آفتاب

نتانیاهو تایید توافقنامه پرداخت غرامت در ماجرای حمله به کشتی مرمره را به تاخیر انداخت

نتانیاهو تایید توافقنامه پرداخت غرامت در ماجرای حمله به کشتی مرمره را به تاخیر انداخت

منابع دیپلماتیک به روزنامه حریت اعلام کردند که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تایید توافقنامه پرداخت غرامت به ترکیه در مورد حادثه کشتی مرمره در سال 2010 را به تاخیر انداخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، پیش از این قرار بود اجرای این توافقنامه منجر به بهبود روابط میان رژیم صهیونیستی و ترکیه شود.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند، تردید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل نگرانی‌های سیاسی داخلی بوده همزمان با اینکه وی پیشتر به دلیل روند صلح با فلسطینی‌ها تحت فشار بوده است.

این منابع خاطرنشان کردند که این توافقنامه نهایی شده و متن آن برای تایید برای نخست وزیران ترکیه و رژیم صهیونیستی فرستاده شده اما نتانیاهو تایید این توافقنامه را حداقل برای دو ماه به تاخیر انداخته است.

بولنت آرینک، معاون نخست‌وزیر ترکیه پیشتر گفته بود، به دنبال ماه‌ها مذاکره، این توافقنامه قرار بود پس از انتخابات محلی 30 مارس ترکیه امضا شود.

پس از عذرخواهی بنیامین نتانیاهو از رجب طیب اردوغان به دلیل حمله نیروهای صهیونیست به کشتی مرمره حامل فعالان حامی غزه در 31 مه 2010، آنکارا و تل آویو مذاکراتی را برای ارائه غرامت به خانواده‌های قربانیان این حادثه انجام دادند. در این حادثه 9 شهروند ترکیه کشته شدند.

با این حال این روند هنوز به طور کامل تکمیل نشده است چون همچنان اختلافاتی در موضوع مقدار غرامت و تعریف حقوقی آن میان دو طرف وجود دارد.

اختلافات میان ترکیه و رژیم صهیونیستی در مورد مقدار پولی که قرار است به خانواده‌های قربانیان پرداخت شود، تا حدودی زیاد است اما طرفین انتظارات خود را برای رسیدن به یک حد وسط به منظور حصول توافقنامه کم کردند.

زمانی که توافقنامه امضا شود، روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی در سطح سفرا بهبود خواهد یافت.

به دنبال حمله نیروهای صهیونیست به کشتی مرمره در سال 2010 روابط میان رژیم صهیونیستی و ترکیه به پایین‌ترین سطح خود رسید اما فشارها از سوی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، نتانیاهو را متقاعد کرد مارس گذشته با اردوغان تماس بگیرد و از وی به خاطر حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به این کشتی عذرخواهی کند. نتانیاهو همچنین به اردوغان قول داد که به خانواده‌های قربانیان غرامت پرداخت شود.

انتهای پیام

کد N252061

وبگردی