آفتاب

محمدجواد ابطحی: اعتماد عمومی، موضوعی دوسویه است

محمدجواد ابطحی: اعتماد عمومی، موضوعی دوسویه است

یک نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه "اعتماد عمومی موضوعی دوسویه و پیوندی بین پیام‌گیرنده و پیام‌دهنده است"، گفت: در تعریف اعتماد عمومی، باید هم مخاطب و هم گوینده و دعوت‌کننده به اعتماد، مورد توجه قرار گیرند.

یک نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه "اعتماد عمومی موضوعی دوسویه و پیوندی بین پیام‌گیرنده و پیام‌دهنده است"، گفت: در تعریف اعتماد عمومی، باید هم مخاطب و هم گوینده و دعوت‌کننده به اعتماد، مورد توجه قرار گیرند.

محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به اهمیت وسیله رساندن پیام اعتماد، اظهار کرد: اگر مثلثی را در نظر بگیریم، دو ضلع آن پیام‌گیرنده و پیام‌دهنده و یک ضلع آن نحوه و ابزار رساندن پیام را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: از جمله موانع اعتماد عمومی، گاه وجود عیب در پیام‌دهنده است که نمی‌تواند پیام را به خوبی انتقال دهند، اما گاهی عیب از ابزار پیام‌رسانی است که نقصی در آن ایجاد می‌شود و گاهی هم پیام‌دهنده متوجه مسائل نیست و قدرت درک کافی برای گرفتن پیام را ندارد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در هر معقوله اگر وجوه پیام‌دهنده و پیام‌گیرنده به درستی عمل‌کنند و ابزار پیام رساندن به درستی انتخاب شود، اعتماد به وجود می‌آید اما اگر در هر مورد نقصانی وجود داشته باشد، اعتماد حاصل نمی‌شود.

وی در ادامه به روابط دولت و ملت و نحوه ایجاد اعتماد بین این دو اشاره کرد و گفت: دولت برای رساندن پیام خود از ابزاری مثل صداوسیما، خبرگزاری‌ها، مطبوعات و... استفاده می‌کند که مخاطب آن قشرهای مختلفی چون دانشگاهیان، حوزویان، نخبگان، فرهنگیان و توده‌های مردم هستند و باید در انتقال پیام به نکات مختلفی توجه داشته باشند. به طور مثال در بحث انصراف از دریافت یارانه نقدی از سوی خانوارهای برخوردار، به نظر من اعتمادسازی درست انجام نشد.

ابطحی با بیان این اعتقاد که "نحوه توزیع سبد کالا به توانایی دولت در اعتمادسازی ضربه زد"، افزود: در نحوه توزیع سبد کالا، کاری با عجله انجام شد که نواقص فراوان داشت. در موضوع انصراف از دریافت یارانه نقدی نیز پیام‌رسانی توسط رادیو و تلویزیون به خوبی انجام نشد چون گاهی پافشاری زیاد بر یک مطلب به ضرر آن تبدیل می‌شود.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه "در موضوع انصراف از دریافت یارانه نقدی و آمادگی مردم به همراهی دولت در این زمینه نخبگان جامعه نیز به اندازه کافی وارد عمل نشدند"، اظهار کرد: برخی ابهامات نیز در مورد یارانه‌ها وجود داشت مبنی بر اینکه اگر مردم از دریافت یارانه انصراف دهند، این پول در چه جاهایی هزینه خواهد شد. پس در نهایت آنطور که باید و شاید، به آن پرداخته نشد و تصور نمی‌کنم آنچه دولت از انصراف انتظار داشت، حاصل شده باشد.

ابطحی به پیامدهای طنزی که در مورد موضوع انصراف از دریافت یارانه نقدی منتشر شده بود، گفت: دولت، رسانه‌ها و نخبگان جامعه به خوبی نتوانستند این موضوع را برای مردم تبیین کنند.

وی همچنین به انتخاب فردی به عنوان مسئول پاسخگویی در بحث هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: این فرد که در تلویزیون تنها با ایشان مصاحبه می‌شد، توانایی لازم را برای پاسخگویی مناسبی نداشت و پاسخ‌ها اقناع‌کننده نبود و به نظر من این موضوع نقطه ضعف خبررسانی دولت در این موضوع بود.

انتهای پیام

کد N249493

وبگردی