آفتاب

رای گیری از نیروهای نظامی و انتظامی عراق آغاز شد

رای گیری از نیروهای نظامی و انتظامی عراق آغاز شد

تهران - ایرنا - رای گیری از نیروهای نظامی و انتظامی عراق برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور صبح امروز دوشنبه آغاز شد.

شبکه المیادین اعلام کرد: انتخابات پارلمانی عراق در سه مرحله انجام می شود: مرحله اول، رای گیری از اتباع عراقی مقیم خارج است که از روز گذشته آغاز شده و امروز (دوشنبه) هم در 20 کشور جهان ادامه دارد.

مرحله دوم، اخذ رای از گروه های خاص است که امروز همزمان با دومین روز رای گیری از اتباع عراق در خارج، گروه های خاص شامل نیروهای نظامی ، امنیتی ، کادر پزشکی ، بیماران بستری در بیمارستان ها و زندانیان در انتخابات شرکت می کنند.

رای گیری امروز با استفاده از کارت های الکترونیک افراد انجام می شود اما انتخابات برای اتباع عراقی مقیم خارج با گذرنامه های آنان انجام می شود.

به گفته مقام های عراقی، یک میلیون و 200 هزار نفر که از گروه های خاص محسوب می شوند، امروز در انتخابات شرکت می کنند.

تدابیر امنیتی شدیدی برای برگزاری انتخابات پارلمانی عراق اتخاذ شده زیرا با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، عملیات تروریستی گروه های مسلح در مناطق مختلف عراق به خصوص در بغداد افزایش یافته است.

طرح امنیتی خاصی هم از 48 ساعت مانده به برگزاری انتخابات در عراق به اجرا در آمده است.

همچنین ادارات و وزارتخانه های عراق به مدت یک هفته تعطیل شده اند. بازرسی بدنی افراد در شعب اخذ رای علاوه بر دستگاه های الکترونیک به صورت دستی هم انجام می شود.

مرحله سوم و پایانی، رای گیری از مردم عراق در داخل این کشور است.

میزان مشارکت اتباع عراقی در انتخابات در روز گذشته متفاوت بود. کمیسیون انتخابات عراق اعلام کرد: با توجه به آمار تقریبی که سفارتخانه های عراق در کشورهای دیگر و وزارت خارجه از اتباع عراقی در سایر کشورها ارائه داده اند، مراکز اخذ رای را برای آنان مهیا کرده زیرا آمار دقیقی از تعداد افراد دارای حق رای در خارج از عراق وجود ندارد.

بر اساس این گزارش ، در حالی که رای گیری از اتباع عراقی در امارات تحت تدابیر امنیتی انجام شد، به برخی عراقی های مقیم سایر کشورهای خلیج فارس اجازه داده نشد برای شرکت در انتخابات وارد امارات شوند.

روز گذشته انتخابات در ایران، لبنان، ترکیه، اردن، آمریکا، انگلیس و چند کشور دیگر هم با حضور اتباع عراقی برگزار شد.

خاورم** 1491**1586*
کد N249554

وبگردی