آفتاب

حاضری: دستگاه‌های نظام برای جلب اعتماد مردم، با دولت همسو باشند

حاضری: دستگاه‌های نظام برای جلب اعتماد مردم، با دولت همسو باشند

یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با بیان اینکه "اعتماد عمومی شهروندان به حکومت، نوعی سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود"، گفت: در حال حاضر اعتماد عمومی به نظام در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

علی‌محمد حاضری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "هم پژوهش‌های علمی و هم قرائن و شواهد نشان می‌دهد که وضعیت اعتماد عمومی به نظام مطلوب نیست"، اظهار کرد: البته این بی‌اعتمادی ریشه تاریخی دارد و دلیل آن هم وجود استبداد سلطنتی در ایران بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه خاطرنشان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی تا حد زیادی این بی‌اعتمادی ترمیم شد و سال‌های جنگ تحمیلی، نمود بارزی از کاهش شکاف دولت و ملت بود. در واقع سرمایه اصلی کشور در دوران جنگ، همین اعتماد مردم به نظام و مسئولان بود.

وی با بیان اینکه "در دو دهه اخیر و بویژه در دولت‌های نهم و دهم و پس از سال‌های 88 شاهد رخدادهایی بودیم که این اعتماد را دچار آسیب کرد"، گفت: این حوادث و همچنین شکاف بین مواضع و ادعاهای مردم‌گرایانه رئیس دولت‌های نهم و دهم و فساد و انحراف‌ها در دوران همین دولت‌ها موجب تشدید بی‌اعتمادی شد؛ البته انتظار می‌رفت که انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 گام بلندی در کم کردن این بی‌اعتمادی باشد اما در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها دیدیم که این شکاف همچنان باقی است.

حاضری در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: برای کاهش این شکاف باید نظام به گونه‌ای عمل کند که مردم متوجه شوند نظام و نهادهای آن در کنار دولت هستند و به انتخاب مردم احترام می‌کذارند و با آن همسو هستند. همچنین دستگاه‌های مختلف نظام باید ثابت کنند که تعارض آنها کم است یا حداقل این تعارض‌ها کمتر در جامعه نشان داده می‌شود.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها همچنین با اشاره به اینکه "تحقق مطالبات مردم می‌تواند نقش مؤثری در جلب اعتماد عمومی داشته باشد"، خاطرنشان کرد: هرچقدر دولت کمتر شعارهایی که توان تحقق آن را ندارد سر دهد، اعتماد عمومی هم بیشتر جلب می‌شود. اگر مردم احساس کنند که مسئولان صداقت و شفافیت دارند، اعتمادشان به مسئولان بیشتر می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت باید با صداقت و شفافیت مشکلات کشور را با مردم در میان بگذارد. با این وجود، دولت باید توجه کند که مطرح کردن برخی از تنگناها موجب سوءاستفاده عده‌ای فرصت‌طلب خواهد شد زیرا این عده منتظرند تا از این تنگناها برای ترساندن مردم استفاده کنند.

حاضری در پایان تصریح کرد: دولت باید اطلاعات کشور را به مردم بیان کند و با مردم شفاف و صادق باشد و در عین حال باید مراقب سوءاستفاده برخی افراد از مطرح کردن مشکلات کشور باشد.

انتهای پیام

کد N249391

وبگردی