آفتاب

پشت پرده یک دیدار/ توصیه ژنرال عون به حریری برای ارتباط با حزب الله

پشت پرده یک دیدار/ توصیه ژنرال عون به حریری برای ارتباط با حزب الله

بیروت - ایرنا - در لبنان دیدارهایی در سطح ملاقات ژنرال «میشل عون» رییس حزب جریان آزاد ملی و نامزد احتمالی گروه 8 مارس در انتخابات ریاست جمهوری و«سعد حریری» رییس حزب جریان المستقبل که بویژه الان می تواند بر آینده سیاسی لبنان اثر بگذارد، مورد توجه محافل سیاسی، رسانه ای و مردمی قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، گمانه زنی ها در باره نتایج و پیامدهای این دیدارها که ممکن است به تغییر ریل های سیاسی هم گاهی منجر شود، در لبنان رایج است و در همین چارچوب روزنامه لبنانی « السفیر» در شماره روز سه شنبه خود تلاش کرده تا پشت پرده این دیدار و گفت و گوهای سری آن را فاش کند.

السفیر نوشت که ژنرال عون در این دیدار که اخیرا در یک پایتخت اروپایی برگزار شد به حریری توصیه کرده تا برای بهبود روابطش با « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله بیشتر تلاش کند.

آیا این ملاقات و مذاکرات بین ژنرال عون و سعد حریری در باره انتخابات ریاست جمهوری به یک « معامله سیاسی» منجر خواهد شد که براساس آن ژنرال عون رییس جمهوری و حریری نخست وزیر آینده باشد، خیلی ها این روزها در لبنان بدنبال تحقق این معادله هستند و یا در باره آن پرسش هایی دارند.

خیلی از کسانی که مستقیم و یا غیرمستقیم از پشت پرده مذاکرات بین ژنرال عون و سعد حریری اطلاعاتی دارند ، تاکید می کنند که فرصت تفاهم هنوز وجود دارد و دو طرف ممکن است به لیست و سهم های مشترکی برسند و براساس آن در آینده ژنرال رییس جمهوری لبنان شود.

راویان آگاه به این دیدار گفته اند که « ژنرال عون به رییس جریان المستقبل توصیه کرده تا با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله به تفاهم برسد زیرا این تفاهم دارای اهمیتی حیاتی و ضروری برای لبنان است».

به گفته این راویان ، « ژنرال عون به سعد حریری گفته که آماده است برای ایجاد این تفاهم تلاش کند زیرا نتیجه آن نجات لبنان و کنار زدن رنج ها و حل مشکلات است ، من آماده هستم تا زمینه نزدیک شدن شما را فراهم کنم».

السفیر به نقل از منابع خود ادامه می دهد: ژنرال خطاب به حریری توصیه می کند که از درشت گویی و تندگویی علیه حزب الله دست بردارد و شرایط مناسب را برای گفت وگوها و شکستن دیوار بی اعتمادی فراهم کند.

به نوشته این روزنامه لبنانی ، زمانیکه سعد حریری در باره پرونده ترور« رفیق حریری » پدرش ادعاهایی را مطرح می کند، میشل عون خطاب به او تاکید می کند که « حزب الله در مرگ پدر تو هیچ نقشی نداشته است ، در گذشته « بشار اسد » رییس جمهوری سوریه را متهم کردی اما دیدی که دادگاه بین المللی او را تبرئه کرد بعد حزب الله را متهم کردی و حزب الله هم هیچ نقشی نداشته است».

ژنرال عون با تاکید بر ضرورت بازگشت سعد حریری به بیروت، می گوید: باید به بیروت برگردی و این ضرورت دارد و در دولت و حل مشکلات کشور مشارکت کنید.

به گزارش السفیر ، سعد حریری خطاب به ژنرال عون می گوید: برای بازگشت تضمین می خواهم.

میشل عون در پاسخ می گوید: می توانم برای تامین این ضمانت کمک کنم و البته قبل از هر چیز باید گام هایی مقدماتی برداشته شود و مهمترین آن اینکه از حملات و درشت گویی ها علیه حزب الله دست بردارید.

السفیر نوشت : هنگامی که بحث سلاح مقاومت به میان آمد، ژنرال عون به پیروزی های تاریخی مقاومت اشاره کرد و گفت که نمی توان با وجود ادامه تهدیدهای اسراییل، مقاومت سلاحش را کنار گذاشت بویژه اینکه ارتش به تنهایی قادر به مقابله با اسراییل و جلوگیری از تجاوزهای آن نیست به دلایل نظامی که شناخته شده است، پس باید مقاومت وسلاح آن تقویت شود و از آن حمایت کرد و بعد در باره استراتژی دفاعی سخن گفت.

قرار است امروز (سه شنبه) « جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان و فرستاده ویژه ژنرال عون با سعد حریری در پاریس دیدار و گفت وگو کند.

جبران باسیل داماد ژنرال عون است.

خاورم ** 1324
کد N252881

وبگردی