آفتاب

انتخابات افغانستان

انتخابات افغانستان

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بین وزیر خارجه سابق عبدالله عبدالله و اقتصاددان سابق بانک جهانی اشرف غنی احمدزی بعد از اینکه هیچ نامزدی موفق به کسب اکثریت مطلق نشد وارد دور دوم آن شد، نتایج اولیه در روز شنبه اعلام شد.

به گزارش آفتاب به نقل از 55 آنلاین، بر اساس نتایج ابتدایی اعلام شده از کمیته مستقل انتخابات (IEC)، عبدالله با 9/44 درصد و به دنبال آن غنی این انتخابات را با 5/31 درصد به پایان رساندند. زلمی رسول، وزیر خارجه سابق نیز، با 5/11 درصد در جایگاه سوم قرار گرفت.

احمد یوسف نورستانی رئیس کمیته مستقل انتخابات افغانستان به خبرنگاران گفت "این نتیجه مقدماتی است و به کمیسیون شکایات مستقل انتخابات خواهد رفت. به محض این که کمیته یافته­ های خود را در اختیار ما بگذارند  ما نیز آن را اعلام خواهیم کرد".

نتایج نهایی در 14 ماه مه اعلام می شود. در این میان ؛ مقامات اتهام تقلب مربوط به نیم میلیون برگه رای را بررسی خواهد کرد.

با این حال، اگر آرا تقلبی شناسایی شوند عبدالله با به دست آوردن بیش از 50 درصد آرا در همان دور نخست، پیروز انتخاب خواهد بود.

نورستانی گفت: "ما یک برنامه آزمایشی از 7 ژوئن تا شروع دور دوم داریم".

انتخابات 5 آوریل به طور گسترده­ با موفقیت به پایان رسید. از 12 میلیون رای دهندگان واجد شرایط حدود 7 میلیون نفر شجاعانه با توجه به تهدیدات و خطر حملات طالبان به پایگاه­های انتخاباتی رفته و اولین انتقال دموکراتیک قدرت را در تاریخ کشور خود رقم زدند.

حامد کرزی، رئيس جمهور افغانستان  که دو دوره ریاست جمهوری افغانستان را برعهده داشت،طبق قانون اساسی دیگر نمی­تواند در انتخابات شرکت کند. جانشین او با طیف وسیعی از چالش­ها، از جمله حاکمیت بیش از یک دهه اشغال نظامی خارجی پس از حمله آمریکا برای از بین بردن طالبان در سال 2001، روبرو خواهد بود.

قرار است نیروهای خارجی حاضر در افغانستان تا 31 دسامبر سال 2014 خاک این کشور را ترک کرده و امنیت افغانستان را با حمایت­های مالی کشورهای غربی به دست نیروهای آموزش دیده این کشور بسپارند. هر چند که آمادگی اداره این کشور به تنهایی مورد سوال است.

چالش RUN -OFF                                                                                                

در میان نگرانی­هایی که رای دهندگان برای اجرا کردن این انتخابات در تاریخ 5 آوریل داشتند، هر دو نفر عبدالله و اشرف غنی پیشنهاد اعتصاب برای جلوگیری از انتخابات دور دوم را رد کردند. آنها گفته­ اند که روند دموکراتیک باید تکمیل شود، همچنین این نیت متحدان غربی این کشور نیز هست.

جان کوبیس نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان، در بیانیه­ ای به تحسین انتخابات افغانستان پرداخت. او گفت "نهادهای انتخاباتی افغانستان باید روند شفاف­تر از همیشه برای کار خود پیش بگیرند".

برخی از ناظران گفته­ اند مزایایی که این روند انتقال قدرت داشت این است که، بعید است عبدالله و اشرف غنی مایل به همکاری با یکدیگر باشند.

گریم اسمیت نویسنده و تحلیل گر ارشد گروه بحران بین الملل در کابل اعلام کرد: "ما شاهد بحث­های شدید در میان مردان قدرتمند کابل هستیم".

"من شگفت زده خواهم شد، اگر عبدالله و اشرف غنی تفاوت­های عمیق خود را کنار بگذارند، اما این یک فصل از شگفتی در افغانستان است".

همچنین نگرانی­هایی در مورد امنیت و هزینه وجود دارد. دور اول انتخابات توسط واشنگتن با بیش از 100 میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شد. تکرار این فرایند به گونه­ ای است که در آن برخی از صندوق­های رای با خر حمل شده و به مناطق دور افتاده می­روند تا روند انتخابات را پیش ببرند. با این روند قبل از ژوئیه می­توان رئيس جمهور جدید را به طور رسمی اعلام کرد.

ایالات متحده علناً حمایت خود را از نامزد خاصی اعلام نکرد، ولی به عنوان یکی از مخالفان گفته­ است که آنها یک توافقنامه امنیتی امضا خواهند کرد که اجازه دهد برخی از نیروهای آمریکایی پس از پایان مهلت در افغانستان باقی بمانند.

رابطه واشنگتن با رییس جمهور کرزی به شدت در سال گذشته به دلیل تشدید امتناع از امضای توافقنامه امنیتی دو جانبه برای مبارزه با تروریسم، رو به وخامت گذاشته است.

ظهور آرای تاثیر گذار

همانطور که پس از انتشار تدریجی نتایج اولیه روشن شد که عبدالله پیروز آشکار این میدان نیست، نامزدهای دیگر شروع به لابی گری در پیش بینی نتایج نمودند.

رسول‌ٍِ، نامزد سوم از معتمدان بلند مدت کرزی، و سیاستمدار اسلامی عبدل رسول سیاف، رتبه چهارم با 1/7 درصد رای، با عنوان اشخاصی که ارا آنها در دور دوم تاثیر زیادی خواهد داشت، حضور دارند .

حمایت دسته قدرتمند کرزی از ستاد حمایتی رسول به اعتقاد خودش، مهم به شمار می­رود. به هر دو نفر- غنی و عبدالله - نیز وعده نقش مشورتی برای رئيس جمهور منتخب داده شده است.

به گفته اسمیت : سیاف، یک مورد غیر قابل پیش بینی است. این دانشمند محافظه کار اسلامی با اشغال شوروی جنگیده و یکی از نزدیکان اسامه بن لادن بوده است.‍‍

اسمیت گفت: "او قدرت شگفت آوری در مبارزات انتخاباتی نشان داد و  به احتمال زیاد در دور دوم از نیروهای ائتلاف در پشت سر رسول می ایستد و به سیاف قدرت چانه زنی در گرفتن جایگاه عبدالله و اشرف غنی را می­دهد".

عبدالله، که در حال حاضر به رسول رسیده نیز با نیروهای شوروی که در 1980 جنگیدند همراه بود. ستاد اشرف غنی جزئیات مذاکره پشت صحنه را رد کرد.

منابع نزدیک به رسول به رویترز اعلام کردند که او با عبدالله ملاقات داشته و دو طرف در زمینه سیاست خارجی و روند صلح با طالبان توافق های خوبی با هم داشته اند.

سال­هاست رهبری طالبان، مذاکره مستقیم با دولت کرزی را رد کرده است. طالبان می­گویند کرزی یک رهبر نامشروع است که توسط ایالات متحده منسوب شده است.

سیاف خود را به عنوان صدای عقل و دانش و یک پل بین جناح­های متخاصم اعلام نمود و گفت در صورتی که نفوذ خارجی­ها را نفی کنیم، می­توان با طالبان به صلح رسید.
کد N251186

وبگردی