آفتاب

تحلیل نیویورک تایمز از سفر اوباما به مالزی

تحلیل نیویورک تایمز از سفر اوباما به مالزی

واحدمرکزی خبر نوشت:

در حالیکه با وخیم تر شدن روابط آمریکا با روسیه برقراری توازن دشوار تر هم شده است ؛ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در همه سخنان خود در طول سفر آسیایی اش ، تنها متحدان این کشور در منطقه و چین را مورد خطاب قرار داد .
پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با درج تحلیلی در این باره به قلم مارک لندلر، نوشت احتمالا در حال حاضر هیچ کشوری به اندازه چین از شروع دوباره یک جنگ سرد سود نمی برد. چین همواره از درگیری های بین آمریکا و روسیه سود برده است و تحلیلگران بر این باورند که اکنون هم می تواند از تنش های اخیر برای اعمال فشار بیشتر بر همسایگان خود در منطقه بهره گیرد.
اوباما در طول سفر خود از ژاپن به کره جنوبی و اکنون در مالزی تلاش کرده است به دوستان آمریکا اطمینان دهد که از حمایت این کشور از آنان کاسته نخواهد شد.
اوباما روز پنجشنبه در توکیو قول داد در مناقشه ارضی با چین از ژاپن حمایت کند اما مقامات ژاپنی را هم به خویشتن داری تشویق و اصرار کرد که می خواهد روابط محکمی با پکن داشته باشد. وی روز بعد در سئول قول داد از آنها در برابر کره شمالی، متحد چین، حمایت کند اما اسمی از چین به میان نیاورد.
اوباما در این سفر آسیایی سعی کرد با بزرگنمایی ضعف های روسیه و بیان این پیش بینی که اقدامات پوتین مشکلات روسیه را تشدید خواهد کرد، پکن را به محدود کردن روابطش با مسکو ترغیب کند.
جفری ای بادر که تا سال 2011 مشاور ارشد شورای امنیت ملی در امور چین بود گفت: سخنان اوباما این پیام را برای چین دربرداشت که فکر نکنید آنچه پوتین در شرق اوکراین انجام می دهد، آنقدر برجسته است که شما هم از آن الهام بگیرید. فکر نکنید می توانید از روسیه الگو برداری کنید.
بادر هفته گذشته هشدار داد انتخاب چند عبارت نادرست می تواند سفر اوباما را به یک سفر بازدارنده تبدیل کند. اما تاکید کرد که رئیس جمهور آمریکا در ژاپن و کره جنوبی توازن لازم را ایجاد کرده است، یعنی با تاکید بر حمایت آمریکا از متحدانش از بیان مطالبی که به خشمگین شدن چین بینجامد، خودداری کرده است.
چین هم تاکنون تقریبا سکوت کرده ست.
برخی تحلیلگران معتقدند چین تمایل دارد درحالی که به نظر می رسد حوادث آسیا و دیگر نقاط جهان به نفع آن پیش می رود از درگیر شدن با آمریکا خودداری کند.

4949

کد N248798

وبگردی