آفتاب
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رامشیر خبر داد:

برگزاری دوره آموزشی بیماری‌های انگلی در رامشیر

برگزاری دوره آموزشی بیماری‌های انگلی در رامشیر

با توجه به اهمیت این بیماری‌ها کلاس آموزشی با حضور ۱۲ نفر از دامداران در روستای نوشادی از توابع این شهرستان برگزار شد و طی این دوره در مورد درمان، سیکل انگل، راه‌های مبارزه با بیماری و.. مباحثی مطرح شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان رامشیر از برگزاری دوره آموزشی بیماری‌های انگلی دام با اولویت بیماری فاسیولوزیس و قانقاریای کبد در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، عباس علی شیرودی اظهار داشت: بیماری‌های انگلی خسارات جبران‌ناپذیری به صنعت دامداری وارد می‌کند که با وجود تغذیه مناسب، دام وزن‌گیری مناسب ندارد در نتیجه صنعت دامداری را با مشکل مواجه کرده و انگیزه‌ای برای دامداری باقی نمی‌گذارد.

وی ابراز داشت: فاسیولوزیس یک بیماری انگلی دام تلقی می‌شود که توسط انگلی از خانواده کرم‌های پهن به نام فاسیولا یا کرم کپلک کبد رخ می‌ده و بیماری قانقاریای کبدی یا هپاتیت نکروزان یک نوع توکسمی حاد گوسفند و گاو است که بر اثر زهرابه کلستریدیوم نوه‌ای در بافت کبد حاصل می‌شود.

علی شیرودی گفت: بیماری فاسیولوزیس موجب لاغری، کم‌رنگی مخاطات و تورم زیر فکی و تجمع آب در حفره شکمی دام می‌شود، درمان ضد‌انگلی دام با تجویز دامپزشک و عدم چرای دام در مناطق زیستگاه حلزون و بهسازی اماکن دامی در کنترل این بیماری مؤثر است.

وی همچنین در مورد بیماری قانقاریای کبدی، بررسی و مراقبت از طریق شناخت کانون‌های بیماری و ارزیابی میزان بروز شیوع در مقطع خاص زمانی را مهم دانست و اذعان داشت: شناخت کانون‌های بیماری منجر به اتخاذ برنامه مناسب پیشگیری و کنترل بیماری از طریق کاربرد واکسن، خوراندن داروهای ضد انگلی و انجام اقدامات بهداشتی قرنطینه‌ای می‌شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: با توجه به اهمیت این بیماری‌ها کلاس آموزشی با حضور ۱۲ نفر از دامداران در روستای نوشادی از توابع این شهرستان برگزار شد و طی این دوره در مورد درمان، سیکل انگل، راه‌های مبارزه با بیماری و.. مباحثی مطرح شد.

کد N248723

وبگردی