آفتاب
ابوترابی‌فرد:

عبور کشور از تحریم بانک مرکزی، غرب را پای میز مذاکره کشاند

عبور کشور از تحریم بانک مرکزی، غرب را پای میز مذاکره کشاند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با جمهوری اسلامی ایران یکی از باثبات‌ترین نظام‌های سیاسی جهان دانست و گفت:بسیاری از صاحبنظران معتقدند که تحریم بانک مرکزی هر حکومتی برابر است با فروپاشی آن،امروز نظام جمهوری اسلامی به واسطه اینکه توانسته از تحریم بانک مرکزی عبور کند، به یکی از باثبات‌ترین نظام‌های سیاسی تبدیل شده است که می‌تواند با حفظ توازن در مقابل شش کشور بزرگ دنیا پای میز مذاکره بنشیند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه هم‌اندیشی واحد جوانان جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به دستاوردهای کشور در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی در طول سالیانی که از طول عمر خود گذرانده است، با برخورداری از دستاوردهای ارزشمند و سرمایه‌های ماندگار در حوزه‌های سیاسی، دفاعی، امنیتی، علمی، مدیریتی، فرهنگی و اقتصادی توانسته است در این حوزه‌ها به ویژه در برخی از آنها موقعیت و جایگاه برجسته‌ای را به دست بیاورد.

ابوترابی‌فرد به عبور کشور از تحریم بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل گفت‌وگوهای ما در ژنو نیز به دلیل همین عبورهای ما از تحریم‌های بانک مرکزی است وگرنه غرب به هیچ وجه حاضر نمی‌شد که پای میز مذاکره با ما بیاید.

وی با بیان اینکه ثبات سیاسی ما در کنار مردم سالاری انجام گرفته است، افزود: ثبات سیاسی ما با ثبات سیاسی برخی کشورهای بزرگ آسیا متفاوت است؛ چراکه ثبات ما در کنار مردم سالاری انجام گرفته است و یک اقتدار سیاسی فاخری را خلق کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه به سخنرانی رییس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد و گفت: ما مشاهده می‌کنیم که اوباما در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل 25 بار نام ایران را بر زبان می‌آورد؛ کشوری که از چنین اقتدار سیاسی برخوردار نباشد هیچ‌گاه با او اینگونه برخورد نمی‌شود.

ابوترابی‌فرد تصریح کرد: اقتدار سیاسی ظرفیتی است که امروز ما از آن برخوردار هستیم. مذاکرات 1+5 و جمهوری اسلامی نیز یکی از روشن‌ترین موضوعاتی است که به اقتدار سیاسی ایران وابسته است. این سخن به این معنی است که ما امروز از وزن سیاسی برخوردار هستیم که می‌توانیم با حفظ توازن مقابل شش کشور بزرگ دنیا پای میز مذاکره بنشینیم.

وی با اشاره به برخورداری کشور از سطح بالای امنیت اظهار کرد:برخورداری از امنیت بالا آن هم در ناامن‌ترین نقطه کره خاکی سرمایه‌ای بزرگ و دست نیافتنی است. بویژه برای ملت و کشوری که در دنیای امروز در مقابل نظام سلطه حرکت می‌کند.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قدرت دفاعی ما امروز در طول دو دهه پس از پیروزی در دوران دفاع مقدس به دست آمده است، خاطرنشان کرد: ما امروز یک قدرت دفاعی با قدرت بازدارندگی بالایی هستیم. اینکه رییس جمهور آمریکا با بیش از یک دهه صحبت از گزینه نظامی روی میز، قدرت حمله به ما را نداشته است، نشان از قدرت بازدارندگی ما دارد.

ابوترابی‌فرد در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به ظرفیت‌های کشور در عرصه علم و فناوری خاطرنشان کرد: تولید دانش کار بزرگی است، اما تبدیل آن به فناوری اقدام بزرگتری است که ایران امروز آن را انجام داده است. امروز زمان تبدیل دانش به فناوری در کشور به سرعت کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه افزود: هرچند ما در کنار این گام‌های مثبتی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برداشته‌ایم، برنامه مدون و قابل قبولی نداشته‌ایم، اما توانسته‌ایم زیرساخت‌های اقتصادی کشور را در طول دو دهه پس از پیروزی دفاع مقدس به اندازه قابل قبولی آماده کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر در حوزه اقتصادی دارای برنامه مدونی بودیم، اکنون جایگاه دیگری داشتیم، اضافه کرد: در هر صورت اقدامات بسیاری در طول دولت‌های سازندگی، اصلاحات و همچنین دولت‌های نهم و دهم انجام گرفت که شاید ارزش سرمایه‌ای این اقدامات امروز تقریبا بیش از دو هزار میلیارد دلار باشد که این سرمایه امروز در زیرساخت‌های اقتصادی کشور انجام گرفته است.

ابوترابی‌فرد در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های موجود کشور در عرصه اقتصادی تصریح کرد: ما امروز باید از نظر اقتصادی به موقعیتی ممتاز و جایگاهی فاخر متناسب با ظرفیت‌های ملی دست پیدا کنیم. امروز یکی از مهم‌ترین مسائل و اولویت‌های کشور این است که به اقتصادی نوپا، درون‌زا، پایدار و مبتنی بر تولید کالا و خدمات و به معنای واقعی کلمه اقتصاد دانش‌بنیان با نوآوری‌های علمی دست پیدا کنیم. امروز ما باید به اقتصادی دست یابیم که مبتنی بر تولید باشد نه مصرف. امروز ما باید اقتصادی را مشاهده کنیم که کاهش شکاف‌های طبقاتی را به همراه خود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به برنامه پنج ساله توسعه کشور با بیان اینکه ما باید نگاه‌مان مبتنی بر این برنامه باشد، اظهارکرد: متاسفانه سیاست‌های ما مبتنی بر برنامه توسعه پنج ساله کشور نبوده است. مثلا در این برنامه پیش‌بینی شده بود که رشد اقتصادی در کشور حدود 8 درصد باشد، در حالی که در حال تدوین برنامه این رقم منفی و چیزی حدود صفر بود.

در ادامه این جلسه، یکی از حاضران پرسشی مبنی بر اینکه چرا مجلس از ابزارهای نظارتی خود در جهت اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها استفاده نکرد مطرح کرد که در پاسخ به وی ابوترابی‌فرد اظهار کرد: هنگامی کشور در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند، که قوای سه‌گانه در فضایی تعاملی حرکت کنند. در این فضا که قانون‌مداری آن را ارتقا می‌بخشد چنانچه اختلاف و تفاوت دیدگاهی به وجود بیاید، از مجاری قانونی استفاده می‌شود، اما اگر خدای نکرده بنای قوا بر تعامل نباشد، نه تنها نظارت دیگر گره‌گشا نیست بلکه به افزایش این شکاف‌ها نیز منتهی می‌شود.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به همین دلیل گاهی شرایط اقتضا می‌کند که برای حفظ همان اندازه تعامل از برخی اعمال نظارتی هم چشم‌پوشی کرد.

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه باید اراده قوای سه‌گانه بر تعامل و هماهنگی و حرکت قانونی در کشور باشد، اظهار کرد: نظارت باید ابتدا از درون هر سیستمی اعمال شود. سپس سیستم‌های بیرونی نیز وارد عمل شوند و کمک کنند. چراکه سیستم‌های نظارتی بیرونی چنانچه وارد عمل شوند، ممکن است بازدارندگی ایجاد کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من برای نظام نوپای سیاسی خودمان که هیچ تجربه‌ای از گذشته نداشته است، بروز چنین مسائلی را عادی می‌دانم و معتقدم اینها جزو مراحلی است که باید طی شود.

انتهای پیام

کد N249232

وبگردی