آفتاب

آلمان خواستار کمک روسیه برای آزادی ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین شد

آلمان خواستار کمک روسیه برای آزادی ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین شد

مسکو-ایرنا- فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان در گفتگوی تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود، خواستار کمک روسیه برای آزادی ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین شد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت خارجه روسیه، اشتاین مایر روز دوشنبه گفت:روسیه باید از نفود خود بر معترضان برای تضمین آزادی ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا از بند شبه نظامیان استفاده کند.

وزیر خارجه آلمان از طرف روسی خواستار حداکثر کمک برای آزادی این افراد شد.

اشتاین مایر دستگیری ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا را غیرقابل قبول و نقض معیارهای بین المللی ویژه وضعیت های فوق العاده خواند.

وزرای خارجه روسیه و آلمان، در این گفتگوی تلفنی در مورد مسایل بحران اوکراین ،بحث و تبادل نظر کردند.

جدایی طلبان طرفدار روسیه روز جمعه هفته گذشته در شهر اسلاویانسک در جنوب شرقی اوکراین، اتوبوسی را به همراه مسافران آن توقیف کردند که هشت ناظر نظامی سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز در آن بودند.

یکی از ناظران نظامی سازمان امنیت و همکاری اروپا که تابعیت سوئدی داشت شامگاه یکشنبه به علت ابتلا به بیماری دیابت آزاد شد.

به گزارش رسانه های روسی، ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا به دعوت دولت اوکراین وارد این کشور شده بودند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا تایید کرده است این افراد اعضای ماموریت نظارت ویژه سازمان یا ناظران انتخاباتی نیستند اما بعضی از کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا آنها را بر اساس سند وین مرتبط با تدابیر اعتمادساز و تامین امنیت به این کشور اعزام کرده اند.

شبه نظامیان طرفدار روسیه با اشغال ساختمان های مهم دولتی، کنترل شهر ˈاسلاویانسکˈ در150 کیلومتری مرز روسیه را در دست گرفتند.

اوکراین، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا در مذاکرات چهارجانبه در ژنو در 17 ماه آوریل جاری، برای حل بحران اوکراین به توافقی دست یافتند که بر پایه آن قرار شد گروه های مسلح شبه نظامی از دو طرف خلع سلاح شوند و سازمان امنیت و همکاری اروپا وظیفه نظارت بر اجرای این توافق را برعهده دارد.

اروپام/2242**۵۱۸/1547
کد N251472

وبگردی