آفتاب

یونسی:مردم کرد از وارسته‌ترین اقوام ایرانی هستند

یونسی:مردم کرد از وارسته‌ترین اقوام ایرانی هستند

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور فرق‌ و مذاهب اسلامی، با اعلام این‌که مردم کرد از وارسته‌ترین اقوام ایرانی هستند، گفت: ماموستا مجتهدی به عنوان یکی از دانشمندان کُرد، تجسمی از اقشار دینی، قومی و ملی مردم کرد و ایران بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کردستان، حجت‌الاسلام علی یونسی در مجلس ختم ماموستا مجتهدی که در مسجد جامع سنندج برگزار شد، با اشاره به این‌که زمانی که عالمی بزرگ از دنیا رحلت می‌کند، جامعه با رخنه مواجه می‌شود، اظهار کرد: واضح و بدیهی است که خلأ و فقدان یک عالم و فقیه هم‌اکنون در جامعه و اسلام به خوبی مشهود است، چرا که این خلاء با هیچ چیز دیگری قابل جبران نیست.

وی با اعلام ای‌نکه هر آیینی ظرفیتی را ایجاد می کند، افزود: خوشبختانه حضور اسلام در کشور ما همواره حافظ جایگاه دانشمندان و فرهیختگان شده است، به گونه‌ای که تا کنون یاد و خاطره امام راحل(ره)، مطهری و بهشتی هنوز هم پررنگ و پابرجا است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور فرق و مذاهب اسلامی با بیان این‌که زندگی یک عالم دارای دو نوع رابطه است، گفت: صرف داشتن دانش برای تعریف یک فقیه کافی نیست، بلکه وجود رابطه با جامعه و خدا است که یک فقیه و دانشمند را از دیگر اقشار ممتاز خواهد کرد.

یونسی با ذکر این نکته که امیدبخشی به مردم از ویژگی‌های بارز یک فقیه است، تصریح کرد: یک فقیه و دانشمند کسی است که مردم را مدام امیدوار نگه داشته و آنان را نسبت به دنیا، اسلام و آینده امیدوار و شاداب نگه دارد.

وی افزود: عالمی که مردم را مأیوس و از آینده نگران می‌سازد و باعت تفرقه شود، عالم کاملی نیست و به همین خاطر مردم او را دوست نخواهند داشت.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور فرق و مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه مردم ممکن است از نزدیک با یک فقیه و دانشمند ارتباط نداشته باشند، اظهار کرد: ماموستا مجتهدی یکی از دانشمندانی بود که مردم سایر مناطق نیز تأثیر وجودی او را در حیات معنوی خود احساس کردند.

یونسی با ذکر این نکته که هر کس با خداست، خدا هم او را یاری خواهد کرد، گفت: هرکس با مردم باشد و مردم او را دوست داشته باشند، خدا هم به واسطه اینکه مردم را دوست دارد، او را دوست خواهد داشت.

این مقام مسئول، ماموستا مجتهدی را تجسمی از ویژگی‌ها و امتیازات مردم منطقه اعلام و بیان کرد: ماموستا مجتهدی تجسمی از اقشار دینی، قومی و ملی مردم کرد و ایران بود.

وی با بیان این‌که ماموستا مجتهدی در تمام دوران حیات دینی و سیاسی خود از رهبری و جمهوری اسلامی جدا نشده و مردم را به وحدت و همراهی نظام دعوت کرده است، تصریح کرد: شیعه و سنی، کرد و غیر کرد برای ماموستا تفاوتی نداشت و تنها عشق به ایران، اسلام و مردم کرد بود که در کنار ویژگی‌های دینی‌اش او را به یک فقید و دانشمند عالی رتبه تبدیل کرده بود.

یونسی با اشاره به این‌که ارتحال این فقید بزرگ منطقه غرب را عزادار و وجدان دینی مردم را غمگین و اندوهشان را یکپارچه ساخت، گفت: نفوذ معنوی این دانشمند ایرانی اسلام دوست، علاوه بر منطقه غرب تمام کشور را ناراحت و متأثر ساخت.

وی تصریح کرد: این ویژگی موجب شد که ماموستا مجتهدی در تمام حیات سیاسی، معرفتی و دینی خود یک لحظه از نظام اسلامی و رهبری جدا نشود.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور فرق و مذاهب اسلامی، با اشاره به این‌که انتظار مردم کرد این است که علما، دانشمندان، نخبگان و فرهیختگانشان نمونه بارزی برای معرفی مردم کرد به تمام ایران باشند، اظهار کرد: مردم کرد در تلاشند تا ارزش‌های ملی، اسلامی و محلی خود را در قالب بزرگان و فرهیختگان خود به منصه ظهور برسانند و مردم ایران شأن و جایگاه واقعی آنان را دریابند.

یونسی با اعلام این‌که مردم کرد از واراسته ترین مردمان ایران هستند، گفت: پایه و اساس ایران اسلامی را کردها تشکیل داده‌اند و هر جا که ایران و ایرانی است، خالص‌تر و ایرانی‌تر از مردم کرد برای معرفی ایران وجود ندارد.

وی با ذکر این نکته که تمامی ارزش‌های قوم کرد، اصیل و ایرانی است تصریح کرد: زبان، هویت، تاریخ، فرهنگ، سلحشوری، قهرمانی، مرزداری و سایر ویژگی‌های مردم کرد در تمام وجوه تاریخ به اثبات رسیده است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور فرق و مذاهب اسلامی، در پایان با اعلام اینکه فرهنگ، هویت، اخلاق، دین، ارزش‌ها و تاریخ مرز نمی‌شناسد، یادآور شد: ارزش‌های قوم کرد، ارزش‌های ایرانی است که هرگز جدای از آن نبوده و نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N250702

وبگردی