آفتاب

کتاب "دین و نظریه روابط بین الملل" منتشر شد

کتاب "دین و نظریه روابط بین الملل" منتشر شد

کتاب دین و نظریه روابط بین الملل "Religion and International Relations" تالیف جک اسنایدر با ترجمه عبدالعلی قوام و رحمت حاجی مینه و همکاری انجمن ایرانی روابط بین الملل توسط انتشارات علم منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این کتاب در سال 2011، از سوی انتشارات دانشگاه کلمبیا منتشر شده است که از اولین آثار در حوزه دین و نظریه های روابط بین الملل به شمار می رود.

در این اثر بدیع، نویسندگان برجسته روابط بین الملل در هشت فصل جداگانه تحت عنوان: 1- مقدمه (مباحث نظری)؛2- افول و ظهور دین در روابط بین الملل (مباحث تاریخی)؛3- سکولاریسم و نظریه روابط بین الملل (اشکال سکولاریسم)؛ 4- بیداری بزرگ دیگر؟ (دین و تمایلات بشردوستانه)؛ 5- دین، عقلانیت و خشونت (رابطه دین و خشونت)؛6- دین و روابط بین الملل (مناظرات عمده درباره جایگاه دین در روابط بین الملل)؛ 7- در خدمت دولت و ملت (مذهب در شرق آسیا)؛ 8- نتیجه گیری (کمک دین به نظریه روابط بین الملل)؛ جایگاه دین در روابط بین الملل را به لحاظ نظری- عملی، تاریخی و روشی بررسی کرده اند.

همانطور که از مقالات این کتاب بر می آید نویسندگان آن برای نخستین بار ریشه های تاریخی ماهیت سکولاریستی روابط بین الملل را به طور مفصل بررسی کرده و رابطه سکولاریسم، مدرنیسم و ظهور نظریه های روابط بین الملل را به لحاظ تاریخی بیان کرده اند، واقعیتی که برای درک بهتر نظریه روابط بین الملل لازم و ضروری است. از طرف دیگر نویسندگان کتاب برای پاسخ به بسیاری از سوالات امروزی پیرامون دین و سیاست بین الملل سعی کرده اند موضوعات عمده در خصوص رابطه دین و خشونت، رابطه دین و عقلانیت وهمچنین پیامدهای گنجاندن دین در نظریه روابط بین الملل را به لحاظ نظری و روش شناسی مورد مطالعه و بررسی قرار دهند. تلاش نظری که هدف آن پر کردن خلاء نظری موجود در این حوزه می باشد.

در واقع، از دیدگاه نویسندگان این کتاب، نظریه پردازان روابط بین‌الملل می بایست مطالعه دین را به عنوان فرصتی جهت گسترش رهیافت های بین المللی و انتقادی تلقی کرده و با گنجاندن مفهوم دین در رشته روابط بین‌الملل و تجدید نظر در مفروضات و گزاره ها، به نحو جامع تری مبادرت به تئوریزه کردن روابط بین‌الملل نمایند. بر این اساس آنها معتقدند که دین به عنوان پدیده ای فراگیر می‌تواند باعث تجدید نظر در الگوها و نظریه های جریان اصلی و انتقادی شده و در نتیجه پژوهشگران این حوزه را قادر ‌سازد تا فهم دقیق تری پیرامون رویداد ها و وقایع بین‌المللی داشته باشند.

 می توان گفت بخش های این کتاب که توسط اندیشمندان برجسته روابط بین الملل نوشته شده اند، فهرست کاملی از انتخاب ها را فراهم می‌کند تا از یک طرف خواننده بتواند براساس آن، نظام‌های مذهبی، جنبش‌های مذهبی و ساختارهای اقتدار مذهبی در نظام بین‌الملل را درک کند و از طرف دیگر، پژوهشگران حوزه روابط بین الملل بتوانند رویکردی نو را برای گنجاندن دین در نظریه روابط بین‌الملل طراحی کنند. انتظار می رود روش های ارائه شده در این کتاب بتواند خلاء نظری موجود در این حوزه را تا اندازه ای پر کرده و تئوریزه کردن دین در سیاست بین‌الملل را برانگیزد.

این کتاب با ترجمه دکتر عبدالعلی قوام استاد دانشگاه شهید بهشتی و دکتر رحمت حاجی مینه استاد دانشگاه آزاد اسلامی و همکاری انجمن ایرانی روابط بین الملل، مشتمل بر هشت فصل و 376 صفحه، توسط انتشارات علم منتشر شده است.

کد N250734

وبگردی