آفتاب

اعتراض به اصلاحات نظام آموزشی و قانون اجتماعات در ونزوئلا

اعتراض به اصلاحات نظام آموزشی و قانون اجتماعات در ونزوئلا

تهران- ایرنا- چند هزار معترض ونزوئلایی عصر شنبه در خیابان های کاراکاس و دیگر شهرهای این کشور برای مخالفت با اصلاحات در زمینه آموزش و محدودیت های برگزاری اجتماعات تظاهرات کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کاراکاس، وزارت آموزش ونزوئلا اخیرا مشاوره ای را برای اصلاحات در خصوص برنامه آموزش مدارس آغاز کرده است.

مخالفان دولت ˈنیکولاس مادوروˈ رییس جمهوری این کشور می گویند هدف از این اقدامات القای آموزه های سوسیالیستی و ارتقای موقعیت ˈهوگو چاوزˈ رییس جمهوری فقید ونزوئلا و جانشین سیاسی وی است.

حدود سه هزار دانشجوی جوان ونزوئلایی روز گذشته تظاهرات خود را از نزدیک یک دانشگاه این کشور آغاز کرده و به سوی مرکز شهر ادامه دادند. عده ای از معترضان نشان هایی را با خود حمل می کردند که روی آن نوشته بود: ˈآموزش و تحصیلات، القای آموزه های دولتی نیستˈ.

همچنین عده ای دیگر از معترضان در برابر محدودیت های جدید علیه اجتماعات مخالفت کرده و پارچه نوشته هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: ˈاعتراض حق من استˈ.

دیوان عالی ونزوئلا پنج شنبه گذشته با صدور حکمی معترضان را ملزم به دریافت مجوز پیش از برگزاری اعتراضات کرد. دیوان همچنین هشدار داد معترضان در غیر اینصورت باید تبعات برگزاری غیرقانونی تظاهرات را بپذیرند. مخالفان می گویند این حکم با اصول دموکراتیک مغایر است.

شماری دیگر از شهرهای ونزوئلا از جمله ˈوالنسیاˈ و ˈماراکیبوˈ نیز صحنه برگزاری اعتراضات مردمی بود. اعتراضات روز گذشته در حالی برگزار شد که ˈلئوپولد لوپزˈ از مخالفان دولت ونزوئلا و ˈماریا کورینا ماچادوˈ یکی از نمایندگان مجلس این کشور از 23 ‍ژانویه (3بهمن) خواستار برگزاری تظاهرات اعتراضی مسالمت آمیز به دلیل مشکلات اقتصادی ونزوئلا شدند، اما تظاهرات از روز ملی جوانان در ونزوئلا یعنی12فوریه (23بهمن) شدت گرفت.

بر اثر درگیری های ونزوئلا تاکنون بیش از40 نفر کشته، بیش از250 نفر زخمی و ده ها نفر نیز بازداشت شدند. مخالفان دولت نرخ بالای تورم، کمبود کالاهای اساسی و افزایش جرم و جنایت را از جمله دلایل اعتراض های خود علیه دولت ونزوئلا اعلام می کنند.

دولت و مخالفان از چندی قبل مذاکرات آشتی ملی را با میانجی گری واتیکان و چند کشور آمریکای لاتین آغاز کردند.

اروپام**9157**1485**1337
کد N248437

وبگردی