آفتاب
رییس کمیسیون امورمالی سنای فرانسه:

غرب به رویکرد دولت روحانی اعتماد کند/ مردم ایران به رغم تحریم ها به زندگی خود ادامه می دهند

غرب به رویکرد دولت روحانی اعتماد کند/ مردم ایران به رغم تحریم ها به زندگی خود ادامه می دهند

تهران -ایرنا- رییس کمیسیون امور مالی سنای فرانسه با اشاره به سفر 6 روزه هیات فرانسوی به تهران و دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفت: به نظر من انسجام و رویکردی که در دولت آقای روحانی وجود دارد شایسته آن است که غرب به ویژه فرانسه به آن اعتماد و توجه ویژه ای کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ˈفیلیپ مارینیˈ شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این اعتماد غرب و فرانسه باید مبتنی بر رک گویی و روابط متقابل و همچنین شفافیت باشد که شفافیت در حقیقت کلید حل مسایل مربوط به برنامه هسته ای مسالمت آمیز ایران است.

وی ادامه داد: ترکیب بندی تیم روحانی چنان است که می تواند به برقراری اعتماد و ثبات در منطقه کمک کند.

رییس کمیسیون امور مالی مجلس سنای فرانسه که در راس هیات اقتصادی به ایران سفر کرده است، گفت: اعضای هیاتی که به تهران سفر کرده ایم شش نفر از اعضای مجلس سنای فرانسه بودند که دو نفر به دلیل دشواری های موجود در حوزه انتخابیه شب گذشته، بازگشتند.

مارینی افزود: از این شش نفر عضو سنای فرانسه سه نفر از اکثریت طرفدار دولت و سه نفر نیز از اپوزیسیون بودند که این بیانگر فضای سیاسی فرانسه است.

وی با اشاره به اینکه سفر شش روزه این هیات فرانسوی دوشنبه شب به پایان می رسد، اظهار داشت: شش روز برای یک هیات پارلمانی یک مدت غیرعادی است چرا که احساس ما این بود که در مورد ایران باید تماس های فراوانی داشته باشیم و تلاشمان را برای فهم و شناخت بیشتر بکار بگیریم.

رییس کمیسیون امورمالی مجلس سنای فرانسه گفت: از شش سناتوری که به ایران سفر کرده ایم دو نفر قبلا به این کشور آمده بودند و چهارنفر برای اولین بار به ایران می آیند.

مارینی خاطرنشان کرد: در غرب، تصویر ایران همیشه تصویر 100 درصد مثبتی نیست؛ تصور ما این است انسان باید خودش بیاید و شرایط را حس کند تا اینکه به دیدن تصویرها بپردازد.



** اهداف سیاسی و اقتصادی ما در سفر به تهران محقق شد

وی افزود: اهداف ما برای سفر به تهران هم اهداف سیاسی و هم اهداف اقتصادی بود که همه اهداف ما در این سفر شش روزه محقق شد.

رییس کمیسیون امور مالی مجلس سنای فرانسه گفت: هدف سیاسی ما ارتباط و گفت و گو با عالی ترین مقامات جمهوری اسلامی ایران بود که به این هدف رسیدیم.

رییس کمیسیون مالی سنای فرانسه افزود: ابتدا با غلامرضا مصباحی مقدم همتای ایرانی خود در مجلس و سپس با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت وگو داشتیم.

مارینی اظهار داشت: همچنین در دیداری که با محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران داشتیم وی به تمام پرسش های ما درباره فرایند ژنو به طور مستند و صریح پاسخ داد.

وی ادامه داد: در دیداری که با علی اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز داشتیم مشاهده کردم که وی از نظر فکری فردی پربار و غنی است چرا که تحلیل هایی ارایه داد که ناش از سه دهه فعالیت دیپلماتیکی او بود.

رییس کمیسیون امور مالی مجلس سنای فرانسه گفت: همچنین در طول این سفر با محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، وزیر اقتصاد، معاون بین الملل وزیر اقتصاد، معاون بین الملل وزیر نفت و قائم مقام وزیر نیرو دیدارهای مفصلی داشتیم.

مارینی به دیدارش با معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست اشاره کرد و اظهارداشت: در این دیدار در خصوص مسایل مختلفی که می تواند پاسخگوی مطالبات دو کشور باشد بحث و گفت و گو شد.

وی با بیان اینکه از سوی مقامات ایرانی استقبال بسیار خوبی از هیات پارلمانی فرانسه شد، تصریح کرد: آنچه در این دیدارها برای ما بسیار جالب بود، مشاهده انسجام تیم آقای روحانی در تمامی رویکرد ها و اقدامات بود.

رییس کمیسیون امورمالی مجلس سنای فرانسه گفت: به نظر شخص من، انسجامی و رویکردی که تیم آقای روحانی دارد شایسته آن است غرب به ویژه فرانسه به آن اعتماد و توجه کند که این اعتماد باید مبتنی بر رک گویی در روابط متقابل و همچنین شفافیت باشد، این شفافیت در حقیقت کلید حل مسایل مربوط به برنامه هسته ای مسالمت آمیز ایران است.

مارینی افزود: ترکیب بندی تیم روحانی به گونه ای است که می تواند به برقراری اعتماد و ثبات در منطقه کمک کند.

وی اظهار داشت: ما همچنین درطول این شش روز سفر به ایران با تعداد فراوانی از فعالان اقتصادی ایران و کارآفرینان آشنا شدیم که برخی از آنان ایرانی، فرانسوی و ایرانی- فرانسوی بودند.

مارینی ادامه داد: همچنین سفری به تبریز داشتیم که در این سفر از شرکت ها و کارخانه های متعددی اعم از خصوصی و دولتی بازدید کردیم که هر کدام از این بنگاه های اقتصادی سیاست استراتژیکی داشتند که در آن می توان حسن مدیریت و شناخت کاملی از تکنولوژی جهان امروز را مشاهده کرد و این مسئله ای است که ما را به بحث تحریم ها می کشاند.



** ایرانی کشوری از زانو افتاده که برخی رسانه های غربی می گویند نیست

رییس کمیسیون امور مالی مجلس سنای فرانسه گفت: مسئله تحریم ها چند سویه است و می توان گفت ایران به رغم تحریم های به زندگی خود ادامه می دهد.

مارینی افزود: البته می توان گفت این راه حل که برای مقابله با تحریم ها اتخاذ شده، راه حلی موقت و کم دوام است و مطمئن نیست و می توان نتیجه گرفت که این راه ها نمی تواند ادامه داشته باشد و اقتصاد ایران شدید از این بابت آسیب خواهد دید.

وی اظهارداشت: ایرانی که ما دیدیم، ایرانی از زانو افتاده که برخی رسانه های غربی می گویند نیست البته کشوری است که نیاز به ساختن آینده خود دارد و به سمت اجرای پروژه های متعدد و سرمایه گذاری حرکت کند و این وضع نیازمند خروج از وضعیت تحریم ها است.



** تحریم ایران برای شرکت های غربی و اروپایی رنج بار و دردناک است

رییس کمیسیون امور مالی مجلس سنای فرانسه گفت: بدون اغراق اگر چه تحریم ها برای اقتصاد ایران، مصرف کننده ایرانی و مردم ایرانی سنگین و رنج آور است اما از آن طرف نیز برای شرکت های غربی و به خصوص اروپایی که معاملات مهمی با ایران داشتند رنج بار و دردناک است.

مارینی افزود: براساس مشاهداتی که در این سفر داشتیم بارها از خود سوال کردیم که آیا در ایران منافع آمریکا به رغم تحریم ها بهتر حفظ نشده تا منافع شرکت های اروپایی و به خصوص فرانسوی؟

وی ادامه داد: نتیجه گیری ما که در دیدار با مقامات ایرانی نیز آن را مطرح کردیم این بود که امیدواریم روزی که شرایط سرمایه گذاران بین المللی اجازه دهد، شرکت ها و بنگاه های فرانسوی این امکان را داشته باشند که در شرایط رقابتی اگر بهتر بودند، بتوانند برنده بازار باشند.

رییس کمیسیون امورمالی مجلس سنای فرانسه گفت: ماموریت هیات ما امشب به پایان می رسد که نتیجه آن موضوع گزارشی برای کمیسیون امورمالی سنای فرانسه خواهد بود و بعد نیز به صورت علنی انتشار پیدا خواهد کرد.

مارینی افزود: ما قطعنا در گزارش خود به سنای فرانسه سعی می کنیم ارزیابی هایمان دقیق باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همچنین امروز با سازمان قربانیان خشونت دیداری داشیم.



** زمینه ها برای همکاری ایران و فرانسه متنوع است

رییس کمیسیون امور مالی مجلس سنای فرانسه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران سابقه همکاری با شرکت های فرانسوی در زمینه انرژی و خودرو وجود داشته است، آیا در این سفر ظرفیت هایی غیر از این موارد برای همکاری مشاهده کردید؟ گفت: دارو، محیط زیست، مواد غذایی کشاورزی، بازیافت، لوازم آرایشی، هوانوردی و صنعت لوکس می تواند از جمله زمینه های همکاری باشد.

مارینی افزود: ما شب گذشته در منزل سفیر فرانسه با عده ای از تجار فرانسوی که در ایران هستند دیدار کردیم؛ زمینه ها برای همکاری با ایران متنوع هستند و همه می خواهند این همکاری ها گسترش یابد.

وی ادامه داد: در ایران یک بازار بسیار خوبی برای آنچه که شاخص زیبایی و مواد آرایشی فرانسه است وجود دارد و این بازار یک بازار دائمی و قابل گسترش است.



**ایالات متحده با قدرت سیاسی و اقتصادی می خواهد هنجارهای خود را به جهان صادر کند

رییس کمیسیون امور مالی مجلس سنای فرانسه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بعد از توافق ژنو صحبت بر سر این شد که یک هیات تجاری از فرانسه به ایران می آید که با واکنش مقامات آمریکایی مواجه شد، اگر دوباره این گونه تهدیدها از سوی مقامات آمریکایی صورت بگیرد چه اقدامی انجام می دهید؟ گفت: چه خوششان بیاید و چه نیاید، جهان ما جهان رقابت است و شکلی از خشونت وجود دارد که به آن گروگان گیری اقتصادی می گویند.

مارینی ادامه داد: ما در جهانی زندگی می کنیم که ایالات متحده با قدرت سیاسی و اقتصادی اش می خواهد هنجارها، حقوق و قراردادهای خودش را به همه جهان صادر کند و این هم برای ایران و هم برای فرانسه مصداق دارد و ما کافی است واقعیت را بدانیم.

وی اظهارداشت: تهدید آمریکا نشان می دهد که سفر هیات بازرگانی فرانسه به ایران مهم بوده و باید این سفر حتما انجام می گرفت.

رییس کمیسیون امور مالی مجلس سنای فرانسه گفت: اگر قرار بود سفر هیات بازرگانی فرانسه به ایران بی ارزش باشد هیچ دلیلی نداشت که خزانه داری آمریکا درباره آن اظهارنظر کند.

مارینی همچنین خاطرنشان کرد: ما امروز صبح ( دوشنبه ) با معاون وزیر نفت ایران دیدار داشتیم که وی به ما گفتند سفیر ایران در ژاپن و برزیل بودند و راجع بهره برداری میادین گاز نیز با هم صحبت کردیم؛ همچنین صحبت های جدیدی درباره منطق جدیدی که قرار است بر قراردادهای مطالعات، استخراج و بهره برداری از منابع نفتی حاکم شود داشتیم.

این مقام فرانسوی اضافه کرد: این صحبت ها نشان می داد که ایران به تحولات بازار بین المللی نیز دقیق است و ما امیدواریم توتال شرکت نفت و گاز فرانسه به ایران برگردد اما توتال دیگر در چارچوبی کار نخواهد کرد که قبلا کار می کرد چون بازار بین المللی نفت عوض شده است.

خبرنگار دیگری از مارینی پرسید که ایران و گروه 1+5 در حال انجام یک توافق نهایی درباره برنامه هسته ای ایران هستند، اگر این توافق حاصل شود فرانسه حاضر به همکاری با ایران برای ساخت نیروگاه هسته ای جهت تولید برق است؟ گفت: اتفاقا در دیداری که با محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری داشتیم، وی این موضوع را مطرح کرد البته شوخی نمی کرد بلکه یک فرضیه را مطرح می کرد.

وی افزود: مدت ها پیش در فرانسه یک رییس جمهوری بود که من به شدت با وی مخالف بودم که وی ایران را خیلی دوست داشت و همیشه اصطلاحی را مطرح می کرد مبنی بر اینکه ˈبه زمان، زمان بدهیدˈ. بنابراین هر تحولی ممکن است.



**تحریم آمریکا به کشورهای اروپایی و فرانسه بیشتر از ایالات متحده آسیب می رساند

دو مونتسکیو، رییس گروه دوستی پارلمان فرانسه و ایران نیز در این نشست گفت: در میان شش سناتوری که به ایران سفر کرده ایم چهار نفر ایران را نمی شناختند که از صمیم قلب آرزو می کنم آن ها نیز جزو دوستان ایران شوند.

وی اظهارداشت: تحریم ها به کشورهای اروپایی و به خصوص فرانسه بیشتر از ایالت متحده آمریکا که 35 سال با ایران قطع رابطه کرده است، آسیب می رساند.

وی ادامه داد: اگر از نظر انسان دوستانه به تحریم ها علیه ایران نگاه کنیم تحریم از نظر تحریم مواد اصلی و دارو برای کودکان و بیماران ناعادلانه است و سازمان ملل باید به این مسئله توجه کند که تحریم به شکلی باشد که قربانی آن بچه ها و بیماران نباشند.

رییس گروه دوستی پارلمان فرانسه و ایران گفت: در این سفر از شرکت هایی بازدید کردم که از نظر کیفیت کاری کاملا با عالی ترین کیفیت در اروپا برابر بودند.

سیام**9254**7261 **1449 ** 1552
کد N251610

وبگردی