آفتاب

ترکیه ، صدور حکم اعدام هواداران مرسی را محکوم کرد

ترکیه ، صدور حکم اعدام هواداران مرسی را محکوم کرد

آنکارا - ایرنا - وزارت امور خارجه ترکیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای با محکوم کردن حکم اعدام شمار زیادی از هواداران ˈ محمد مرسی ˈ رییس جمهوری مخلوع مصر، خواستار تجدید نظر تصمیمات دادگاهی در مصر شد.

به گزارش ایرنا ، وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه احکام دادگاه مصری را مغایر با اصول جهانی حقوق بشر در محاکمه عادلانه و حق زندگی دانست و اعلام کرد: رای این دادگاه، اعلامیه جهانی حقوق بشر و حقوق و آزادی های اساسی را نقض کرده است.

ترکیه در این بیانیه از جامعه بین المللی خواستار واکنش نسبت به تصمیمات دادگاه مصری شده است.

معاون نخست وزیر ترکیه نیز روز دوشنبه در پی انتشار خبری مبنی بر صدور حکم اعدام برای 683 نفر دیگر از مخالفان دولت مصر گفت: صدور صدها حکم اعدام برای مخالفان در مصر ، ˈننگ جامعه جهانیˈ است.

رسانه های ترکیه روز دوشنبه در خبری فوری و با عنوان ˈاقدامی که باید جهان را منفعل کندˈ، از صدور حکم اعدام برای 683 نفر دیگر در مصر خبر دادند.

دولت ترکیه که از ˈمحمد مرسیˈ رییس جمهوری برکنار شده مصر حمایت می کند و مخالفت خود با رهبران نظامی این کشور اعلام کرده ، به خبر صدور حکم اعدام صدها نفر از مخالفان دولت قاهره واکنش نشان داد.

ˈبلند آرینجˈ سخنگوی دولت و معاون نخست وزیر ترکیه گفت: این امر نه تنها ننگی برای مصر است، بلکه نشانگر وخامت اوضاع جهانی است که هنوز برخی از کشورها از کودتاگران در مصر حمایت می کنند و این مایه ننگ است.

معاون نخست وزیر ترکیه با عنوان اینکه ترکیه به وظیفه خود در این راستا عمل کرده است، از آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که در این خصوص سکوت را شکسته و وارد عمل شوند.

مجلس ترکیه نیز در بیانیه ای با ابراز نگرانی از صدور حکم اعدام برای صدها نفر در مصر، خواستار خودداری حکومت قاهره از اعدام مخالفان شد.

در این بیانیه آمده است: مجلس ترکیه در کنار مردم مصر قرار دارد و از مطالبات آنها برای دستیابی به دمکراسی ، آزادی های اساسی ، رعایت موازین حقوقی و دستیابی به رفاه حمایت می کند.

خاورم ** 2010** 230* 1552
کد N251679

وبگردی