آفتاب

میرلوحی: بخاطر تجارب گذشته، جامعه در همکاری با دولت دچار تردید است

میرلوحی: بخاطر تجارب گذشته، جامعه در همکاری با دولت دچار تردید است

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور دولت هشتم، گفت: در شرایط فعلی با وجود اینکه جامعه واقعاً دلش می‌خواهد با دولت همکاری کند، اما بخاطر تجارب گذشته دچار تردید است.

محمود میرلوحی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اینکه "در ایران با توجه به سابقه تاریخی، نوع حکومت‌ها و مسائل فرهنگی معمولاً اعتماد به حاکمیت کم بوده است"، اظهار کرد: در سابقه تاریخی ایران معمولاً حکومت‌ها از مردم و با مردم نبوده‌اند، بلکه در مقابل مردم بوده‌اند.

وی با اشاره به فرهنگ شیعه و نوع ارتباط مردم در این فرهنگ با نخبگان،‌ سران مذهبی و قومی در کنار حاکمیت، یادآور شد: بعد از پیروزی انقلاب شاهد نقش و تأثیر ارتباط سران مذهبی و قومی با مردم در میزان حضور مردم در صحنه‌های جنگ بوده‌ایم.

میرلوحی با بیان اینکه "اعتماد عمومی در جامعه ایران همواره با فراز و فرودهایی مواجه بوده است"، تصریح کرد: در مقاطعی اعتماد در جامعه بخاطر شرایط پیش‌آمده در اوج بو.ده است؛ بطور مثال در انتخابات سال 76 شاهد همبستگی دولت و مردم بودیم و در طول دولت اصلاحات نیز افزایش همراهی مردم و دولت را مشاهده کردیم.

معاون حقوقی و پارلمانی وزیر کشور دولت هشتم، افزود: در اوایل دولت‌های نهم و دهم با توجه برخی اقدامات پوپولیستی، جامعه متمایل به دولت شده بود. اما بعد از مدتی شاهد سرخوردگی شدید در جامعه بودیم و در نهایت نه تنها مردم اعتمادشان به دولت سلب شد، بلکه نوعی گریز از ارزش‌های دینی در بخش‌هایی از جامعه، دغدغه بزرگان بود. همچنین پشت کردن به تصمیمات و دعوت‌های دولت نیز افزایش یافت؛ چراکه اکثر ادعاهای دولت در عرصه اقتصادی با مسیر حرکت خواست مردم منافات داشت، پس دولت یازدهم امروز چه بخواهد و چه نخواهد، با این مسائل درگیر است.

وی با بیان اینکه "در موضوع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها شاهدیم آنچه از همراهی مردم انتظار می‌رفت با واقعیت منطبق نبود"، گفت: ثبت‌نام‌ها برای دریافت یارانه نقدی فراتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، صورت گرفت و انصراف‌ها آنطور که انتظار می‌رفت اتفاق نیافت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه "مردم در گذشته شاهد قول‌هایی بودند که عملی نشد و تورم، گرانی و تنگنا ادامه داشت"، افزود: در شرایط فعلی با وجود میل جامعه برای همکاری با دولت، بخاطر تجارب گذشته، مردم دچار تردید هستند.

انتهای پیام

کد N251915

وبگردی