آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

کوشکی: اعتمادسازی دولت عراق متضمن سلامت انتخابات است

کوشکی: اعتمادسازی دولت عراق متضمن سلامت انتخابات است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هر ائتلاف و گروهی که در عراق بر سر کار بیایند ایران در میان‌شان دوستانی دارد.

صادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با انتخابات پارلمانی عراق خاطرنشان کرد: بیش از 9 هزار نفر برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور ثبت‌نام کرده‌اند و این در حالی است که تنها 325 نفر از آنان شانس پیروزی و ورود به مجلس این کشور را دارند.

او ادامه داد: نیروهای منسجم سیاسی عراق در این دوره از انتخابات کاملا دچار تشتت شده‌اند تاجایی که دولت قانون دچار انشعاب شده است. البته در مورد این تکثر آرا و گروه‌ها در عراق فرضیه های متفاوتی مطرح شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: طبق یک فرضیه تکثر فعلی در میان ائتلاف‌های انتخابات عراق باعث می‌شود که در آینده شاهد پارلمانی متشکل از خرده جریان‌های متکثر در عراق باشیم که این امر منجربه روی کار آمدن دولتی شکننده در این کشور خواهد شد.از سوی دیگر برخی معتقد هستند که تکثر ایجاد شده در عراق هماهنگ شده بوده و بعد از ورود منتخبان مردم به پارلمان این کشور شاهد شکل‌گیری ائتلاف‌های اصلی خواهیم بود که نه تنها شکننده نیست بلکه می‌تواند اکثریتی قالب و قدرتمند را در پارلمان عراق تشکیل بدهد.

نمی‌توان در مورد آینده انتخابات عراق با صراحت قضاوت کرد

کوشکی با تاکید بر این که در حال حاضر نمی‌توان با قاطعیت پیروز انتخابات آتی عراق را پیش‌بینی کرد گفت: از آن‌جا که ائتلاف "دولت قانون" در شرایط چهار سال گذشته شکل گرفته و از آن زمان تا امروز اوضاع این کشور به کلی تغییر کرده است، نمی‌توان با صراحت گفت که آیا این ائتلاف پیروز رقابت‌ها خواهد بود یا خیر.

وی ادامه داد: شرایط امروز عراق نسبت هشت یا حتی چهار سال پیش کاملا تغییر کرده است برای مثال در گذشته مالکی با ائتلاف با کردها روی کار آمد ولی امروز سبد آرا کردها تغییر کرده و دیگر به مالکی گرایش ندارد. این شرایط در مورد آراء شیعیان نیز صدق می‌کند زیرا تا دو سال پیش مالکی رغیب جدی در میان شیعیان نداشت ولی امروز دولت او به صورت جدی از سوی جناح مقتدی صدر تهدید می‌شود و در میان شیعیان نیز مالکی مخالفان جدی دارد. همه این‌ها نشان می‌دهد که وضعیت عراق مانند 4 سال پیش نیست بنابراین نمی‌توان با قاطعیت گفت که جناح مالکی 100 درصد پیروز انتخابات پارلمانی خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که آرایش انتخاباتی ائتلاف های کردها عراق هم نسبت به چهارسال پیش تغییرات زیادی داشته است گفت: در میان کردها هم یک دستی گذشته دیده نمی شود زیرا از وقتی که طالبانی بیمار و بستری شد به مرور نفوذ خود را در جامعه از دست داد و جانشینان او هم نتوانستند پایگاه انتخاباتی مناسبی برای طالبانی ایجاد کنند تا آرای بیش‌تری را از آن خود بکنند. علاوه بر این بارزانی هم توسط نیروهای جدید کرد به نوعی تحت فشار قرار دارد.

او ادامه داد: مجموع این تغییرات این فرضیه را تقویت می‌کند که تشتت موجود در ائتلاف‌های این دوره از انتخابات پارلمانی عراق، باعث روی کار آمدن دولتی شکننده‌ خواهد شد.

اعتمادسازی دولت عراق متضمن سلامت انتخابات است

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو رابطه با امنیت انتخابات پارلمانی عراق گفت: سلامت انتخابات در این کشور تابع چند مولفه از جمله امنیت فیزیکی در جامعه است. با توجه به این که حدود یک سال است ارتش عراق به صورت مستقیم و غیرمستقیم با گروه‌های تروریستی مستقر در شرق این کشور به‌ویژه داعش درگیر شده است، به مخاطره انداختن انتخابات بهترین فرصت برای این گروه‌های تروریستی است که به خواسته‌های خود برسند و به دولت و حاکمیت عراق لطمه بزنند. آن‌ها حتی در مناطق تحت نفوذ خود هم تلاش می‌کنند تا اختلالات امنیتی جدی را به راه بیندازند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که تروریسم جاری در عراق از سال 2005 تا امروز با حمایت عربستان در منطقه و عراق جریان داشته است خاطرنشان کرد: تروریسم در عراق مرتب در حال قربانی گرفتن است و اغلب این حملات توسط خودروهای بمب‌گذاری شده و با اهداف کور صورت می‌گیرد. تمام این عوامل می‌تواند امنیت شرکت‌کنندگان در انتخابات آتی عراق را تحت‌الشعاع قرار داده و از میزان شرکت‌کنندگان بکاهد. به هر حال اعتمادسازی دولت عراق متضمن سلامت انتخابات است.

کوشکی با اشاره به اهمیت اعتمادسازی در جامعه عراق برای افزایش مشارکت در انتخابات گفت: باید دید که آیا دولت عراق به عنوان مجری انتخابات توانسته است این اعتمادسازی را ایجاد کند یا نه. به هر حال بخش‌هایی از جامعه عراق اعتماد لازم به دولت را ندارد برای مثال مناطق مرکزی و بخشی از کردها احساس می‌کنند چون دولت در اختیار نوری مالکی است جهت‌گیری‌هایی در انتخابات اعمال می‌شود؛ البته بخشی از شیعیان نیز اعتماد جدی به دولت فعلی ندارند و همین بی اعتمادی‌ها ممکن است منشا کاهش شرکت‌کنندگان در انتخابات عراق بشود.

روابط ما با عراق تابع مقتضیات سیاسی نیست

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با تغییر دولت در عراق و موضع‌گیری ایران و منطقه در قبال آن تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران طرفدار حاکمیت مردم عراق بر کشورشان است. ایران با هر دولتی که منتخب مردم عراق باشد حاضر به برقراری رابطه است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: امکان دارد در انتخابات آتی عراق مالکی رای نیاورد اما در میان چهره‌های سیاسی عراق هستند کسانی که به منافع ملی کشور اهمیت می‌دهند و طبیعتا برای منافع ملی عراق اولویت این است که بتواند از همسایه بزرگش ایران بیش‌ترین بهره‌برداری را داشته باشد؛ زیرا در روابطی که امروز با عراق داریم آن‌ها طرف برنده هستند و بیش‌ترین سود را می‌برند به همین دلیل هر ائتلاف و گروهی که در عراق بر سر کار بیایند ما در میان آن‌ها دوستانی را داریم که علاقه دارند با ایران ارتباط داشته باشند.

وی گفت: ایران همواره به اقلیم کردستان رابطه‌ی دوستانه داشته است با این حال حتی اگر دولت بعدی منتخب مردم عراق به این نتیجه برسد که باید سطح روابطش با ایران را کاهش بدهد باز هم چون دولت و ملت عراق بیش‌ترین منافع را در روابط با ایران دارند در صورت کاهش این ارتباط‌÷ها خودشان متضرر خواهند شد.

کوشکی با اشاره به پیوندهای عمیق فرهنگی و اعتقادی میان ایران و عراق افزود: روابط ما با عراق تابع مقتضیات سیاسی نیست. برای مثال تنها در سال گذشته بیش از یک میلیون و 250 هزار نفر عراقی روادید گرفته و برای زیارت اماکن مقدس وارد ایران شدند. هم‌چنین به همین میزان زائر ایرانی به عراق سفر کردند که همه این رفت و آمدها گردش‌های مالی و اشتغال‌زایی بسیاری برای دو طرف به همراه داشت و با تغییر دولت در عراق هم ادامه این مناسبات به نفع دو طرف خواهد بود.

انتهای پیام

کد N250703

وبگردی