آفتاب
سیدمحمد خاتمی:

حضور زنان در مدیریت ها می تواند زندگی بشر را مهربانانه تر کند

حضور زنان در مدیریت ها می تواند زندگی بشر را مهربانانه تر کند

تهران - ایرنا - سیدمحمد خاتمی رییس بنیاد باران گفت: حضور زنان در مدیریت ها و مسوولیت ها می تواند زندگی بشر را لطیف و مهربانانه تر کند؛ البته نه به این معنا که در مدیریت فقط زنان حضور داشته باشند، بلکه مردان هم باشند.

به گزارش ایرنا از دفتر حجت الاسلام و المسلمین «سیدمحمد خاتمی»، جمعی از اعضای مجمع زنان اصلاح طلب و بانوان استان های مختلف کشور به مناسبت میلاد حضرت فاطمه(س) با رییس جمهوری اسبق کشورمان دیدار و گفت و گو کردند.

خاتمی در این دیدار گفت:حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) نه تنها سرور زنان عالم، بلکه الگو و سالار انسان های حقیقت جو، اصحاب معرفت، آزادیخواه و عدالت طلب بود.

وی با بیان این که در مورد زنان صحبت های زیادی شده و می شود، افزود: ما در عمل هم شاهد پیشرفت هایی در جامعه و هم تنگناهایی هستیم.

رییس جمهوری اسبق تاکید کرد: برای ما مسلمانان، شرقی ها و کل جهان، مساله خانواده موضوع بسیار مهمی بوده است و تردیدی وجود ندارد که نقش زن در شکل گیری، تثبیت و تداوم خانواده بسیار ممتاز تر از مرد است و حتما باید این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

خاتمی یادآور شد: با توجه به سستی پایه های خانواده در دنیای امروز که مشکلات فراوان اجتماعی، روانی، اقتصادی و سیاسی حتی در غرب ایجاد کرده، اگر مهم ترین هسته جامعه لطمه ببینید کل جامعه لطمه دیده است.

وی با یادآوری تاکید اسلام بر توجه به نهاد خانواده اظهار داشت: اگر ما برای انسان اعم از زن و مرد رشد را در همه ابعاد آن یعنی از توسعه اجتماعی گرفته تا رشد عقلی، اخلاقی، مهارتی بخواهیم و زن و مرد را در رسیدن به رشد مساوی بدانیم و غرض آفرینش را این بدانیم که انسان ها رشید شوند و کار پیامبران بلاغ بوده و ما در سایه ابلاغ آنها باید از لحاظ رشد اخلاقی، اجتماعی، مدیریتی و... رشد کنیم، باید بدانیم که این هدف در «جمع» تحقق می یابد.

رییس بنیاد باران ادامه داد: این که فکر کنیم رشد به معنای عام کلمه و در همه ابعاد، مجزا از جمع می تواند تحقق یاید امر باطلی است و هم علم این را می گوید و هم از مبانی دین و فرهنگ جامعه می توانیم این مسأله را دریابیم.

خاتمی، رشد را امری اجتماعی دانست و تاکید کرد: اگر زن هم شایسته رشد است-که هست- و اگر باید در رشد جامعه به عنوان یک پایه انسانیت نقش داشته باشد، حتما باید در عرصه حیات اجتماعی حضور فعال داشته باشد و بر اساس آن حقوق، نظامات سیاسی و سازوکارهای این حضور فراهم شود.

وی یادآور شد: اگر باید یک زن مدیر تواناداشته باشیم، وی باید تحصیل و فعالیت کند و برای رشد خود کارگاه داشته باشد و مدیریت را تمرین کند.

رییس جمهوری اسبق افزود: اگر ما برای این که زنان در بخش هایی توانمندتر باشند، باید ابتدا زمینه های حضور را در عین حفظ موازین فراهم کنیم و آن گاه گفت که آیا زنان در علم یا زمینه های دیگر از مردان رشد بیشتری دارند یا خیر.

خاتمی با بیان این که باید جامعه را به درستی و نه با تفکیک جنسیتی اداره کرد، گفت: ممکن است مردان هم در زمینه هایی کمتر از زنان بتوانند رشد کنند.

خاتمی با تاکید بر نقش و محوریت زنان در خانواده اظهار داشت: یادمان نرود که برای یک خانواده خوب، مردان هم تکالیفی دارند تا خانواده مستقر شود. این موضوع از لحاظ روانشانسی اجتماعی و فلسفی بسیار مهم است و باید روی آن کار کرد.

وی یادآور شد: جامعه و نظام ما اسلامی است و از معارف دینی بیشتر به جنبه فقه و شریعت توجه می شود. البته شریعت مهم است، اما همه دین نیست و بیشتر مربوط به ظواهر می شود. اینجاست که نقش فقیهان در فعال شدن زنان و مردان جامعه و تعیین جایگاه آنان و امکان رشد آنها مهم است.

رییس بنیاد باران با یادآوری ویژگی فقه شیعی در زمینه در نظر گرفتن زمان و مکان در فقه و اجتهاد اسلامی و پویایی آن اظهار داشت: به تعبیر امام راحل، ما در صورتی اجتهاد پویا خواهیم داشت که از زمان و مکان خودمان جلوتر باشیم.

وی یادآور شد: دیدگاه هایی که در مورد زنان تا چند دهه قبل-حتی در آستانه انقلاب- وجود داشت را با دیدگاه های فعلی مقایسه کنید که تقریبا کسی در مورد حضور زنان و به عهده گرفتن مسوولیت ها از سوی آنها حرفی ندارد و در این زمینه اجماع وجود دارد؛ در حالی که پنجاه سال قبل اینگونه نبود و از جمله اشکالاتی که وجود داشت و امام آن را اصلاح کردند این بود که به زنان حق رأی دادن دادند و گذشت زمان درستی این نگاه را نشان داد.

خاتمی همچنین گفت: حال اگر ما از زمان جلوتر باشیم و مسایل فردا را ببینیم، می توانیم راه حل های منطقی که با معیارهای فقهی و دینی سازگار باشد را پیدا کنیم اما آن رویکرد اجتهادی که درباره تصویب قوانین باید باشد، بسیار مهم است که کدام جان تحول یافته این مسوولیت را بر عهده دارد که هم متوجه اصل نظام است و هم متوجه این که چه رویکردی وجود داشته باشد.

وی با یادآوری حاکمیت خشونت بر زندگی جوامع اظهار داشت: در جوامعی که دارای فضای بسته و غیر دموکراتیک هستند یک نوع خشونت وجود دارد و در جوامع دیگر نوع دیگر خشونت هست.

وی افزود: در جامعه بین الملل هم خشونت و زور حاکمیت دارد، وقتی بحث گفت و گوی تمدنها شد، منظور ما این نبود که فقط دور هم بنشینیم و صحبت کنیم؛ بلکه منظور ما ایجاد یک پارادایم یا سرمشق برای روابط انسان ها و جوامع است.

رییس بنیاد باران با بیان این که از گذشته تاکنون روابط جوامع عمدتا بر اساس زور بوده است، گفت: البته امروز لااقل به لحاظ فطری مردم محور قدرت بوده و ناظر بر قدرت هستند، اما از گذشته حکومت بوده است که با دست باز قدرت را بکار می برده است و حاصل این روند چند جنگ بزرگ در قرون اخیر بوده است.

خاتمی یادآور شد: امروز هم قدرت ها با جهان با زبان زور سخن می گویند و در داخل بسیاری از کشورها هم نگاه امنیتی حاکم است و این احساس تقویت می شود که دشمن وجود دارد و راهکار هم سرکوب است.

وی خاطرنشان کرد: این که دشمن را به داخل روابط خودمان بکشانیم، امر وحشتناکی است که جریان خشونت گرای تروریسم را تقویت می کند و سیکل معیوب خشونت از سوی قدرتمندان و پاسخ تروریست ها همچنان ادامه پیدا می کند.

رییس بنیاد باران با تاکید بر این که باید در همه عرصه ها پرچم صلح، تفاهم و انس را بلند کنیم، گفت: البته رویکردها و دیدگاه ها هم باید عوض شده و بر اساس آن قوانین و سازو کارهایی به دست آید و انسان باید فکر خود را در این زمینه تکمیل کند.

خاتمی با یادآوری این که زنان در زمینه لطافت روح از مردان قوی تر هستند و مردان هم در کارهای عملی قوی تر هستند، پرسید: آیا نیاز مهم ما حاکم شدن این روحیه عاطفی بر جهان نیست؟ آیا جهان امروز نیازمند روحیه زنانه برای دفع خشونت و ایجاد صلح و همزیستی نیست؟

وی ادامه داد: حضور زنان در مدیریت ها و مسوولیت ها می تواند زندگی بشر را لطیف و مهربانانه تر کند؛ البته نه به این معنا که در مدیریت فقط زنان حضور داشته باشند، بلکه مردان هم باشند.

رییس جمهوری اسبق این رویکرد را متفاوت با دیدگاه فمنیسم به معنای امروزی آن دانست و اظهار داشت:می توانیم از این خصوصیات زنانه برای حل یک بحران و مشکل بزرگ و برای کاستن از این بحران بشری و دردها و رنج ها استفاده کنیم که این امور نیازمند قوانین و ضابطه است و با گپ زدن مسایل حل نمی شود.

خاتمی در ادامه تاکید کرد: همه ما باید تلاش کنیم این دولت که گام های خوبی برداشته اما مشکلاتی بر سر راه دارد موفق شود.

وی با یادآوری این که رییس جمهوری دو مسوولیت مهم دارد؛ اظهارداشت: یکی ریاست هیات وزیران و دیگری اجرای قانون اساسی است؛ گرچه رییس جمهوری ابزار لازم را برای اجرا ندارد و حتی ما که تلاش کردیم، از ترس نگرفتن همین حداقل اختیارات، از پیگیری آن لایحه که به نفع انقلاب بود صرف نظر کردیم.

وی یادآور شد: در آن زمان می گفتند منظور از «اجرای قانون اساسی» در حیطه اختیارات قوه مجریه است؛ اگر چنین بود ذکر آن در قانون اساسی معنی نداشت؛زیرا همه در چارچوب وظایف خود موظف به اجرای قانون اساسی هستند.

رییس جمهوری اسبق ایران تاکید کرد: این که در قانون اساسی آمده رییس جمهوری مسوول اجرای قانون اساسی است، یعنی هرجا تخلفی شد مسوول، رییس جمهوری است و حداقل این است که رییس جمهوری تذکر بدهد و بازرسی کند.

خاتمی با تاکید بر این که باید جلوی نقض قانون اساسی گرفته شود و دولت پیگیر حل مشکلات باشد، گفت: در زمان ما هم روزنامه بسته می شد و خیلی ها دستگیر می شدند یا تحت فشار قرار می گرفتند اما جامعه احساس می کرد دولت مدافع آزادی و حق و حرمت جامعه است.

وی تاکید کرد: این احساس باید در جامعه وجود داشته باشد که عده ای نسبت به این موضوع پیگیر هستند و البته باید با سایر دستگاه ها هم تعامل داشت و نباید رو در روی آنها قرار گرفت.

خاتمی ابراز امیدواری کرد که شاهد جامعه مهربان تر، همسو تر و دلهای به هم نزدیک تر باشیم و همه در مقابل توطئه های خارجی و مشکلات داخلی برای اعتلای این کشور تلاش کرده و دلهای مان به هم نزدیک شود و از فضای خوب بعد از انتخابات به فضای بازتری برسیم که هم دولت بهتر می تواند کار کند، همه نظام احساس استحکام می کند وهم امنیت حقیقی بیشتر می شود.

در ابتدای این دیدار شماری از اعضای مجمع زنان اصلاح طلب و بانوان از استان های مختلف کشور شامل فعالان مدنی، سیاسی و هنرمندان به بیان دیدگاه های خود در حوزه زنان پرداختند.

زنان شرکت کننده در این نشست همچنین تاکید کردند که جریان اصلاح طلبی هیچ گاه با هدف کسب قدرت وارد نشده است و گرچه با برخورداری از قدرت می توان به اهداف آسان تر رسید، اما آنچه مهم است اهداف این جریان و آرمان های امام است.

سیام**2025
کد N250557

وبگردی