آفتاب

اعلام جرم دادگاه ویژه ترور رفیق حریری علیه تلویزیون الجدید و روزنامه الاخبار لبنان

اعلام جرم دادگاه ویژه ترور رفیق حریری علیه تلویزیون الجدید و روزنامه الاخبار لبنان

دادگاه بین المللی رفیق حریری علیه تلویزیون الجدید و روزنامه الاخبار لبنان به اتهام "تحقیر دادگاه بین المللی" اعلام جرم کرد و از خانم کرمی خیاط، نایب رییس تلویزیون الجدید و مدیر بخش اخبار و ابراهیم الامین، رییس هیئت امنای روزنامه الاخبار لبنان خواست تا در تاریخ 13 ماه جاری میلادی در برابر این دادگاه حاضر و به اتهامات خویش پاسخ دهند.

دادگاه بین المللی رفیق حریری علیه تلویزیون الجدید و روزنامه الاخبار لبنان به اتهام "تحقیر دادگاه بین المللی" اعلام جرم کرد و از خانم کرمی خیاط، نایب رییس تلویزیون الجدید و مدیر بخش اخبار و ابراهیم الامین، رییس هیئت امنای روزنامه الاخبار لبنان خواست تا در تاریخ 13 ماه جاری میلادی در برابر این دادگاه حاضر و به اتهامات خویش پاسخ دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در بیروت، دادگاه بین المللی رفیق حریری این دو موسسه رسانه‌ای و مطبوعاتی لبنانی را متهم کرده است که با انتشار اخبار شاهدان این دادگاه در قضیه ترور رفیق حریری به روند دادگاه لطمه وارد و جایگاه آن را تحقیر کرده است. این در حالی است که پیش از رسانه های لبنانی، برخی از تلویزیون ها و مطبوعات کانادایی عین همین اخبار را منتشر کرده بودند.

لایحه اتهامی دادگاه بین المللی رفیق حریری واکنش های گسترده ای در لبنان به همراه داشته است و بسیاری از موسسات رسانه ای و روزنامه نگاران این کشور اقدام دادگاه بین المللی را محکوم کرده اند.

در همین راستا به دعوت طلال سلمان صاحب امتیاز روزنامه السفیر در محل اتحادیه مطبوعات و روزنامه نگاران لبنان نشستی به منظور همبستگی با تلویزیون الجدید و روزنامه الاخبار و در محکومیت این اقدام دادگاه بین المللی برگزار شد که در طی آن جمع کثیری از نمایندگان موسسات رسانه ای و مطبوعاتی به همراه اصحاب رسانه های گروهی و روزنامه نگاران،نمایندگان پارلمان،مدیران شبکه های تلویزیونی و مطبوعاتی، نمایندگان احزاب و سازمان ها،نماینده اتحادیه وکلای عرب و برخی از شخصیت های سیاسی و رسمی شرکت کردند.

محمد بعلبکی رییس اتحادیه مطبوعات و روزنامه نگاران لبنانی در این نشست همبستگی گفت:لبنان همچنان پشتوانه آزادی قلم و اندیشه باقی می ماند،تصمیم دادگاه بین المللی برای محاکمه دو موسسه رسانه ای و فراخوانی کرمی خیاط از تلویزیون الجدید و ابراهیم الامین از روزنامه الاخبار اقدامی عجولانه و غیر قانونی است چرا که هیچ طرف خارجی نمی تواند روزنامه نگاران لبنانی را محاکمه یا برای محاکمه فرابخواند.

بعلبکی افزود:فراخوانی روزنامه نگاران لبنانی به دادگاهی خارجی اقدامی کاملا بر خلاف قوانین لبنان است و با مبنای تشکیل دادگاه بین المللی رفیق حریری هیچ تناسبی ندارد.

وی افزود:ما اجازه نمی دهیم هیچیک از همکاران ما در این دادگاه حاضر شوند و اگر تخلفاتی تحت هر عنوانی صورت گرفته باشد این دادگاه های مدنی و مطبوعاتی لبنانی هستند که باید به آن بپردازند.

بعلبکی این اقدام دادگاه بین المللی را یک اشتباه بزرگ خواند و از این دادگاه خواست در اقدام خود تجدید نظر کند.

طلال سلمان صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه السفیر در این نشست همبستگی با تلویزیون الجدید و روزنامه الاخبار گفت:امروز ما در مرکز دفاع از آزادی فکر و قلم گرد هم آمده ایم تا از حق و حقیقت دفاع کنیم،ما گرد هم آمده ایم تا اعلام کنیم که شهروند لبنانی باید از حق و حقیقت آگاه شود و هیچ نهادی نمی تواند این مسیر را متوقف کند،ما آمده ایم تا از ظلم آشکار در حق رسانه های دیداری،شنیداری و نوشتاری و در حق تلویزیون الجدید و روزنامه الاخبار شکایت کنیم.

مدیر مسئول روزنامه السفیر افزود:ارائه لایحه اتهامی از سوی دادگاه بین المللی در حق رسانه های لبنانی هرگز با شان دادگاه بین المللی تناسبی ندارد،آنچه که صورت گرفته است درز اخبار دادگاه از درون دادگاه و توسط عوامی از دادگاه بوده است و دادگاه باید به دنبال متهم در درون خود باشد نه آن که انتشار اخبار درز کرده را جرم بداند،درز اخبار جرم است نه انتشار اخبار،کسی که این اخبار را منتشر می کند متهم و مجرم نیست بلکه متهم کسی است که اخبار درون دادگاه را به بیرون منتقل کرده است.

طلال سلمان افزود:رسانه های گروهی لبنان به دفاع از حق و عدالت ادامه خواهد داد بر همین اساس اتهامات و احکام ظالمانه شامل محکومیت و جریمه های مالی در حق رسانه های لبنانی را محکوم می کنیم و این تهدیدات ما را از رسالت اصلی خود باز نمی دارد،حق شهروند است که بداند و ما همچنان از این حق دفاع می کنیم.

از سوی دیگر بیار الظاهر رییس هیئت مدیره تلویزیون ال دی سی لبنان نیز با حضور در این نشست،اقدام دادگاه بین المللی را بر خلاف عرف و قانون دانست و تاکید کرد روزنامه الاخبار و تلویزیون الجدید فقط در مسیر کشف حقیقت حرکت کرده اند. وی گفت:همه رسانه های لبنانی بدون توجه به گرایش های سیاسی باید با این دو رسانه لبنانی اعلام همبستگی کنند.

حسن فضل الله نماینده پارلمان لبنان در این نشست گفت:همه به دنبال حقیقت می گردند اما این دادگاه نمی تواند برخلاف قوانین حقوقی و قضایی لبنان رفتار کند. وی از همه نمایندگان پارلمان لبنان خواست در جلسه روز چهارنشبه پارلمان برای انتخاب رییس جمهور،پیش از آغاز بررسی انتخاب رییس جمهور جدید همه نمایندگان با تلویزیون الجدید و روزنامه الاخبار اعلام همبستگی کنند و علیه این اقدام دادگاه بین المللی موضعی واحد اتخاذ کنند.

دادگاه بین المللی رفیق حریری با استناد به ماده 60 این دادگاه اتهاماتی را علیه تلویزیون الجدید و روزنامه الاخبار اعلام کرده است که در صورت اثبات در این دادگاه کرمی خیاط و ابراهیم الامین با زندان تا هفت سال و جریمه مالی تا سقف 100 هزار یورو روبرو می شوند.

این در حالی است که گزارشات و اخبار این دو موسسه لبنانی نقشی مهم در کشف پشت پرده های دادگاه بین المللی و به خصوص شاهدان دروغین آن ایفاء کرده اند و توانسته اند نشان دهند که این دادگاه نه براساس کشف حقیقت که در مسیر اهداف سیاسی علیه مقاومت اسلامی در لبنان گام بر می دارد.

این دادگاه که با هزینه و تامین مالی دولت لبنان برگزار می شود تا کنون مبلغ 500 میلیون دلار برای این دولت هزینه داشته است از همین رو بسیاری از شخصیت ها و احزاب لبنانی خواستار توقف حمایت مالی از این دادگاه شده اند. دولت لبنان براساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل مجبور به تخصیص بودجه برای برگزاری این دادگاه از آغاز تا کنون بوده است.

انتهای پیام

کد N251234

وبگردی