آفتاب
در پاسخ به ایسنا

ابراز علاقه وزیر خارجه اتریش به گفت‌وگو‌های حقوق بشری با ایران

ابراز علاقه وزیر خارجه اتریش به گفت‌وگو‌های حقوق بشری با ایران

وزیر خارجه اتریش گفت: اتریش معتقد است که نباید فرصت مذاکرات ایران و 1+5 را به هیچ وجه از دست داد زیرا این قرارداد منجر به ثبات و امنیت در منطقه می‌شود و اعتماد بیش‌تری بین مذاکره کنندگان مختلف به وجود می‌آورد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سباستین کورتز، وزیر خارجه اتریش که برای دیدار با مقامات کشورمان به ایران سفر کرده است ظهر یک‌شنبه پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ابراز خرسندی از سفرش به تهران اظهار کرد که خوشحالم که برای سفر به تهران دعوت‌ شدم و با کمال میل به ایران آمدم. ما در حاشیه اجلاس‌ها دیدارهایی با یکدیگر داشته‌ایم و این سفر مقدمه‌ای برای سفر رییس‌جمهور اتریش به ایران است و وی خواستند بهترین سلام‌ و پیام‌ها را به ایران ابلاغ کنم.

او با بیان این که اتریش و ایران روابط تاریخی غنی با یکدیگر دارند و در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه فرهنگی تبادلات قوی‌ای با یکدیگر داشته‌اند، اضافه کرد: حدود 30 هزار ایرانی با ریشه قوی در اتریش زندگی می‌کنند و خوشحالیم که تبادلات فرهنگی قوی داریم . حدود 2 هزار و 500 دانشجوی ایرانی در اتریش در حال تحصیل هستند و روابط بین دو کشور همواره آکنده از احترام متقابل بوده است که به تاریخچه قوی دو کشور بر می‌گردد.

وزیر خارجه اتریش ادامه داد: در مقاطع دشوار روابط دو کشور، کانال‌های گفت‌وگو را زنده نگه داشتیم به خصوص زمان‌هایی که نظرات‌مان در برخی موضوعات با یکدیگر هماهنگ نبوده است. امروز هم مثلا در زمیه حقوق بشر و هسته‌ای گفت‌وگو‌های انجام دادیم. از فرصت استفاده کردم که نگرانی خود را درباره حقوق بشر عنوان کنم و نمی‌خواهم حالت گارد و تهاجمی بگیرم بلکه می‌خواهم نقطه نظرات خود را بیان کنم.

سباستین کورتز اضافه کرد: آن چه که تصور ما از احترام به انسان و حقوق بشر است ایجاب می‌کند که اعلام کنیم ما به طور کامل حکم اعدام را رد می‌کنیم و خواهان توقف آن در تمام دنیا هستیم.

وزیر خارجه اتریش گفت: درباره موضوع هسته‌ای نیز با وزیر خارجه ایران صحبت‌هایی انجام دادم. اتریش موضع شفافی در این باره دارد. ما سلاح هسته‌ای را به طور کامل رد می‌کنیم زیرا باعث ثبات و امنیت در دنیا نمی‌شود و گفت‌وگو‌ها در وین فرصت خوبی بود که در این باره نگرانی‌های‌مان را بررسی کنیم و راه‌حل پایدار برای حل این مساله به دست آوریم.

او هم‌چنین گفت که ما روند مثبتی را در گفت‌وگو‌های ایران و 1+5 مشاهده کردیم و امیدواریم تا آخر ماه ژوییه این توافق به نتایج خوبی برسد. این توافق از دید ما بسیار مثبت خواهد بود زیرا از جهتی گام مثبت در راستای ثبات و امنیت منطقه و جهان خواهد بود و همه مطمئن خواهیم شد که بمب هسته‌ای وجود ندارد؛ هم‌چنین این توافق از جهت اقتصادی بسیار مثبت خواهد بود زیرا پایان تحریم‌ها خواهد بود و به این معنا است که دیگر تحریمی وجود نخواهد داشت؛ البته شرکت‌های اتریشی آماده خواهند بود روابط اقتصادی بین دو کشور را با فعالیت‌های خود تقویت کنند.

وزیر خارجه اتریش در ادامه گفت: رفع تحریم‌ها به تمام ملت ایران کمک می‌کند و منجر به تقویت روابط می‌شود و تمام کشورها که با ایران ارتباط دارند می‌توانند روابط خود را از سر بگیرند و به اقتصاد کشورها کمک می‌کند.

وی گفت: در این مذاکرات از تحلیل‌ها و اطلاعاتی که آقای ظریف درباره وضعیت منطقه داشتند و هم‌چنین کشورهای خلیج فارس و همسایه ایران استفاده کردیم و از شنیدن آن خوشحالیم.

کورتز درباره روابط اقتصادی اتریش با ایران گفت: ما همواره روابط خوبی با ایران داشته‌ایم و در جریان گفت‌وگو‌ها روند مثبتی را مشاهده کردیم و از این روند مثبت بسیار خوشحالیم. امیدواریم مذاکرات در وین به نتیجه برسد و این توافق مثبت خواهد بود.

این مقام اتریشی در ادامه هم‌چنین درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 اضافه کرد: اتریش معتقد است که نباید فرصت مذاکرات را به هیچ وجه از دست داد زیرا این قرارداد منجر به ثبات و امنیت در منطقه می‌شود و اعتماد بیش‌تری بین مذاکره کنندگان مختلف به وجود می‌آورد و به ثبات اقتصادی کمک می‌کند زیرا پایان تحریم‌ها خواهد بود. ما خواهان از دست ندادن این فرصت هستیم و معتقدیم باید تمام تلاش‌ها در این زمینه انجام گیرد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد موضع این کشور در قبال کشورهای دارای سامانه‌های موشکی و هسته‌ای گفت: اتریش به طور کلی با سلاح هسته‌ای مخالف است و در این زمینه هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهد. ما دهه‌ها است که در اتریش سامانه‌های موشکی را رد می‌کنیم و در زمینه خلع سلاح هسته‌ای اقدامات مختلفی انجام داده‌ایم همان‌طور که در نیمه دوم سال جاری کنفرانس بزرگی دراین باره در وین برگزار می‌کنیم. نظر ما در این باره شفاف است بنابراین اصرار داریم که گفت‌وگو‌های ایران را فرصت مناسبی ببینیم زیرا نشانه مثبتی می‌بینیم که این گفت‌وگو‌ها به توافق برسد و اگر این گفت‌وگو‌ها به توافق نرسد روندی دراماتیک و منفی در جهت مسلح شدن جهان خواهد بود.

وزیر خارجه اتریش هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا درباره فعالیت‌های فرهنگی بین ایران و اتریش گفت: اتریش علاقه فراوانی برای گفت‌وگوی بین ادیان دو کشور و هم‌چنین گفت‌وگو درباره موضوع حقوق بشر دارد. ما تجربیات فراوانی در این زمینه داریم. در اتریش جامعه بسیار متنوعی وجود دارد و جمعیت مسلمانان دومین جامعه بزرگ دینی در این کشور هستند و از سال 1912 قانون به رسمیت شناختن دین اسلام را داشته‌ایم. همزیستی مسالمت‌آمیزی برقرار است که مشابه آن در دنیا کم دیده می‌شود. در این زمینه تجربیات خوبی داریم و با توجه به احترامی که برای شان انسانی قائل هستیم علاقه داریم که گفت‌وگو‌هایی در زمینه حقوق بشر داشته باشیم.

وی گفت: درباره موضوعات در سطح دانشگاهی گفت‌وگو‌هایی انجام داده‌ایم و دوست داریم این گفت‌وگو‌ها را ادامه دهیم زیرا نظر ما این است که در سطح جهان بهتر با موضوع حقوق بشر برخورد کنیم تا موضوع انسانی رعایت شود. ما تمام سهم خود را در این باره می‌خواهیم عرضه کنیم و آقای وزیر نیز به این تبادل‌ها علاقه نشان داده‌اند.

انتهای پیام

کد N248468

وبگردی