آفتاب
سرهنگ سبز علی:

مجازات تعیین شده در جرائم منابع طبیعی قدرت بازدارندگی ندارد

مجازات تعیین شده در جرائم منابع طبیعی قدرت بازدارندگی ندارد

سمنان - خبرگزاری مهر: فرمانده یگان های حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجازات تعیین شده در جرائم منابع طبیعی را دارای بازدارندگی لازم ندانست و گفت: برای تشدید برخورد با متخلفان حرفه ای در عرصه های منابع طبیعی باید در لایحه جامع منابع طبیعی توجه ویژه ای صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ قاسم سبز علی صبح دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در محل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، شعار امسال سازمان جنگل ها را "با مردم برای مردم" بیان کرد و بر ضرورت مشارکت مردم و به ویژه جوامع محلی در حفاظت و حمایت از عرصه ها منابع طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 30 هزار همیار طبیعت با منابع طبیعی همکاری دارند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه گردشگران باید از ریختن مواد آتش زا و آلاینده در طبیعت و جنگل ها خودداری کنند، اظهار داشت: شیشه و فلزهای براق از جمله مواد آتش زا هستند که با گرم شدن هوا و تابش مستقیم نور خورشید، سبب آتش سوزی در مراتع و جنگلها می شوند.

15 پایگاه اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی کشور نیاز داریم

فرمانده یگان های حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: بی احتیاطی در بر افروختن آتش و رها کردن ته سیگار در میان علفزارها و برگ های خشک سبب آتش سوزی در طبیعت خواهد شد که آثار مخربی برای محیط زیست و منابع طبیعی به دنبال دارد.

سبز علی، با اشاره به راه‌اندازی دو پایگاه اصلی و دو پایگاه فرعی اطفای حریق در عرصه‌های منابع طبیعی کشور، اظهار کرد: این در حالیست که باید تعداد این پایگاه ها به 15 عدد برسد.

وی تصریح کرد: در استان‌های شمالی به دلیل جنگلی بودن عرصه‌ها، نیاز بیشتری برای احداث پایگاه‌های اطفای حریق است.

ایجاد دو پایگاه فرعی اطفای حریق در استان سمنان

به گفته فرمانده یگان های حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در حال حاضر دو پایگاه اصلی اطفای حریق در استان گلستان و کرمانشاه و دو پایگاه فرعی نیز در استان سمنان احداث شده است.

سبزعلی افزود: همچنین اقدامات اولیه برای راه‌اندازی سه پایگاه دیگر در استان‌های ایلام، زنجان و گیلان فراهم و محل احداث این پایگاه‌ها آغاز شده است.

مجازات تعیین شده در جرائم منابع طبیعی قدرت بازدارندگی لازم را ندارد

 فرمانده یگان های حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجازات تعیین شده در جرائم منابع طبیعی را دارای بازدارندگی لازم ندانست و بر تشدید آن تاکید کرد و افزود: برای تشدید برخورد با متخلفان حرفه ای در عرصه های منابع طبیعی باید در لایحه جامع منابع طبیعی توجه ویژه ای صورت گیرد.

سبزعلی با اشاره به در دستور مجدد قرار گرفتن بررسی لایحه جامع منابع طبیعی در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در قوانین مربوط به منابع طبیعی خلاء هایی وجود دارد که با توجه به تدوین این لایحه با مشارکت کارشناسان خبره، امیدواریم با تصویب قانون جامع منابع طبیعی مسایل و مشکلات موجود در این عرصه برطرف شود.

وی گفت: علاوه بر رفع خلاء های قانونی، در این لایحه در خصوص شهدا و مجروحان برخورد با عوامل تخریب و تصرف و ...، منابع طبیعی برای این عزیزان نیز شرایط حقوقی و حمایتی مناسبی در نظر گرفته شده است.

کاهش ۴۰ درصدی آتش‌سوزی جنگل‌ها و پارک‌ها در سطح کشور

فرمانده یگان های حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین از کاهش ۴۰ درصدی آتش‌سوزی جنگل‌ها و پارک‌ها در سطح کشور در سالجاری خبر داد.

سبزعلی اظهار داشت: در خصوص حریق جنگل‌ها و پارک‌های جنگلی نیز باید بگویم امسال در تعطیلات نوروزی تنها در استان‌های شمالی گلستان، گیلان و مازندارن و یک مورد در استان اردبیل آتش‌سوزی داشتیم که البته خوشبختانه به صورت جزئی رخ داد.

وی گفت: با مشارکت مردم و همکاری یگان حفاظت منابع طبیعی و نزولات آسمانی امسال در تعطیلات نوروزی در کل کشور آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

مشارکت خوب مردم طی ایام نوروز در راستای حفظ منابع طبیعی

فرمانده یگان های حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: همه ساله با وجود سفر‌های نوروزی و افزایش سفر‌ها در سطح کشور شاهد حریق‌های زیادی می‌شویم که با تذکرات بسیار باز هم این امر رخ می‌دهد ولی امسال مردم به خوبی مشارکت چشم‌گیری داشته و ما اطفای حریق کمتری را شاهد بودیم.

 سبز‌علی با اشاره به اینکه موارد آتش‌سوزی که در استان‌های شمالی رخ داد بسیار جزئی بوده و سریع مهار شده، عنوان کرد: نسبت به سال گذشته کاهش 40 درصدی حریق در سطح و تعداد را شاهد بودیم که این امر بسیار تحسین‌برانگیز است.

ضرورت شدت برخورد با قاچاقچایان چوب تاغ در مناطق کویری

فرمانده یگان های حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص برخورد با قاچاقچایان چوب و به ویژه چواب تاغ در مناطق کویری گفت: برای قاچاقچیان چوب مجازت "حبس" پیش بینی شده و مجازات قاچاقچیان چوب های جنگلی و فراورده های چوبی تشدید شده است.

سبزعلی گفت: شماره 1504 این سازمان و سایت های ادارات کل منابع طبیعی آماده دریافت نظرات و گزارش های مردمی در زمینه تخلفات منابع طبیعی است که مردم می توانند در این عرصه نیز این سازمان را یاری کنند.

وی افزود: 82 درصد از وسعت کشور شامل 134 میلیون هکتار را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد که 13 درصد آن جنگل، 63 درصد مرتع و 24 درصد بیابان است.

مراتع شرق استان سمنان در وضعیت بحرانی است

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان نیز در این نشست، وضعیت خشکسالی و آثار آن در مناطق شرق این استان را به شدت بحرانی اعلام کرد وگفت: در مراتع جنوبی شرق سمنان خشکسالی موجب کاهش 80 درصدی تولید علوفه شده است.

سید حسن میرعماد با اشاره به کوچ ییلاقی عشایر و خروج آنها از مناطق قشلاقی استان افزود: خروج دام از این مناطق شرایط تخریب را کاهش داده است.

وی با اشاره به هماهنگی لازم با عشایری استان سمنان برای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی گفت: برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی 11 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار ابلاغ شده است.

مشکل تامین آب شرب در روستاهای جنوب دامغان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: مناطق جنوب دامغان به ویژه در مناطق کوه زر و معلمان مشکل تامین آب شرب روستاها وجود دارد که ایجاد سد زیرزمینی در این منطقه دربرنامه قرار دارد.

میرعماد شیوع بیماری و آفات در مناطق جنگلی و مرتعی را از دیگر مشکلات برشمرد و افزود: شرایط خشکسالی نهالکاری سنوات اخیر را در معرض خشکسالی قرار داده و باید آبیاری دستی نیز در این مناطق انجام شود که با استفاده از اعتبارات تخصیصی این برنامه ها در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: تجهیز پایگاه های اطفای حریق در مناطق تحت پوشش دهیاریها، آموزش روستاییان حاشیه جنگل و ... از دیگر برنامه ها در عرصه حفاظت از منابع طبیعی است.

میرعماد برگزاری رزمایش اطفای حریق جنگل و مرتع با مشارکت دستگاه های مختلف را از برنامه های آمادگی این اداره کل برای مقابله با آتش سوزی های ناشی از خشکسالی در اردیبهشت ماه جاری بیان کرد.

فرسایش خاک، پوشش گیاهی استان سمنان را تهدید می کند

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به اینکه بالغ بر 98 درصد از مساحت کل استان را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند، تصریح کرد: حفظ، حمایت، توسعه و بهره برداری مناسب از عرصه های منابع طبیعی برعهده این اداره کل است.

میرعماد با بیان اینکه آحاد مردم در ایجاد تغییرات و بعضا تخریب منابع طبیعی نقش دارند، ابراز داشت: تنها دستگاه متولی در برابر حریق، تعرضات، نابودی پوشش گیاهی و جلوگیری از توسعه بیابان زدایی در استان اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری است که با وجود مشکلات اعتباری به ارائه وظایف خود می پردازد. و انتظار داریم مردم نیزبه وظائف خود در حفظ و احیا منابع طبیعی عمل کنند.

وی بیان داشت: بهره برداری های نامناسب موجب تخریب پوشش گیاهی و فرسایش خاک در استان شده است.

رسیدن عمق های چاه های آب در استان سمنان به مرز خطر

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان یکی از مهم ترین مشکلات منابع طبیعی را برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی دانست و گفت: امروز بیش از ظرفیت مراتع استان مورد بهره برداری قرار می گیرد.

میر عماد تصریح کرد: در برخی مناطق استان سمنان عمق حفر چاه های آب به 250 متر نیز رسیده است و این مسئله زنگ خطر بزرگی محسوب می شود.

وی اظهار کرد: میزان مراتع در استان سمنان 3.7 میلیون هکتار است که این میزان مورد استفاده 1.3 میلیون واحد دامی قرار می‌گیرد که این رقم بیش ظرفیت مراتع منطقه است.

مراتع استان سمنان دستخوش چرای غیر مجاز دام

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: هر ساله با فصل بهار و رشد گیاهان مرتعی، برخی از مراتع این استان دستخوش چرای غیر مجاز دام می‌شوند که این امر مغایر با قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور است، زیرا چرای زودرس و واحد دامی خارج از ظرفیت باعث تخریب شدید مراتع می‌شود.

میرعماد عنوان کرد: حرکت دام در زمین‌های شیب‌دار باعث جابه‌جایی خاک شده و در صورت تکرار، تراس‌های کوچکی ایجاد خواهد و موجب فرسایش خاک می شود.

وی در خاتمه، با تاکید بر اینکه با فشرده شدن خاک، آب توانایی نفوذ را نداشته و خاک نمی‌تواند آب را به خوبی جذب و نگهداری کند، تصریح کرد: از بین رفتن پوشش گیاهی، سخت شدن نفوذ آب در خاک و آغاز ساییدگی زمین و از دسترس خارج شدن نزولات آسمانی از پیامدهای مهم چرای زودرس است.

کد N250415

وبگردی