آفتاب

اوباما از سیاست‌ خارجی‌اش دفاع کرد

اوباما از سیاست‌ خارجی‌اش دفاع کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا با دفاع قاطع از سیاست خارجی خود، استدلال کرد که رویکرد محتاطانه وی به مشکلات جهانی از گام‌های اشتباهی که به چند دهه جنگ "فاجعه‌بار" برای آمریکا منجر شد، جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در پایان سفر یک هفته‌ای وی به آسیا و در واکنش به انتقاد برخی از منتقدان که از او به عنوان فردی ضعیف و بی‌فایده در صحنه جهانی یاد می‌کنند، عنوان شد.

اوباما و مشاورانش خصوصا از دست کسانی خشمگین هستند که از تصمیم وی برای لغو حمله نظامی به سوریه ناراحتند و آن را با هر چالش سیاسی دیگری از جمله تهدید اقدام نظامی روسیه در اوکراین یا قدرت نمایی روز افزون چین در مناقشات ارضی آسیا، مرتبط می‌دانند.

اوباما در جریان کنفرانس خبری خود در فیلیپین گفت: چرا اینگونه است که بسیاری به استفاده از نیروی نظامی آمریکا تمایل نشان می‌دهند در حالی که یک دهه جنگ با هزینه‌های گزاف را برای نیروها و بودجه‌ ما شاهد بودند؟

اوباما در جمع‌بندی فلسفه سیاست خارجی خود گفت: این رویکردی است که از وقوع خطاها اجتناب می‌کند.

مشاوران کاخ سفید در بخشی از استدلال‌های خود می‌گویند که این رویکرد اوباما وی را در کنار آمریکایی‌هایی قرار می‌دهد که از جنگ خسته‌اند و در جریان انتخابات سال 2008 تنها به دلیل مخالفت اوباما با جنگ عراق، به وی رای داده‌اند. با این حال سوابق سیاست خارجی اوباما در اواخر سال گذشته به میزان زیادی بهانه به دست مخالفان داده است.

این بیانیه خود اوباما بود که استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی را "خط قرمز" خواند و پس از آن همه منتظر واکنش آمریکا به حمله شیمیایی تابستان گذشته سوریه بودند. اینکه دولت اوباما خودش بر طبل جنگ با سوریه کوبید و پس از آن عقب کشید، تنها به اظهاراتی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهوری آمریکا مردد بود و جرات نداشت، دامن زد.

سناریوی سوریه به رابطه کشورهای آسیایی با اوباما نیز نفوذ کرد و طی یک هفته گذشته رهبران این کشورها به دنبال این بودند که اطمینان حاصل کنند، در صورتی که چین علیه کشورهایشان حمله نظامی انجام دهد، از حمایت آمریکا برخوردارند.

از سوی دیگر اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه که با بی‌اعتنایی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مواجه شد، به گفته منتقدان نشان داد که سیاست خارجی اوباما قدرت کافی ندارد.

انتهای پیام

کد N252608

وبگردی