آفتاب
در پیامی به مناسبت یادروز قربانیان سلاح‌های شیمیایی

بان کی مون بر تعهد مشترک کشورها برای امحای سلاح‌های شیمیایی تاکید کرد

بان کی مون بر تعهد مشترک کشورها برای امحای سلاح‌های شیمیایی تاکید کرد

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت یاد روز قربانیان سلاح‌های شیمیایی(9 اردیبهشت ماه) تاکید کرد که هر نوع استفاده از سلاح‌های شیمیایی تحت هر شرایطی نقض فاحش پروتکل 1925 و سایر قوانین بین‌المللی متداول است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:

در این یادروز، ما به قربانیان سلاح‌های شیمایی احترام می‌گذاریم.

استفاده وحشتناک از سلاح های شیمیایی در جمهوری عربی سوریه برمراسم گرامیداشت امسال سایه انداخته است. اینجانب نمی توانم عکس های عمیقا تکان دهنده که مشاهده کرده ام را فراموش کنم. استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه حمله رقت‌انگیز علیه بشریت بود.

تلاش چند ملیتی برای نجات سوریه از برنامه سلاح‌های شیمیایی آن کشور نشان می‌دهد هنگامی که جامعه بین‌المللی متحد شود این اقدام امکان‌پذیر است. اگرچه هنوز کارهای زیادی باقی مانده است، اما 90 درصد از سلاح‌های شیمیای سوریه تا کنون منتقل یا نابود شده است.

اینجاب از این فرصت استفاده کرده و تصریح می‌کنم که هر نوع استفاده از سلاح‌های شیمیایی تحت هر شرایطی نقض فاحش پروتکل 1925 و سایر قوانین بین‌المللی متداول است.

اینجانب هم‌چنین بر اهمیت کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی 1997 تاکید می کنم. شش کشور به این کنوانسیون ملحق نشده‌اند: آنگولا، مصر، اسراییل، جمهوری خلق کره، میانمار و سودان جنوبی.

تا آخرین ذخیره‌های سلاح‌های شیمیایی نابود نشده، کار ما پایان نیافته است. ما نباید هوشیاری خود را کاهش دهیم. ما باید بیش‌ترین تلاش را برای ممانعت از وقوع رخدادهای آتی به‌کار گیریم.

در این روز رسمی اجازه دهید تعهد مشترک خود برای امحای سلاح‌های شیمیایی را تجدید کنیم.

اینجانب بار دیگر تمامی کشورها را ترغیب می‌کنم اگر هنوز به کنوانسیون ملحق نشده‌اند این کار را بدون هیچ درنگی انجام دهند. در آن زمان است که ما می‌توانیم تهدید سلاح‌های شیمیایی را پایان یافته تلقی کنیم.

انتهای پیام

کد N251303

وبگردی