آفتاب
در دیدار با نماینده دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل،

جلالی: ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد

جلالی: ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، افزود: مبارزه با مواد مخدر نیازمند همکاری جامعه بین الملل و عزم جدی کشورها یا این معضل است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «بون وات» نماینده دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، عصر روز گذشته یکشنبه با حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس با دکتر کاظم جلالی رئیس این مرکز دیدار و گفت‌وگو کرد.

کاظم جلالی در این نشست با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر، گفت: جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و رهبر معظم انقلاب بارها به مسئولان کشور تاکید نموده‌اند که جمهوری اسلامی ایران نباید ذره‌ای در عرصه مبارزه با مواد مخدر عقب نشینی کرده و در این مسئله سود و زیان مالی را لحاظ کند.

وی افزود: تعداد نیروهای نظامی، شهدا، جانبازان ایران در مبارزه با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر و خسارت‌های مادی و معنوی که در این زمینه بر ایران تحمیل شده است، بیانگر نقش بارز و تاثیرگذار ایران در مبارزه با ترانزیت مواد مخدر است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تولید مواد مخدر در افغانستان، تصریح کرد: پس از اینکه نیروهای ناتو وارد افغانستان شدند تولید مواد مخدر در این کشور افزایش پیدا کرد که این نشان می‌دهد یا ناتو در رشد تولید مواد مخدر افغانستان همکاری کرده است و یا دچار سهل‌ انگاری شده است.

وی ادامه داد: مبارزه با مواد مخدر نیازمند همکاری جامعه بین الملل و عزم جدی کشورها یا این معضل است که امیدواریم در آینده شاهد اقدامات عملی کشورها و همکاری‌ جامعه بین‌الملل با ایران در مبارزه با مخدر باشیم.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی مواد مخدر صنعتی را بلایی بزرگ برای جوامع خواند و تاکید کرد: افزایش آزمایشگاه‌های تولید کننده مواد مخدر صنعتی در افغانستان نگران کننده است.

وی با تاکید براینکه کشت جایگزین مواد مخدر در افغانستان موفق نبوده است، تصریح کرد: اراده دنیا برای کمک و بازسازی و مبارزه با تولید مواد مخدر در افغانستان موفق نبود و برعکس میزان تولید این مواد در افغانستان افزایش نیز یافته است.

جلالی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر و ترانزیت آن از افغانستان گام‌های مهمی برداشته است اما جامعه جهانی در این بخش کمک شایان ذکری به ایران انجام نمی‌دهد.

وی با تاکید براینکه بخش اعظم اعدامیان ایران مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر است، گفت: کشورهای اروپایی در قبال اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در ایران فریاد حقوق بشری سرمی‌دهند در حالی که حدود 4000 نفر از نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با مواد مخدر شهید و بیش از 10 هزار نفر مجروح شده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تاکید کرد: مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و ترانزیت این محصول هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری را بر ایران تحمیل کرده است در حالیکه دنیا در این زمینه اقدامی عملی انجام نمی‌دهد کمکی جدی به ایران نمی‌نماید.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: مبارزه با مواد مخدر تنها مشکل ایران نیست و جامعه جهانی نیز در این زمینه باید به طوری جدی به جمهوری اسلامی ایران کمک کند.

بون وات در این دیدار با بیان اینکه روند تولید مواد مخدر در سال‌های اخیر رو به افزایش گذاشته است، گفت: افغانستان بزرگترین تولید کننده مواد مخدر در جهان است و ایران مسیر اصلی ترانزیت این ماده مخدر است و نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با این فرایند قابل توجه است.

وی افزود: ایران 80 درصد ماده مخدر تریاک را در دنیا کشف می‌کند و 30 درصد کشفیات هرویین نیز در ایران صورت می‌گیرد که این دو موفقیتی بزرگ برای ایران محسوب می‌شوند.

نماینده دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران مواد مخدر را معضلی جهانی برشمرد و تصریح کرد: مبارزه با مواد مخدر هزینه‌های بسیاری را به دنبال دارد به طوریکه 320 میلیارد دلار در جهان صرف مبارزه با این مواد می‌شود.

وی ادامه داد: درآمد سرشار ناشی از مواد مخدر در فساد یا حمایت از گروه‌های نظیر القاعده هزینه می‌شود.

بون وات با اشاره به بررسی پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته، این اقدام را قابل تقدیر دانست و تصریح کرد: نمایندگی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران آمادگی همکاری ویژه با ایران و سایر کشورها در حوزه مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان یافته را دارد.

انتهای پیام

کد N249600

وبگردی