آفتاب

حبس تعلیقی به جرم توهین به اردوغان

حبس تعلیقی به جرم توهین به اردوغان

واحد مرکزی خبر نوشت:

رسانه های ترکیه گزارش دادند دادگاه آنکارا روز دوشنبه اندر آیتاچ نویسنده و روزنامه نگار ترک را به جرم توهین به رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در شبکه اجتماعی توئیتر به 10 ماه حبس تعلیقی محکوم کرد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا،‌ این رسانه ها اعلام کردند مجازات آیتاچ اعمال نمی شود مگر آنکه وی خلاف دیگری مرتکب شود.
آیتاچ که به نزدیکی به فتح الله گولن شهرت دارد پس از آنکه مکالمه محرمانه مقامات ترک درباره سوریه در اینترنت درز کرد و بحث برانگیز شد، اواخر مارس مدتی کوتاه تحت نظر پلیس قرار گرفت.
وی متخصص در مسائل امنیتی و نویسنده و سرمقاله نویس روزنامه « طرف » وابسته به مخالفان است. آیتاچ همچنین مظنون است پیش از انتشار مکالمات محرمانه در پایگاه اینترنتی یوتیوب از این موضوع باخبر بوده است.
گولن که مدت ها متحد اردوغان بود هم اکنون دشمن قسم خورده وی است. حزب وابسته به گولن اردوغان را منشا همه اتهامات فساد مالی می داند که از نیمه دسامبر حیثیت دولت وی را لکه دار کرده است.
اردوغان در تلاش برای جلوگیری از پخش این اتهامات در شبکه های اجتماعی دسترسی به شبکه توئیتر و سپس یوتیوب را ممنوع کرد.
ممنوعیت دسترسی به توئیتر پس از دو هفته به دستور دادگاه قانون اساسی لغو شد اما ممنوعیت یوتیوب همچنان اجرا می شود هرچند که این ممنوعیت را کاربران اینترنتی به طور گسترده ای دور زده اند.
سازمان های مدافع آزادی مطبوعات به طور مرتب حکومت ترکیه را به « خود رأیی » فزاینده در قبال رسانه ها متهم می کنند.

4949

کد N251635

وبگردی