آفتاب

مهلت ثبت شکایت‌های انتخاباتی در افغانستان ۲۴ ساعت دیگر تمدید شد

مهلت ثبت شکایت‌های انتخاباتی در افغانستان ۲۴ ساعت دیگر تمدید شد

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان، مهلت تعیین شده برای ثبت شکایت‌های مربوط به روند شمارش آرا و اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را ۲۴ ساعت دیگر تمدید کرد. قرار بود این فرصت ساعت 19 روز یک‌شنبه به پایان برسد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی افغانستان اعلام کردند، دلیل تصمیم آن‌ها برای تمدید این مهلت، قرار نگرفتن اطلاعات مربوط به نتایج ابتدایی انتخابات بر روی سایت کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان بوده‌ است.

به گفته مسئولان کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، در حال حاضر نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان نمی‌توانند نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات را با آمار و اطلاعاتی که نمایندگان آن‌ها از مراکز مختلف انتخاباتی جمع آوری کرده‌اند، مقایسه کنند چرا که جزئیات این نتایج در اختیار آن‌ها قرار نگرفته‌ است.

پیشتر عبدالله عبدالله، نامزدی که در نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، بیشترین رأی را از آن خود کرده‌ است، پیشنهاد کرده بود که پس از قرار گرفتن جزئیات روند شمارش آرا و نتایج ابتدایی بر روی سایت کمیسیون انتخابات، برای ثبت شکایت‌های انتخاباتی، یک فرصت سه روزه در نظر گرفته شود.

از سوی دیگر نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی گفت که تا به حال چهار شکایت از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به این کمیسیون رسیده است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در روز شانزدهم فروردین امسال برگزار شد. بر اساس نتایج ابتدایی این انتخابات هیچ کدام از نامزدان نتوانستند بیشتر از ۵۰ درصد آرا محاسبه شده را به خود اختصاص بدهند اما عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی به ترتیب با کسب ۴۴.۹ درصد و ۳۲.۵ درصد آرا، به ترتیب در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند.

کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی، موظف است تا نتیجه بررسی‌های خود در رابطه با شکایت‌های رسیده به این کمیسیون را تا ۱۸ اردیبهشت، اعلام کند.

چنانچه پس از این بررسی‌ها، هنوز هم نامزدی موفق به کسب بیشتر از ۵۰ درصد آرای انتخابات نشود، دو نامزدی که بیشترین رای را در مرحله اول به دست آورده‌اند، در دور دوم این انتخابات با هم به رقابت خواهند پرداخت.

انتهای پیام

کد N249357

وبگردی