آفتاب

سفر یک روزه سفیر سابق انگلیس به ایران/ «گس» نیامده، رفت

سفر یک روزه سفیر سابق انگلیس به ایران/ «گس» نیامده، رفت

سفر «سایمون گس» در چارچوب مذاکرات هسته‌ای بود



  سایمون گس آخرین سفیر انگلیس در ایران که با بدرقه خوبی تهران را ترک نکرد، بعد از چندین سال وارد خاک کشورمان شد. اینکه نماینده انگلیس در مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ با چه خاطره و برخوردی از ایران رفت آنقدر مورد توجه نیست بلکه با سابقه‌ای که تندروهای افراطی در کشورمان دارند باید منتظر استقبال نه چندان گرم از او باشیم. این در حالی است که منابع دولتی حضور وی را در ایران برای بهبود روابط میان تهران و لندن ارزیابی کردند و معتقدند، سفر آقای سفیر به کشورمان در راستای مذاکرات ایران و ۱+۵ صورت گرفته است و یا مربوط به روابط دوجانبه ایران و انگلیس است.
ورود سفیر انگلیس به ایران، ممنوع
بعد از اینکه برخی از دانشجویان در آذر سال ۹۰ با بهانه دست داشتن انگلیس در اقدامات ضد ایرانی و ترور دانشمندان هسته‌ای سفارت این کشور را به حالت تعطیل درآوردند، مجلس نیز از این اقدام پشتیبانی کرد و باشگاه خبرنگاران در آن سال به نقل از حسین ابراهیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس نوشت: به دنبال کارشکنی‌های سفیر انگلیس در ایران و اعطای سمت عالی‌ترین مقام ارشد نظامی ناتو در افغانستان به وی، ورود سفیر انگلیس به خاک ایران ممنوع شد.
دست‌های رد به سینه «سایمون»
با توجه به نگاه مثبت و تعاملی دولت روحانی به عرصه بین الملل و دیپلماسی دور از انتظار نیست که این مقام ارشد دستگاه سیاست خارجی انگلیس برای بهبود روابط به ایران سفر کند ولی از سویی نیز دور از تفکر نیست که نگاه احزاب و نیروهای راست‌گرای کشورمان به این اقدام چندان دوستانه نباشد. چراکه سایمون گس در آن سال‌هایی که به عنوان سفیر در تهران مشغول بود بار‌ها برای ملاقات با سران احزاب سیاسی ایران درخواست ملاقات کرد و دست رد به سینه‌اش کوبیده شد. در همین زمینه آن سال‌هایی که وی در ایران مسئولیت داشت، حمید رضا ترقی، معاون امور بین‌الملل حزب موتلفه در نامه‌ای به وزارت امور خارجه در بیان چرایی رد درخواست ملاقات سایمون گس از سوی این حزب نوشت: با توجه به مواضع خصمانه کشور انگلیس علیه ملت ایران در حوادث پس از انتخابات به ویژه مواضع اخیر سفیر انگلیس علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتباط آن سفارتخانه با عناصر فتنه‌گر سال گذشته از پاسخ به این درخواست ملاقات معذوریم. رد پیشنهاد سایمون گس از سوی حزب موتلفه اسلامی در حالی صورت گرفت که پیش از این نیز سید احمد خاتمی، فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و آیت ا... یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز دست رد به سینه سفیر بریتانیا زده و او را به حضور نپذیرفته بودند.
سابقه‌ای تنش طلب!
گفته می‌شود «گس» بعد از حوادث انتخابات دهم ریاست جمهوری و دستگیری برخی معترضان در این باره مدعی شده است: «از سال گذشته تا کنون مدافعان حقوق بشر مورد آزار واذیت قرار گرفته و زندانی شده‌اند. دولت بریتانیا [پیش از این] از ایران خواسته تا به وظایفی که آزادانه پذیرفته است، عمل کند؛ از دستگیری‌های خودسرانه خودداری کند و محاکمات عادلانه برگزار کند». دولت هر پاسخی برای اقدامات دیگر«گس»داشته باشد، به حتم بر سر اینگونه اظهارات او و دعوتی که از وی برای سفر به ایران شده است با مخالفان و تندروها به تنش خواهد رسید.
گس از نوادگان بدخواهان؟!
خسرو معتضد تاریخ نگار ایرانی با بیان اینکه در وزارت خارجه انگلستان افراد معمولاً به صورت خانوادگی حضور پیدا می‌کنند، گفت: سایمون گس، برادرزاده یا نوه نویل گس عنصر بدنام انگلیسی در ایران است که خاطره‌ خوشی نزد مردم ایران ندارد. وی ادامه می‌دهد نویل گس عنصر بدنام انگلیسی و امضاکننده قرارداد ننگین گس-گلشائیان است.
دیپلماسی، چوب دوسر طلا
اینکه اتهامات وارده به آخرین سفر انگلیس در ایران صحت و سقم دارد یا خیر محل بحث نیست اما سوال اینجاست که‌ آیا سفر این چهره دیپلمات انگلیس به کشورمان بهانه‌ای به دست دشمنان روحانی و بدخواهان می‌دهد تا از این پروژه چماقی تهیه کنند و بر سر دستگاه دیپلماسی بکوبند؟ آیا باز هم توهم توطئه تندروهای افراطی برای هجمه به دولت اعتدال فراهم می‌شود؟ آیا باز باید منتظر نطق‌های به اصطلاح کوبنده در صحن مجلس و طرح سوال و استیضاح از وزرای امورخارجه و اطلاعات بود؟
آمد و رفت گس
مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلستان در دیدار با مقامات ایرانی درباره وضعیت فعلی سفارتخانه‌ها، خدمات رسانی کنسولی به ایرانیان مقیم بریتانیا و تسهیل کارکرد روان سفارتخانه‌ها، برنامه هسته‌ای و تحولات خاورمیانه گفت‌وگو کرد. «سایمون گس» که دیروز در رأس هیأتی به منظور انجام رایزنی و تبادل نظر با مقامات کشورمان در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی وارد تهران شد، با مقامات وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. در دیدار سایمون گس با مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه، طرفین در خصوص آخرین تحولات روابط دوجانبه شامل وضعیت فعلی سفارتخانه‌ها، کارکنان، خدمات رسانی کنسولی به ایرانیان مقیم بریتانیا و تسهیل کارکرد روان سفارتخانه‌ها مذاکره و روند بهبود تدریجی مناسبات دو کشور را مرور کردند. مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس همچنین با مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی دیدار کرد و در خصوص موضوعات بین‌المللی از جمله مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ که وی نیز مسئولیت کشورش در این گروه را بر عهده دارد، تبادل نظر کرد. سایمون گس در آخرین مرحله از گفت‌وگو‌هایش با مقامات وزارت امور خارجه، در دیدار با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در خصوص تحولات خاورمیانه به تبادل نظر پرداخت. مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلیس در پایان سفر خود به کشورمان، دیشب تهران را به مقصد لندن ترک کرد.
کد N252475

وبگردی