آفتاب

نهاوندیان: منافع اروپا در گرو تعامل و احترام متقابل با ایران است

نهاوندیان: منافع اروپا در گرو تعامل و احترام متقابل با ایران است

رییس دفتر رییس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران جزیره امنیت، صلح و ثبات در منطقه است. این برای اروپا و به‌ویژه فرانسه حیاتی است که از جایگاه ایران و فرصت کنونی استفاده کند.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران جزیره امنیت، صلح و ثبات در منطقه است. این برای اروپا و به‌ویژه فرانسه حیاتی است که از جایگاه ایران و فرصت کنونی استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمد نهاوندیان،رییس دفتر رییس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، عصر امروز (دوشنبه) در دیدار رییس کمیسیون امور مالی پارلمانی فرانسه، دیدگاه جمهوری اسلامی را فرصت ویژه‌ای برای منطقه و مناسبات بین المللی دانست و گفت: هر کس دوستدار واقعی صلح و حل مشکلات منطقه ای و جهانی است، وظیفه دارد از این فرصت استفاده کند.

وی با بیان اینکه مساله تروریسم به معضلی برای منطقه و جهان تبدیل شده است، به پیشنهاد رییس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل مبنی بر جهانی عاری از خشونت و افراطی گری اشاره کرد و افزود: این رویکرد، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مناسبات بین المللی را افزایش داده است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به دیدار روسای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در حاشیه اجلاس سازمان ملل متحد، این ملاقات را سازنده توصیف کرد و گفت: پیام‌هایی که در این دیدار مبادله شد سرآغاز مجددی در روابط دو کشور بوده است.

نهاوندیان در ادامه با بیان اینکه رویکرد اقتصاد جهانی افزایش تجارت و تولید است، گفت: دولت تدبیر و امید اولویت خاصی برای توسعه مناسبات اقتصادی در عرصه بین‌المللی قائل است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری به مناسبات ایران و فرانسه در گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه با یک سوء تفاهم در خصوص برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، منافع مشترک اقتصادی دو کشور درمعرض آسیب قرار گرفته است.

نهاوندیان با اشاره به دستاوردهای اولیه توافق ژنو گفت: این توافق نشان داد که اختلاف نظر فی مابین قابل حل است و ان‌شاءالله با گفت و گو و مذاکرات سیاسی می توان به تفاهم نهایی رسید و ایران ثابت کرده که آمادگی برای رفع نگرانی های معقول را دارد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با توجه به اصول اعتقادی خود، تروریسم را محکوم و خواستار مقابله با آن با همراهی همه کشورها می‌باشد، گفت: نمی شود از طرفی دم از حقوق بشر زد و از طرف دیگر از تروریسم حمایت کرد.

نهاوندیان افزود: فرانسه که آشنایی دیرینه‌ای نسبت به خاورمیانه دارد باید در حل و فصل مسایل منطقه ای بیش از گذشته نقش ایفا کند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه «با کمک به تروریسم نمی شود به دموکراسی کمک کرد»، گفت: زمینه های همکاری برای مقابله با تروریسم و افراطی گری وجود دارد.

نهاوندیان در ادامه با بیان اینکه حرکت اسلام‌خواهی از 35 سال قبل از ایران شروع شده است، گفت: در حال حاضر پیام اعتدال‌خواهی از ایران برخاسته است و این پیام امروز به سایر کشورهای منطقه و جهان نیز سرایت کرده است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان نقش‌ الهام‌بخش ایران در منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران جزیره امنیت، صلح و ثبات در منطقه است. این برای اروپا و به‌ویژه فرانسه حیاتی است که از جایگاه ایران و فرصت کنونی استفاده کند.

نهاوندیان گفت: جمهوری اسلامی ایران رویکردهای افراطی و خشونت‌طلبانه با ادعای اسلام‌خواهی را به طور جدی محکوم می‌کند و معتقد است که باید اتحادیه اروپا با رویکرد اعتدال‌جویانه ایران همکاری عمیق و درازمدت داشته باشد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مایل است که اروپا مواضع واقعی خود را که حمایت از استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است، با صراحت پیگیری کند.

نهاوندیان افزود: عدم انحراف به سوی سلاح هسته‌ای و استفاده نظامی از انرژی اتمی در ایران براساس اصول مذهبی و اخلاقی است، نه به دلیل فشارهای خارجی؛ به همین دلیل است که با شفافیت حداکثری از مذاکرات استقبال می‌کنیم.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه ما در تأسیسات هسته‌ای چیزی برای مخفی کردن نداریم، گفت: برخی قدرت‌ها از زبان تهدید استفاده می‌کنند، اما ما معتقدیم با تهدید امنیتی باید برخورد امنیتی شود و ملت ایران نسبت به زبان تهدید حساسیت دارد.

نهاوندیان ادامه داد: مسیر تهدید، مسیر بن‌بستی است و باید مسیر دیگری باز شود و آن مسیر اعتماد و احترام متقابل است.

فیلیپ مارینی رییس کمیسیون امور مالی پارلمانی فرانسه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور خود و هیأت همراه وی در ایران، دیدارها و مذاکرات خود را با مقامات کشورمان مثبت توصیف کرد.

وی ایران را کشوری کهن با تمدن بزرگ و دیرینه دانست و گفت: ظرفیت و امکانات زیادی در دو کشور وجود دارد که باید آن را برای توسعه همکاری‌های دو جانبه بکار گرفت.

وی با آرزوی موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای گفت: فرانسه امیدوار است که در مذاکرات بعدی ایران در ماه ژوئیه به توفیقات خوبی دست یابد.

انتهای پیام

کد N251654

وبگردی