آفتاب

تاکید نماینده آمریکا بر همکاری پاکستان و افغانستان درباره مسائل مرزی

تاکید نماینده آمریکا بر همکاری پاکستان و افغانستان درباره مسائل مرزی

یکی از دیپلمات‌های ارشد آمریکا خواستار همکاری مرزی بیشتر میان افغانستان و پاکستان در حل مناقشات مرزی و مقابله با خشونت‌های افراط‌گرایانه در منطقه شد و درباره به کار گرفتن خشونت به عنوان ابزار سیاست هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، جیمز دابین نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان مذاکرات مستقیمی را با رهبران سیاسی و نظامی پاکستان انجام داده و تمرکز این مذاکرات بر اقدامات مقابله با خشونت از جانب اسلام‌آباد و همکاری پاکستان با کمپین بین‌المللی تحت رهبری آمریکا با هدف برقراری ثبات در افغانستان بوده است.

وی اواخر روز جمله در جریان سخنرانی در تلویزیونی دولتی پاکستان گفت: ایالات متحده حامی اقدامات نواز شریف، نخست وزیر پاکستان برای مذاکره با طالبان این کشور با هدف خاتمه دادن به اقدامات شبه نظامی‌گرایانه این گروه است. رهبران پاکستان اعلام کرده‌اند در صورت نیاز برای مقابله با چالش‌های امنیتی که این کشور با آن مواجه است از زور استفاده می‌کنند.

نماینده ویژه آمریکا در افغانستان و پاکستان در ادامه گفت: ما از اقدامات دولت پاکستان در انجام فرامین و دستورات قانونی در کشور به منظور حذف و از میان برداشتن خشونت و افراط‌ گرایی نه تنها در پاکستان بلکه در جوامع دیگر حمایت می‌کنیم. ما معتقدیم که دولت جدید پاکستان و ارتش این کشور به کاهش و در نهایت حذف این نوع از خشونت‌های افراطی متعهد می‌مانند و درباره آینده افغانستان نیز به اقدامات مثبتی دست می‌زنند.

پاکستان مدت‌هاست که به کمک و حمایت از طالبان در افغانستان متهم شده و بسیاری معتقدند که اسلام‌آباد به این گروه شبه نظامی اجازه می‌دهد تا از نواحی مختلف نزدیک مرز افغانستان برای حمله به غیرنظامیان و نیروهای دولتی و خارجی در افغانستان استفاده کند اما دولت پاکستان این اتهامات را رد کرده و می‌گوید این دولت کابل است که به شبه نظامیان طالبان پناه داده یا به آن‌ها در حمله به پاکستان کمک می‌کند.

این نماینده ویژه اذعان داشت که خشونت مرزی پاکستان و افغانستان یک مشکل مشترک است و آمریکا آمادگی کمک برای حل این مشکل را دارد.

وی همچنین به دو دولت اسلام‌آباد در کابل تاکید کرد تا رسما دست از حمایت و پشتیبانی این شبه نظامیان بردارند.

این مقام آمریکایی افزود: به عقیده من تمامی کشورها در منطقه باید از خشونت‌گرایی و استفاده از زور برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود اجتناب کنند چرا که این مساله همانند سرطانی است که جوامع و به ویژه جامعه پاکستان را گریبانگیر خود می‌کند همان‌طور که امروز تهدیدی است برای موجودیت کشور و موسسات داخلی پاکستان.

فرستاده ویژه آمریکا به اظهارنظر مستقیم درباره بی‌میلی افغانستان در به رسمیت شناختن رسمی 2500 کیلومتر مرز مشترک یا پاکستان به عنوان «خط مقدم بین‌المللی» نپرداخت و گفت: تا زمانی که در کشور به تعلیق هر گونه قطعنامه رسمی درباره این مساله ادامه می‌دهد کابل باید خود را برای همکاری با اسلام‌آباد در این زمینه به منظور مقابله با اقدامات شبه‌نظامیان آماده کند. روابط بین دو کشور در زمان نخست‌وزیری نواز شریف بهبود یافته البته انتقادهای اخیر حامد کزرای، رئیس جمهوری افغانستان نیز باعث خشم و عصبانیت دولت اسلام آباد شده است.

وی در ادامه گفت: این روند باعث تداوم خشم می‌شود. حامد کرزای منتقد پاکستان است و به همان اندازه از آمریکا نیز انتقاد می‌کند. ما همچنان باید در انتظار نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بمانیم و من نمی‌خواهم پیشداوری کنم و سپس شاهد روابط نزدیک با آمریکا باشیم. به عقیده من، عبدالله عبدالله و اشرف غنی، دو نامزد و رقیب این انتخابات به دنبال بهبود روابط پاکستان هستند. نقش پاکستان در ارتقای صلح و سازش میان کابل با طالبان افغانستان اهمیت دارد. اگرچه طالبان همچنان تمایلی به دیدار و ملاقات با رهبری کنونی افغانستان ندارد، اما آمریکا به نتایج نهایی انتخابات افغانستان امیدوار است و کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان باعث قدرت گرفتن مجدد شبه‌نظامیان می‌شود که این مساله به خودی خود نیازمند توجه است.

انتهای پیام

کد N248615

وبگردی