آفتاب

السفیر بسته پیشنهادی میشل عون به سعد حریری را فاش کرد

السفیر بسته پیشنهادی میشل عون به سعد حریری را فاش کرد

تسنیم نوشت:

رئیس جریان آزاد ملی لبنان در دیدار مشهور خود با سعد حریری ضمن تاکید بر اینکه حزب اله رفیق حریری را ترور نکرده، سلاح مقاومت را برای دفاع از لبنان در برابر اسرائیل ضروری دانست.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه السفیر لبنان، مذاکرات بین میشل عون رئیس جریان آزاد ملی و سعد حریری رئیس جریان المستقبل درباره موضوع ریاست جمهوری لبنان دیگر یک فرضیه نیست، بلکه واقعیتی است که باید از نتایج آن در عرصه سیاسی لبنان سخن گفت. باید دید که این مذاکرات می تواند میشل عون را به ریاست جمهوری لبنان برساند یا اینکه اختلافات بین دو طرف به اندازه ای زیاد است که نمی‌توان آن را حل کرد.
پیش بینی ها در اینباره زیاد است و با وجود خوش بینی برخی از محافل نزدیک به عون، برخی جریانهای 14 مارس اعتقاد دارند که فرضیه همراهی سعد حریری و عربستان سعودی با انتخاب میشل عون به عنوان ریس جمهور این کشور توهم است و با معادلات سیاسی کنونی در منطقه همخوانی ندارد.
البته برخی عناصر مطلع از پشت پرده مذاکرات بین عون و حریری تاکید دارند که فرصت های تفاهم از بین نرفته است و هنوز امکان رسیدن به نقاط مشترک وجود دارد. نقاطی که منجر به انتخاب میشل عون به عنوان رئیس جمهور خواهد شد.
این در حالی است که منابع آگاه به مذاکرات اعلام کردند در دیدار مشهوری که بین عون و حریری در خارج از لبنان انجام شد، صراحت لهجه و شفافیت خوبی وجود داشت و بدون توجه به نتایج ممکن، مذاکرات دنبال شد.
این منابع تاکید دارند که عون از حریری خواست تا با سید حسن نصرالله تفاهم داشته باشد. وی تاکید کرد که این تفاهم می تواند اهمیت حیاتی و ضرورتی بسیار زیاد برای لبنان داشته باشد و در صورت انجام، می تواند لبنان را نجات داده و برخی از مشکلات آن را مرتفع سازد. عون پیشنهاد داد که آمادگی مشارکت در نزدیک کردن آنها به همدیگر را دارد و می تواند نقش مثبتی در این راستا ایفا کند.
وی از حریری خواست تا از شدت لحن گفتمان خود علیه حزب الله بکاهد، چرا که این موضوع می تواند زمینه مناسبی برای ادامه این موضوع و نفوذ در دیوار بی اعتمادی به وجود آورد.
هنگامی که سعد الحریری سعی کرد پرونده قتل پدرش را باز کند، رئیس جریان آزاد ملی لبنان گفت: آقای نخست وزیر؛ حزب‌الله پدر تو را نکشته است، پیش از این نیز تو به سوریه اتهام می زدی، اما دادگاه، سوریه را تبرئه کرد. این بار نیز تو در حالی حزب الهد را متهم می کنی که بی گناه است.
عون بر ضرورت بازگشت حریری به بیروت تاکید کرد تا در حل و فصل مسائل و تعیین دولت مشارکت کند، اما وی خواستار تضمین هایی برای بازگشت به لبنان شد.
رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح گفت که می تواند برای آماده شدن این تضمین ها ایفای نقش کند، البته به شرطی که اقدامات مقدماتی از سوی حریری از جمله در بهبود لحن گفتار حریری با حزب الله ایجاد شود.
وقتی که سعد حریری موضوع سلاح مقاومت را پیش کشید، عون تصریح کرد که مقاومت پیروزی های تاریخی را به دست آورده است و نمی توان در شرایط کنونی و در سایه ادامه تهدیدات اسرائیلی ها سلاح مقاومت را کنار گذاشت، بویژه اینکه ارتش قادر به رویارویی با اسرائیل نیست و امکانات نظامی محدودی دارد، بنابراین باید اول از ارتش حمایت و پشتیبانی کرد و بعد بر اساس استراتژی دفاعی مورد توافق گروه ها موضوع سلاح مقاومت را بررسی کرد.

5252

کد N251873

وبگردی