آفتاب

پارلمان صربستان به نخست وزیر جدید این کشور رای اعتماد داد

پارلمان صربستان به نخست وزیر جدید این کشور رای اعتماد داد

بلگراد- ایرنا- ˈآلکساندر ووچیچˈ رهبر حزب پیشرو یکشنبه شب با 198 رای موافق در قبال 23 رای مخالف و 6 رای ممتنع نمایندگان مجلس، برای نخست وزیر این کشور انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، ووچیچ که در 22 آوریل امسال ( 2 اردیبهشت) از طرف ˈتومیسلاو نیکولیچˈ رییس جمهور این کشور مامور تشکیل دولت جدید شد، توانست رای اکثریت نمایندگان مجلس را برای حمایت از دولت جدید خود کسب کند.

اعضای دو حزب اپوزیسیون دمکراتیک و دمکراتیک جدید به نخست وزیر و اعضای دولت جدید صربستان رای مخالف دادند و تنها حزب اقدام دمکراتیک سنجاک از اقلیت های قومی حاضر به رای دادن نشد.

دولت جدید صربستان پس از 42 روز از انتخابات زودهنگام پارلمانی توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

در هنگام رای دادن به دولت جدید صربستان 228 نماینده از 250 نماینده در مجلس حضور داشتند.

نمایندگان مجلس صربستان پیرامون برنامه دولت جدید که از سوی ˈآلکساندر ووچیچˈ نامزد نخست وزیری ارائه شد، بیش از 8 ساعت به بحث پرداختند.

نخست وزیر جدید صربستان پس از انتخاب، همراه با اعضای کابینه خود در برابر نمایندگان مجلس مراسم سوگند یاد کرد.

نخست وزیر جدید صربستان در برابر نمایندگان مجلس ضمن تشریح برنامه آینده دولت و کارآیی آن در بخش های مختلف گفت: در طی 15 تا 20 سال گذشته مردم وعده های زیادی را برای بهیود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور شنیده اند، ولی اقدامات مفید و سازنده در این رابطه ضعیف بوده است.

وی همچنین اشتغال به کار مردم و اصلاحات در نهادهای مختلف و رسیدگی به خصوصی سازی شرکتها و کارخانه ها، بهبود مالی و اقتصادی از طریق ایجاد تغییرات در قوانین موجود، مبارزه با فساد مالی و گروه های جنایی سازمان یافته و تشویق سرمایه داران داخلی و خارجی را از اولویت های دولت جدید برشمرد و گفت که وی شخصا در مذاکرات بروکسل در باره کوزوو شرکت خواهد کرد.

وی همچنین در تشریح کار دولت جدید صربستان به فشارهای سیاسی صندوق بین المللی پول برای کاهش دریافتی بازنشتگان اشاره کرد و گفت که دولت تلاش می کند که کسری بودجه را از طرق مختلف حل و فصل کند و تا آنجایی که امکان دارد از کاهش دریافتی بازنشستگان جلوگیری می کند.

صرفه جویی، کاهش دریافتی شاغلین ادارات دولتی و افزایش مالیات بر نمایندگان پارلمان و اعضای دولت و صرفه جویی در هزینه های ادارات نیز از دیگر اقدامات این نهاد اجرایی برای رفع مشکلات اقتصادی به شمار می روند.

آلکساندر ووچیچ 44 ساله و حقوقدان که موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان برای سمت نخست وزیری شد، علاوه بر اینکه رهبر حزب پیشرو است در دولت گذشته معاون اول نخست وزیری و در مقام های وزیر دفاع، اداره امنیت و اطلاعات، مبارزه با فساد مالی، وزیر اطلاع رسانی در سال 1998 و نماینده مجلس در چند دوره دارای فعالیت سیاسی بوده است.

دولت جدید صربستان مجموعا 19 عضو دارد و از نخست وزیر، 16 وزیر و 2 مشاور وزیر تشکیل شده است.

این دولت به لحاظ تعداد اعضا کوچکترین دولت در 24 سال گذشته محسوب می شود.

دولت جدید صربستان را حزب پیشرو که علاوه بر مقام نخست وزیری سمت 5 وزارت خانه و یک مشاور وزیر را بر عهده دارد و حزب سوسیالیست با داشتن سمت معاون اول نخست وزیری و مسئولیت 3 وزارتخانه تشکیل شده است

حزب سوسیال دمکراتیک سنجاک از اقلیت قومی در صربستان نیز در دولت جدید در کنار سمت معاون نخست وزیری در صدر وزارت تجارت، گردشگری و ارتباطات فعالیت دارند.

همچنین مسئولیت 7 وزارت را در دولت جدید افراد غیر حزبی برعهده دارند و حزب صربستان نوین به عنوان دومین وزیر مشاور در امور وضعیت اضطراری در این دولت دارای مسئولیت هستند.

اروپام**2061** 3404
کد N249273

وبگردی