آفتاب
ظریف درنشست خبری با وزیر امور خارجه اتریش:/تكمیل می‌شود/

در مذاکرات فقط درباره موضوع هسته‌ای صحبت می‌کنیم

در مذاکرات فقط درباره موضوع هسته‌ای صحبت می‌کنیم

عدم داشتن سلاح هسته‌ای جز اعتقادات دینی ماست که داشتن آن را خلاف اعتقاداتمان می‌دانیم و سلاح هسته‌ای هم در دکترین نظامی و امنیتی ما نیست اما برنامه‌های نظامی مربوط به ماست و حق دخالت به کسی را نمی‌دهیم.

وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران همواره صلح آمیز بوده است،گفت: در مذاکرات فقط درباره موضوع هسته‌ای صحبت می‌کنیم و توان نظامی و موشکی ایران هیچ گاه موضوع مذاکرات میان ایران و 1+ 5 نبوده و نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف در نشست خبری خود با سباستین کورتس که ظهر امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تحولات سوریه و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور و مخالفت برخی کشورها برای برگزاری این انتخابات گفت: ما همواره تنها راه حل پایان یافتن بحران سوریه را، راه حل سیاسی دانسته‌ایم.

وی ادامه داد: هیچ کس نباید براساس توهم برخی از کشورهای منطقه و کشورهای خارج از منطقه، خواستار ایجاد شرایط بد و ادامه یافتن آن برای مردم سوریه باشد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه در راه‌حل سیاسی همه گروه‌های سوری باید یکدیگر گفت‌وگو کنند، اظهار داشت: این گروه‌ها باید با گفت‌وگو به یکدیگر کمک کنند و جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی خود را برای فراهم ساختن این شرایط و پایان جنگ اعلام کرده است. 

ظریف بابیان اینکه باید گروه‌های سوری با همکاری خود آینده خوبی را برای سوریه به ارمغان بیاورند، تصریح کرد: این آینده، آینده‌ای است که عاری از هرگونه افراطی‌گرایی، قتل و کشتار است و این انتخابات می‌تواند زمینه‌ساز این شرایط باشد.

وی افزود: من فکر می‌کنم هنوز زمان لازم وجود دارد تا همه گروه‌ها از این فرصت استفاده کنند. 

در ادامه، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار اتریشی مبنی بر اینکه آیا اصرار آمریکا مبنی بر گفت‌وگو درباره موشک‌های بالستیک در مذاکرات کار را برای رسیدن به توافق جامع به خطر نمی‌اندازد و همچنین اگر ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، چرا به دنبال موشک‌های دوربرد است، گفت: مبنای سوال شما صحیح نیست.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب روش‌های دفاعی از سوی کشورها با توجه به نیازها و مقدورات آنها است، اذعان داشت: توان نظامی و موشکی ایران هیچ گاه موضوع مذاکرات میان ایران و 1+ 5 نبوده و نیست.

ظریف با بیان اینکه ایران هیچگاه به دنبال سلاح هسته ای نبوده، یادآور شد: چون ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، این تصور که توان موشکی ایران برای حمل سلاح‌های هسته‌ای است، تصور غلط و بی مبنایی است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ادعاهای بی‌مبنا کمکی به حل مسئله نمی‌کند، ابراز داشت: ما اعتقاد داریم که سلاح هسته‌ای برای کسی امنیت نیاورده و نمی آورد و ما هم هیچ گاه به دنبال برنامه هسته‌ای نظامی نبوده ایم. 

وی اضافه کرد: ما به دنبال دنیایی عاری از بمب، سلاح هسته‌ای و خشنوت هستیم و سلاح هسته‌ای را چیزی جز هزینه اضافی و نا امنی بیشتر نمی‌دانیم. 

ظریف با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری گفت: عدم داشتن سلاح هسته‌ای جز اعتقادات دینی ماست که داشتن آن را خلاف اعتقاداتمان می‌دانیم و سلاح هسته‌ای هم در دکترین نظامی و امنیتی ما نیست، اما برنامه‌های نظامی مربوط به ماست و حق دخالت به کسی را نمی‌دهیم. 

کد N248351

وبگردی