آفتاب

نخست وزیر مونته نگرو: هیچ موضع ضد روسی ندارم

نخست وزیر مونته نگرو: هیچ موضع ضد روسی ندارم

بلگراد-ایرنا- نخست وزیر مونته نگرو درباره حمایت حکومت پودگوریتسا از موضع اتحادیه اروپا در قبال بحران اوکراین گفت: در سیاست خارجی کشور، هیچ موضع ضد روسی ندارم، بلکه از منافع واقعی کشور دفاع می کنم.

به گزارش ایرنا، روزنامه های چاپ پوگوریتسا نوشتند که میلوجوکانوویچ در برابر نمایندگان مجلس مونته نگرو ادعاهای مربوط به سیاست ضد روسی را بی اساس و تهی از حقیقت با انگیزه های سیاسی خواند و تاکید کرد: پیوستن مونته نگرو در ناتو و اتحادیه اروپا منافع ملی کشور است.

نخست وزیرمونته نگرو ائتلاف در ناتو و اتحادیه اروپا را ضمانتی برای صلح، ثبات، حاکمیت قانون و توسعه اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد: این فرایند بر علیه منافع هیچ کشوری نیست.

وی با بیان اینکه اکنون مونته نگرو با اقداماتی که تا کنون انجام داده به هدف خود برای پیوستن به ناتو نزدیک شده است، هشدار داد که مونته نگرو تا تصمیم نهایی برای پیوستن به ناتو تعهدات زیادی دارد که بایستی عمل کند.

جوکانوویچ تاکید کرد مونته نگرو بدون توجه به مراحل عضویت در ناتو به تعهدات خود در داشتن روابط خوب با دیگر کشورها از جمله روسیه پایبند است.

روزنامه های مونته نگرو به نقل از منابع خبری خود در مسکو گزارش دادند که امکان دارد فدراسیون روسیه به خاطر حمایت حکومت پودگوریتسا از موضع اتحادیه اروپا نسبت به روسیه در رابطه با بحران اوکراین، رژیم روادید آزاد و همچنین تسهیلات تجاری بر مونته نگرو را لغو کند.

ˈآندری نستارنکوˈ سفیر روسیه در پودگوریتسا اخیرا گفت که هیچ بیانیه رسمی در خصوص لغو رژیم روادید بر شهروندان مونته نگرویی که در برخی از رسانه های خبری مسکو به آن اشاره شده ، وجود ندارد.

سفیر مونته نگرو نیز در مسکو گفته بود این سفارت تاکنون هیچ گونه اطلاعیه ای درخصوص احتمال اعمال نوعی تحریم بر علیه پودگوریتسا به خاطر اتخاذ موضع مونته نگرو در قبال بحران اوکراین دریافت نکرده است.

وزارت امورخارجه روسیه پس از دیدار نخست وزیر مونته نگرو با مقامات آمریکایی در واشنگتن که حدود دو هفته پیش انجام شد،طی بیانیه ای اظهارات نخست وزیر مونته نگرو در دیدار با مقامات واشنگتن را غیر دوستانه و پیوستن پودگوریتسا به اتحادیه اروپا در اعمال تحریم علیه مسکو را ناامید کننده توصیف کرد.

مونته نگرو در 19مارس سال جاری میلادی همراه با آلبانی در منطقه بالکان غربی از جمله 6 کشور خارج از اعضای اتحادیه اروپا هستند که در تحریم های بروکسل بر علیه روسیه به خاطر بحران ناشی از اوکراین ملحق شد.

اروپام**2061**1547
کد N251398

وبگردی