آفتاب
نماینده مجلس/

انتقال آب از دریای خزر موثرترین راهکار برای نجات دریاچه ارومیه است

انتقال آب از دریای خزر موثرترین راهکار برای نجات دریاچه ارومیه است

ارومیه - ایرنا - نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی و رییس کمیته انرژی مجلس گفت: انتقال آب از دریای خزر موثرترین راهکار برای نجات دریاچه ارومیه است.

ˈ موید حسینی صدر ˈ ، دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در کنار اجرای طرح های انتقال آب از منابع مختلف آبی آذربایجان غربی، انتقال آب دریای خزر از طریق فایناس یکی از طرح های مفید است که می تواند نقش موثری در نجات دریاچه ارومیه داشته باشد.

وی اظهار کرد: تاکنون هیچ یک از راهکارهای ارائه شده برای احیای دریاچه ارومیه نتیجه بخش نبوده و برای نجات این دریاچه اقدام سریع ضروری است.

رییس کمیته انرژی مجلس شورای اسلامی به برگزاری اجلاس های بین المللی در زمینه دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: برگزاری این اجلاس ها راهکاری سازنده برای نجات دریاچه ارومیه است.

حسینی صدر افزود: حضور سازمان های محیط زیست جهانی و سازمان هایی که در زمینه دریاچه ارومیه مطالعه کرده اند در این اجلاس ها موجب تبادل اطلاعات شده و روش های نوینی برای احیای دریاچه ارومیه در این نشست ها ارائه می شود که این راهکارها می توانند در احیای دریاچه ارومیه موثر واقع شده و این پهنه آبی زیبا را از مرگ حتمی نجات دهند.

وی به دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: احداث چاههای غیرمجاز در اطراف دریاچه، استفاده بی رویه از منابع آب موجود و عدم مهار آب های سطحی از عمده عواملی هستند که در خشک شدن دریاچه نقش موثری داشته است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: اگر برای نجات دریاچه ارومیه برنامه ای منسجم طراحی کرده و از حفر چاههای غیرمجاز جلوگیری می شد امروز شاهد مرگ دریاچه نبودیم.

بر اساس اعلام مسوولان آذربایجان غربی دریاچه ارومیه در حال حاضر 90 درصد آب خود را از دست داده و تبدیل به نمکزار شده است.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تاکید رییس جمهوری، ستاد نجات دریاچه ارومیه زیرنظر معاون اول رییس جمهوری تشکیل شده و 19 طرح برای نجات این دریاچه در این ستاد طراحی شده است.

8135/581/ 1495
کد N250212

وبگردی