آفتاب

روحانی: حرمت اهل قلم را نگه داریم/منتقدان به نام جناح خود سخن بگویند نه ملت ایران

روحانی: حرمت اهل قلم را نگه داریم/منتقدان به نام جناح خود سخن بگویند نه ملت ایران

تهران - ایرنا - رییس جمهوری با بیان اینکه دولت در پی سانسور دولتی نیست و حرمت اهل قلم را باید نگه داریم، گفت که امروز بیشترین نقد به دولت و دولتمردان می شود و به دولتی که شرایطی را به وجود آورده تا همه به راحتی حرف بزنند و نقد کنند و «گاهی از کاه، کوه می سازند»، افتخار می کنم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار داشت: «دولت در پی سانسور دولتی نیست، همانطور که می بینید بیشترین نقد امروز در جامعه از دولت و دولتمردان می شود و من افتخار می کنم به دولتی که شرایطی به وجود آورده است تا همه به راحتی حرف می زنند و نقد می کنند، سخن می گویند و گاهی از کاه کوه می سازند.»

رییس جمهوری یادآور شد: نقد حق مردم است، حق همه گروه ها است، چه اقلیت چه اکثریت. اما آنچه پسندیده نیست آن که با پول مردم و با بیت المال مردم، از دولتی که منتخب مردم است و با رای اکثریت مردم شروع به کار کرده است، کسی بخواهد به جای نقد، تخریب را پیشه گیرد این چیزی است که دولت نمی پسندد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما از هم می خواهیم با شناسنامه حرف بزنند، بگویند از کجا هستند بگویند وابسته به کدام جناح هستند. با نام جناح خود سخن بگویند نه با نام ملت ایران.

وی یادآور شد: ملت ایران راهش روشن است. ملت ایران در عصر حاضر به دنبال آرامش است. ملت ایران به دنبال اعتدال است. ملت ایران به دنبال پیشرفت است. ملت ایران به دنبال اخلاق است.

رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: اگر گروهی می خواهند ذهن مردم را از تعالی اخلاقی باز دارند و اگر گروهی می خواهند به اتهام و دروغ، ضربه بر اخلاق جامعه وارد کنند، یادشان باشد امسال سال فرهنگ است.



*** امسال، سال فرهنگ و اقتصاد است نه سال دروغ و تخریب

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس جمهوری اظهار داشت: امسال، سال فرهنگ و اقتصاد است، نه سال تخریب است، نه سال دروغ است و نه سال مشغول کردن مردم به حوادث غیر واقعی و رویدادهای تخیلی که از ذهن کوچک برخی بر می خیزد.

روحانی افزود: همان طور که ما باید به دنبال اقتصاد مقاومتی باشیم، باید به دنبال فرهنگ مقاومتی هم باشیم؛ فرهنگ و اخلاقی که ملتی را در برابر هویت های دیگر و فرهنگی های دیگر تصمین کند و بتواند در برابر انواع موج های انحرافی مقاومت کند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که ما نیاز به فرهنگ مقاومتی داریم، همان طور که نیاز به اقتصاد مقاومتی داریم، اظهار داشت: ما نیاز به فرهنگ دانش بنیان داریم، همان طور که نیاز به اقتصاد دانش بنیان داریم.

وی افزود: فرهنگ ما در کنار دینی است که اساس آن تعقل و تفکر بوده و در همه جا ما را هدایت می کند که «لعلکم تعقلون»؛ فرهنگی که از دیرباز در آن کتاب، شعر، ادبیات، خداپرستی و یکتاپرستی حضور داشته است.

روحانی با یادآوری هویت اسلامی و ایرانی ملت ایران اظهار داشت: البته جامعه و اعتقادات ما، چارچوبی را برای همه آفرینندگان و نویسندگان پیش رو می گذارد که آن چارچوب، منافع ملی، مصلحت ملی و احترام به فرهنگ ، دین و عقاید مردم، اسرار کشور، تمامیت ارضی و وحدت ملی است.

وی اضافه کرد: ملت ما به آنهایی که بخواهند بین اقوام، طوایف و مذاهب در جامعه ما تفرقه و شکاف ایجاد کنند و فاصله بیفکنند، اجازه نمی دهد.



**اجازه ندهیم عده ای در میان ما تفرقه ایجاد کنند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس جمهوری با یادآوری ارزش آفرینان جامعه که کمتر نامی از آنها برده می شود، گفت: ارزش آفرینان جامعه ما در قدم اول مادران، معلمان، اساتید و مولدان فرهنگ در جامعه هستند.

روحانی افزود: اگر امروز دنبال ثروت ملی هستیم، یاد سهم ارزش آفرینانی که کمتر نام آنها برده می شود نیز باشیم زیرا آنها بودند که به ما اعتماد به نفس دادند و انگیزه لازم را برای حرکت و تعالی جامعه به ما دادند و پایه های اولیه اخلاق را در جامعه ما خلق کردند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگر امروز دنبال فرهنگ و اقتصاد، اقتصاد مقاومتی و تعالی این کشور هستیم راهی جز اعتدال و وحدت و همراهی و همبستگی و همزیستی مسالمت آمیز نداریم.

رییس جمهوری با تاکید بر این که «اجازه ندهیم عده ای بخواهند در میان ما تفرقه ای ایجاد کنند» اظهار داشت: اجازه ندهیم شرایط امروز منطقه ای و بین المللی که برای تعامل سازنده ما با جهان از دیروز فراهم تر است، این فضا را بر هم زنند.



*** نمایشگاه کتاب، تنها محل فروش کتاب نیست

روحانی نمایشگاه بین المللی را نوعی تعامل سازنده با جهان ارزیابی کرد و گفت: نمایشگاه بین المللی یک دیپلماسی عمومی و محل تلاقی فرهنگ ها و اندیشه هاست؛ اینجا تنها محل فروش کتاب نیست بلکه اینجا جولانگاه فرهنگ و جایگاه ظهور و بروز عقلانیت و اندیشه است.

وی با تاکید بر این که باید از یکدیگر استفاده کنیم و به یکدیگر نزدیک شویم، اظهار داشت: ما تابع همان پیامبری هستیم که به ما یاد داد تا اقصی نقاط شرق جهان یعنی تا چین هم، راه را بپیماییم تا علم را بیاموزیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: ما باید زمینه را برای فعالیت فرهنگ دوستان آماده کنیم؛ باید مشکلات را از پیش پای نشر و از جمله نشر کتاب برداریم؛ باید فضا را برای همه آنهایی که تلاش می کنند آماده کنیم؛ چه آفرینندگان اثر و چه آنهایی که به عنوان ویراستار، مصحح، حروف چین ، کسانی که در چاپخانه تلاش می کنند، در زمینه توزیع فعالیت می کنند و کسانی که مغازه خود را با محصول اندیشه ها آراسته می کنند و چه آنهایی که مردم را به خرید کتاب تشویق می کنند و چه معلمانی که یاد می دهند که چگونه بخوانیم و بنویسیم.

روحانی با بیان این که در آغاز سال تحصیلی به همه معلمان، توجه به زنگ انشا و کتاب خوانی را توصیه کردم، گفت: خداوند قدرتی را به ما اعطا کرده است که مثل بیت های فضای مجازی با کلمات و حروفی که تعدادش خیلی زیاد نیست، با ترکیب این حروف در کنار هم و قرار دادن کلمات در کنار هم که چه چیزهایی از طریق آنها آفریده نشده است؛ عشق، ثروت، تعالی ، دوستی، برادری، کمک و تعامل، همه این کلمات را که بار معنایی سنگینی دارد با واژگانی ساده ایجاد می شود و خدا این نعمت را به ما داده است، با همین کلمات چقدر خوب آنچه را در دل داریم، می اندیشیم و می فهمیم به دیگران انتقال دهیم و از دیگران بگیریم و بهره ببریم و استفاده کنیم.

*** حرمت کتاب یا آفریننده اثر تنها به زبان و بیان نیست

روحانی تصریح کرد: کتاب به معنای ظهور و بروز خرد و اندیشه انسان است؛ به همان اندازه که اندیشه و خرد دارای خرد و حرمت است، کتاب و نویسنده کتاب و نشر دهنده و خواننده آن نیز دارای حرمت و احترام است.

رییس جمهوری اظهار داشت: البته حرمت کتاب و یا آفریننده اثر تنها با زبان و بیان نیست، ما باید در قانونمان، در مقرراتمان و حمایت هایمان و امنیت حقوقی مان و اجتماعی مان و امنیت فرهنگی مان تلاش کنیم تا حرمت اهل قلم را نگاه داریم.



** کتاب حلقه اتصال انسان ها است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس جمهوری با بیان این که قلم مورد احترام خالق و آفریننده جهان است که به آن قسم یاد کرده، افزود: پس قلم دارای حرمت است و صاحب قلم دارای حرمت بیشتر.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همه ما باید تلاش کنیم مسیر خلق کتاب و کتابخوانی و دوست داشتن کتاب و یار کتاب بودن را بیشتر و بیشتر کنیم.

روحانی تاکید کرد: آن حبل متینی که ما را به همه اعصار و دوران ها و به همه کشورها و مناطق جهان متصل می کند، کتاب است.

وی افزود: این کتاب است که ما را به دیار دور و نزدیک به اقوام، قبایل و بالاتر از آن به فکر، فرهنگ، زبان، راه و روش آنها آشنا می سازد؛ پس کتاب حلقه اتصال همه انسان ها است و همه ما را به هم متصل می سازد.

رییس جمهوری افزود: اسلام آیینی است که تعلق به قوم و قبیله ای ندارد و دارای عصبیت عشیره ای و قومی و قبیله ای نیست و دریچه ورود حقایق و علم و دین و فرهنگ را عقل و دل می داند نه طایفه و سرزمین.

روجانی تاکید کرد: پس کتاب همانند فرهنگ و دین مرز نمی شناسد و ارزشی فرای همه مرزهای سیاسی یا جغرافیایی است.

وی تصریح کرد: اگر ما می خواهیم کتاب جایگاه اصلی خود را بیابد، باید برای آفریننده کتاب و ناشر کتاب و عرضه کننده کتاب در همه مراحل امنیت و آزادی را تضمین کنیم.

روحانی اظهار داشت: بدون آزادی، فکر و خرد و اندیشه واقعی انسان بر روی صفحه کاغذ و یا هر صفحه دیگر؛ کتاب به معنای ثبت آن چیزی است که در دل و جان داریم؛ بر روی سنگ باشد، بر روی برگ باشد، بر روی صفحه مجازی باشد، به صورت نقاشی باشد، حتی اگر به صورت مجسمه سازی باشد، و یا به صورت خلق ساختمان با معنا و مفهوم خاص یعنی معماری باشد؛ همه آثار ثبت شده جهانی و محفوظ مانده به نوعی کتاب هستند.

وی اضافه کرد: کتاب به معنای آن است که ما از دیروزمان باز نمی مانیم که چه بوده است و نسبت به فکر فردایمان که چه باید باشد نیز فاصله نمی گیریم.

وی ادامه داد: اگر کتاب می خواهد جامعه ما را در مسیر تعالی و پیشرفت قرار دهد، باید با نقد توام باشد. کتاب و نقد، اندیشه و نقد متمم و مکمل یکدیگر هستند. کدام اندیشه است که بدون نقد و نقادی به پیش برود و کمال یابد و کدام نقدی است که بدون اندیشه بتواند مفید فایده باشد؟

رییس جمهوری با تاکید بر این که ما در دنیای کتاب باید زمینه را برای نوشتن بهتر و آرامتر و آسانتر و بدون دغدغه ایجاد کنیم، گفت: اگر خلق اثر بدون دغدغه امکانپذیر بود این همه بر امنیت و آزادی تاکید نمی کردم.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری در ابتدای سخنانش اظهار داشت: این دیدار مهم فرهنگی یعنی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب را به اصحاب فرهنگ و همه آنهایی که در صنعت نشر کتاب از آفرینندگان آثار تا ناشران تا عرضه کنندگان و خریداران، تبریک عرض می کنم و حضور همه میهمانان گرامی داخلی و خارجی در این نمایشگاه را گرامی می داریم.

رییس جمهوری تصریح کرد: کلمه کتاب و نام کتاب هم با فر هنگ ایرانی ما و هم با فرهنگ اسلامی ما عجین است اگر موسی کلیم الله را به عنوان شکافنده نیل می شناسند و اگر عیسی روح الله را به عنوان زنده کننده مردگان می دانند، پیامبر عظیم الشان اسلام را به عنوان صاحب کتاب می شناسند.

وی با بیان اینکه معجزه پیامبر ما کتاب است، گفت: ما مسلمانان و خانواده های ایرانی از دوران خردسالی جزو اولین اشیایی که مشاهده می کردیم در قفسه اتاق، کتاب و حداقل قرآن مجید، کتاب آسمانی بود.

وی ادامه داد: جالب آنکه ارتباط ما مسلمانان با ادیان آسمانی دیگر و با پیروان مکاتب توحیدی با کلمه کتاب شکل می گیرد؛ ما آنها را اهل کتاب می دانیم و کلمه اهل کتاب ارتباط ویژه ما مسلمانان با همه فرق و ادیانی است که به نزول کتاب آسمانی معتقدند.

خبر در حال تکمیل است.

سیام 9189**2025**1058**
کد N252394

وبگردی