آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: تلاش تندروها برای برهم زدن انتخابات، وجه اشتراک‌ انتخابات عراق و سوریه است

هانی‌زاده: تلاش تندروها برای برهم زدن انتخابات، وجه اشتراک‌ انتخابات عراق و سوریه است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تلاش گروههای تندرو و تروریستی برای برهم زدن انتخابات در عراق و سوریه وجه اشتراک این دو کشور است.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اهمیت برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق خاطرنشان کرد: این انتخابات به دلیل به هم خوردن صف آرایی سنتی میان طیف‌های سیاسی عراق از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: جریان مقتدی صدر و مجلس اعلا به رهبری عمار حکیم تقریبا فاصله خود را از ائتلاف دولت قانون نوری المالکی افزایش داده‌اند و به نظر می‌رسد در حال حاضر ترکیب‌ها و شرایط ائتلاف‌های سیاسی عراق با انتخابات گذشته تفاوت زیادی دارد. زیرا جریان صدر، مجلس اعلا و سایر طیف‌های شیعه عراق به دنبال گزینه دیگری به جز نوری المالکی هستند و به همین دلیل نوری المالکی هم به دنبال ائتلافی جدید با شرکت احزاب کوچک مانند طیف‌های سنی معتدل و ائتلاف کردستان عراق است تا در آینده بتوانداز طریق تشکیل فراکسیونی قدرتمند و کسب آراء حداکثری مجددا نخست وزیری عراق را بدست آورد.

هانی‌زاده با بیان اینکه انتخاب مجدد نوری مالکی به عنوان نخست وزیر عراق به تغییرات اساسی در ائتلاف‌ها و وضعیت امنیتی استان‌هایی مانند الانبار بستگی دارد، گفت: برخی از طیف‌های افراطی مخالف حاکمیت فعلی عراق در استان‌های الانبار، موصل و صلاح‌الدین از طریق تقویت نیروهای داعش تلاش می‌کنند اوضاع کشور را در طول روزهای آینده ناامن‌تر کنند تا مالکی نتواند آراء لازم برای پست نخست وزیری را از آن خود کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: جریان صدر، طیف ابراهیم جعفری وگروه عمار حکیم به دنبال مطرح کردن فردی شاخص برای جایگزینی مالکی در عراق هستند و لی با توجه به شرایط حاکم بر کشور و تجربه مدیریتی او اغلب شیعیان معتدل به ویژه در استان‌های نجف و حله می خواهند تا مالکی بار دیگر از طریق ائتلاف با سایر احزاب کوچک نخست وزیر عراق شود. این امکان وجود دارد که مالکی با رایزنی با رهبران جریان شیعه عراق به نتیجه برسد و با تغییر صف‌بندی فعلی آنها هم به ائتلاف دولت قانون نوری المالکی بپیوندند.

هانی‌زاده با اشاره به افزایش تهدیدها و نا امنی در عراق تاکید کرد: هر چه بیشتر به موعد انتخابات پارلمانی عراق نزدیک بشویم گروه‌های تروریستی بر تهدیدهای خود افزوده و تلاش می‌کنند تا از طریق ایجاد ناامنی به نوعی تنش ها را تشدید کرده و اجازه ندهند این انتخابات در سلامت کامل برگزار بشود. در همین راستا مالکی طرحی را ارائه کرده است که طبق آن استان‌های مهم عراق مانند بصره،‌ناصریه، کربلا، حله، استان‌های جنوبی، فرات میانه و ...از امنیتی نسبی برخوردار بشوند و انتخابات با امنیت بیشتری برگزار شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در سوریه گفت: تاکنون به غیر از بشار اسد دو نفر نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرده‌اند.

هانی زاده ادامه داد: عبدالله النوری و ماهر عبدالله الحفیظ النجار افرادی هستند که با مراجعه به دادگاه عالی قانون اساسی سوریه تلاش می‌کنند خود را به عنوان نامزد انتخابات معرفی کرده و طی رقابتی با بشار اسد رییس جمهور فعلی سوریه جایگزین او بشوند. همچنین این امکان وجود دارد که تا هفته آینده شخصیت‌های مستقل سوری نیز برای نامزدی در انتخابات ثبت‌نام کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل بابیان اینکه انتخابات سوریه شباهت هایی با انتخابات عراق دارد، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه ناامنی‌ها در سوریه به مراتب بیشتر از عراق است ولی گروه داعش و سایرگروه‌های تروریستی در عراق هم درصدد هستند تا از طریق ایجاد ناامنی مانع از رفتن مردم به پای صندوق‌های رای بشوند این در حالی است که دولت سوریه برای انجام انتخابات طرحی را ارائه کرده که با حضور سازمان‌های بین‌المللی تهیه شده و قرار است دولت این کشور تا 13 خرداد طرح کامل را در تمام یا اغلب شهرهای سوریه عملیاتی کند.

انتهای پیام

کد N248563

وبگردی