آفتاب

مسیحیان عراق با فاجعه روبرو هستند

مسیحیان عراق با فاجعه روبرو هستند

سر اسقف کلیسای عراق گفت: جامعه ضعیف شده مسیحیان عراق با یک فاجعه مواجه است و اگر هیچ اقدامی صورت نگیرد، تعداد آن‌ها در یک دهه به چند هزار نفر کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، لوئیس ساکو، سر اسقف کلیسای مسیحیان کلدانی عراق گفت: مهاجرت روزانه مسیحیان از عراق وحشتناک است و علت آن عوامل مختلفی نظیر فقدان امنیت عمومی در کشور و بدتر شدن افراط گرایی مذهبی است.

جامعه مسیحیان عراق سایه‌ای از آن چیزی است که قبلا بوده یا به عبارتی تنها تعداد محدودی از آن‌ها در عراق در حال حاضر باقی مانده‌اند. زمانی تعداد مسیحیان در عراق بیش از یک میلیون تن بود و 600 هزار تن تنها در بغداد، پایتخت ساکن بودند اما امروز تعداد مسیحیان ساکن در سراسر عراق 400 هزار تن است.

سر اسقف کلیسای کلدانی عراف گفت: مهاجرت روزانه مسیحیان از عراق روز به روز در حال بیشتر شدن و وحشتناک‌تر شدن است. کلیسای کلدانی عراق با یک فاجعه مواجه است و اگر اوضاع به همین منوال ادامه یابد تعداد مسیحیان ظرف 10 سال در عراق به کمتر از چند هزار تن کاهش پیدا می‌کند.

ساکو بدتر و وخیم‌تر شدن اوضاع امنیتی و افراط گرایی مذهبی را عامل اصلی این مهاجرت دانست و اعلام کرد که تهدید به مرگ در میان سایر تهدیدها و تصرف با توسل به زور اموال مسیحیان توسط گروه‌های تبهکار مسلح که احتمال می‌رود اعضای گروه شبه نظامی باشند، از دیگر فاکتورهاست.

وی بار دیگر بر انتقاد از غرب به خاطر تشویق مهاجرت مسیحیان عراق تاکید کرد: از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 مسیحیان این کشور در میان سایر سکنه عراق از پیامدهای این جنگ رنج می‌برند. علاوه بر این سازمان‌های غیردولتی می‌گویند بسیاری از مسیحیان توسط گروه‌های مسلح تبهکار مجبور شدند خانه‌های خود را ترک کنند و منازل این افراد به تصرف این گروه‌ها در آمده است و به دلیل اینکه قدرت زیادی در دولت و سیستم قانونی عراق ندارند، قادر نیستند این مشکلات و مناقشات را حل و فصل کنند.

انتهای پیام

کد N247951

وبگردی