آفتاب

درخواست اعدام برای 32 لبنانی به اتهام شرکت در درگیری های مسلحانه طرابلس

درخواست اعدام برای 32 لبنانی به اتهام شرکت در درگیری های مسلحانه طرابلس

بیروت - ایرنا- « فادی صوان» بازپرس نظامی خواستار صدور حکم اعدام برای 32 لبنانی به اتهام شرکت در حوادث خونین و درگیری های مسلحانه شهر طرابلس در شمال لبنان شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، قاضی صوان این 32 تن را به تشکیل باندهای مسلح با هدف اجرای عملیات های تروریستی و آسیب زدن به جایگاه و اعتبار دولت، تعرض به دستگاه های دولتی ، برانگیختن فتنه های مذهبی و طایفه ای و داخلی ، قتل ، تلاش برای قتل نیروهای امنیتی هنگام انجام وظیفه و استفاده و دراختیار داشتن سلاح غیرمجاز متهم کرده است.

گروه اول متهمان 18 تن هستند که تنها یک تن از آنها به نام « حسین احمد» در بازداشت به سر می برد.

گروه دوم متهمان 14 تن هستند که دو تن بازداشت هستند که نام یکی از آنها « جلالی الحجی است»

برای متهمانی که تاکنون بازداشت نشده اند، حکم بازداشت و محاکمه آنها در دادگاه نظامی صادر شده است.

پیش از این نیز قاضی « صقر صقر» نماینده دولت لبنان در دادگاه نظامی برای 79 عامل درگیری های اخیر شهر طرابلس لبنان بویژه دو منطقه جبل محسن و باب التبانه کیفرخواست صادر و آنها را احضار کرده است.

تنها 6 تن از این 79 تن در بازداشت بسر می برند و اتهام آنها ، تشکیل گروه های مسلح ، ارتکاب جنایات علیه مردم و وارد کردن خسارت به اموال عمومی و خصوصی، سرپیچی از دستورات مقامات دولتی ، تعرض به ساختمان های دولتی و غیردولتی و نظامی ، شلیک انواع سلاح سبک و نیمه سبک به نیروهای ارتش و مردم عادی اعلام شده است.

بازداشت شدگان در اختیار بازجوی اول نظامی قرار گرفته اند.

در سه سال گذشته بحران سوریه ، شهر طرابلس در 20 مرحله شاهد درگیری های مسلحانه خونین بوده است که حدود 250 کشته و صدها زخمی برجای گذاشته و خسارت های اقتصادی ، اجتماعی زیادی را به این شهر و مردم آن وارد کرده است.

درگیری های مسلحانه بین دو منطقه « باب التبانه» سنی نشین و مخالف نظام سوریه و « جبل محسن» علوی نشین و موافق نظام سوریه متمرکز بوده است و ناظران معتقدند که برخی گروه های سیاسی مخالف نظام سوریه و شیوخ تکفیری حامی گروه های تروریستی در ادامه و گسترش دامنه این درگیری ها نقش اساسی داشته اند.

در آخرین مرحله درگیری های مسلحانه در طرابلس که حدود دو هفته طول کشید و با شروع برنامه امنیتی متوقف شد، 30 تن کشته و بیش از 200 نفر زخمی شدند.

در جریان این درگیری ها نیروهای ارتش و امنیتی لبنان چندین کشته و زخمی متحمل شدند.

خاورم ** 1324
کد N250768

وبگردی