آفتاب
خبرگزاری فرانسه:

ایران، عربستان و آمریکا رای‌های بی‌صدا در انتخابات عراق

ایران، عربستان و آمریکا رای‌های بی‌صدا در انتخابات عراق

خبرگزاری فرانسه در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در روز چهارشنبه به نقش شرایط و کشورهای منطقه در این انتخابات پرداخت و گزارش داد مناقشات منطقه‌یی می‌تواند ایران، آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس را به رای دهندگان بی‌صدا این انتخابات تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این انتخابات اولین انتخاباتی است که پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق در اواخر سال 2011 تاکنون برگزار می‌شود. از آن زمان نفوذ آمریکا در این کشور کم‌تر شده، در ازاء ایران نفوذ خود را در این کشور عربی که در همسایگی‌اش قرار دارد افزایش داده است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، جنگ داخلی سوریه که بیش از سه سال است میان بشار اسد رییس‌جمهور این کشور و شورشیان سنی درگرفته از مرزهای سوریه فراتر رفته و می‌تواند در نتایج انتخابات عراق تاثیرگذار باشد.

ایسام الفیلی، یک استاد دانشگاه در زمینه تاریخ سیاسی در این باره گفت: انتخابات در عراق در حالی برگزار ‌می‌شود که منطقه درگیر مناقشات زیادی از جمله سوریه به عنوان اصلی‌ترین مساله و عراق نیز از این مناقشات دور نیست.

او ادامه داد: عراق در طول تاریخ جولانگاه قدرت‌های بزرگ جهان بوده است و امروز نیز به نظر می‌آید یک بار دیگر به صحنه مناقشات مشابه بدل و سبب شده تا ایران، آمریکا، کشورهای حوزه خلیج و هم‌چنین جنگ سوریه به یک رای دهنده تبدیل شوند.

تهران و واشنگتن در انتخابات دوباره نوری المالکی به عنوان نخست وزیر عراق در سال 2010 نقشی کلیدی ایفا کردند. اما خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق در اواخر سال 2011 به ایران اجازه داده است تا نفوذ سیاسی خود را در کشور همسایه‌اش افزایش داده و به بزرگ‌ترین بازیگر خارجی در عراق تبدیل شود.

هم‌چنین به فگته مایکل کناتیز، یک عضو موسسه واشنگتن، نفوذ ایران در عراق بیش‌تر است چون این کشور بر برخی از احزاب عراقی کنترل مستقیم دارند.

این کارشناس در ادامه به افزایش حملات در سراسر عراق اشاره کرد و گفت: آمریکا می‌تواند با استفاده از توانایی‌اش برای ندادن سلاح به عراق نفوذ خود را در این کشور افزایش دهد چون واشنگتن هنوز اصلی‌ترین تامین کننده سلاح بغداد است.

هم‌چنین نفوذ ایرانی‌ها در عراق سبب شده تا پای این کشور به اختلافات میان عراق و کشورهای پادشاهی عرب بر سر جنگ سوریه کشیده شود.

عراق خواستار راه‌حل سیاسی برای جنگ سوریه است و این راه را که با ارسال سلاح از شورشیان مخالف بشار اسد حمایت شود را رد کرده است، کاری که بیش‌تر کشورهای پادشاهی حوزه خلیج فارس آن را انجام می‌دهند.

مالکی پیش‌تر در ماه مارس به عربستان و قطر حمله و آن‌ها را به اعلان جنگ دادن در عراق متهم کرد و گفت: ریاض از ترورسیم در منطقه و در سطح جهان حمایت می‌کند.

ایسام الفیلی در ادامه اظهار کرد: بسیاری از قدرت‌های خارجی در عراق دارای عواملی هستند که وفاداری‌شان را به کشورهایی که از آن‌ها حمایت می‌کنند و اساسا از کشورهای حوزه خلیج فارس هستند ثابت کرده‌اند.

او متذکر شد که این عوامل تلاش می‌کنند در این انتخابات و نتایج آن دخالت کنند تا دولتی روی کار بیاید که به آن‌ها وفادار باشد، برخلاف ایران که بر دولتی تاکید دارد که سیاست‌های منطقی‌اش را حمایت کند.

الفیلی در این باره گفت: امنیت ملی ایران اجازه نخواهد داد دولتی روی کار بیاید که از تهران حمایت نکند. باوجود چنین تضادهایی درباره نفوذ منطقه‌یی، سیاستمداران و تحلیلگران معتقدند که ایران قویا امیدوار است انتخابات عراق به طور موفقیت‌آمیز برگزار شود.

انتخابات موفقیت‌آمیز در عراق می‌تواند میان شیعیان این کشور اتحاد ایجاد کند و در نتیجه تهران می‌تواند خود را به طور کامل به سوریه اختصاص دهد.

انتهای پیام

کد N251293

وبگردی