آفتاب

تاکید خاتمی بر مثلث هاشمی‌رفسنجانی، ناطق نوری و سید حسن خمینی

تاکید خاتمی بر مثلث هاشمی‌رفسنجانی، ناطق نوری و سید حسن خمینی

کاشفی از تاکید خاتمی برای استفاده از نظرات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری و سید حسن خمینی برای انتخابات مجلس دهم می‌گوید و تاکید می‌کند که با وجود شورای مشورتی دیگر نیازی به تشدد تشکیلات میان اصلاح‌طلبان نیست.

شورای مشورتی اصلاح‌طلبان همان شورایی که تصمیم اصلی برای کناره‌گیری محمدرضا عارف را گرفت و کلید انسجامی غیرقابل باور میان اصلاح‌طلبان را زد حالا یکی از اصلی‌ترین مراکز تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس دهم است.
در همین راستا روزنامه اعتماد در گفتگویی با حسین کاشفی از اعضای این شورا، وضعیت این روزهای این شورا را بررسی کرده است. کاشفی از تاکید خاتمی برای استفاده از نظرات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری و سید حسن خمینی برای انتخابات مجلس دهم می‌گوید و تاکید می‌کند که با وجود شورای مشورتی دیگر نیازی به تشدد تشکیلات میان اصلاح‌طلبان نیست. متن این گفت‌وگوی کاشفی با «اعتماد» در ادامه می‌آید.

برای ابتدای بحث بهتر است ارزیابی از روند توسعه احزاب از دوره اصلاحات تاکنون داشته باشیم. به نظر شما وضعیت فعلی احزاب چگونه است و چه اندازه کمبود در این بخش دیده می‌شود؟

در دوره اصلاحات زمینه‌های لازم برای توسعه احزاب و نهادهای مدنی به نحو زیادی فراهم شد. بعد از آنکه دولت‌های نهم و دهم نگاه مثبتی به تحزب نداشته و تشکل‌های مردمی را رقیب خود دانستند در شرایط فعلی از دولت تدبیر و امید که چنین نگاهی را ندارد و بحث قانونگرایی و توسعه را دنبال می‌کند انتظار می‌رود که به این نکته واقف باشد که توسعه و قانونگرایی بدون توجه به احزاب ممکن نخواهد بود. در نتیجه باید زمینه‌یی را فراهم کنیم که احزاب بر اساس قانون اساسی و قانون احزاب بتوانند فعالیت‌های خود را داشته باشند که در نتیجه آن در مسائل توسعه‌یی نیز نقش مردم پررنگ‌تر خواهد شد. با تحقق چنین روندی به جای آنکه دولت نقش آقابالاسر برای مردم را داشته باشد، در جایگاه خود قرار گرفته و همچون سایر کشورهای توسعه یافته قبول می‌کند که نماینده مردم است و باید برای خواسته‌های آنان حرکت کند. دولت تدبیر و امید باید چنین بستری را فراهم کند چراکه مردم با رای و اعتمادشان به حسن روحانی قصد رسیدن به خواسته‌هایی را داشتند که یکی از آنها همین توجه به تحزب و نهادهای مدنی بود.

‌ اخیرا مباحثی تحت عنوان تشکیل جبهه واحد اصلاحات مطرح شده است. شما فکر می‌کنید که تشکیل چنین جبهه‌یی چقدر نیاز باشد؟

بدون شک چنانچه احزاب جایگاه خود را پیدا کنند دیگر نیازی به تشکیل جبهه واحد نیست چراکه تشکیل جبهه به صورت موسمی مطرح می‌شود تا افراد برای نشان دادن توانمندی‌های بیشترشان مقابل رقبایشان دور هم جمع شوند. اما باید توجه داشت که پیش از مطرح شدن جبهه باید به بحث تحزب و توجه به نهادهای مدنی توجه نشان دهیم. در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که اصولگرایان برای مواقع انتخابات، تشکل‌هایی را تشکیل داده‌اند تا برای رسیدن به وحدت مشکلی نداشته باشند. در میان اصلاح‌طلبان نیز چند سالی است که شورای هماهنگی اصلاحات متشکل از احزاب پیرو خط امام از دوم خرداد 76 که زمینه‌های فعالیت‌های اصلاح‌طلبان فراهم شد تشکیل و کار خود را آغاز کرد.

‌ البته ما در حال حاضر شورای مشورتی اصلاح‌طلبان را هم داریم.

بله، در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم ما شاهد یک پیروزی بزرگ برای مجموعه کشور با محوریت شورای مشورتی اصلاح‌طلبان بودیم. تشکیل شورای مشورتی و تصمیم‌گیری‌های آن دستاورد خوبی است که باید در جهت حفظ و تقویت آن کوشید.

‌ شما به عنوان یکی از اعضای شورای مشورتی فکر نمی‌کنید که این شورا ممکن است با احزاب اصلاح‌طلب موازی‌‌کاری داشته باشد؟

کار شورای مشورتی به هیچ عنوان به معنای موازی‌کاری با شورای هماهنگی اصلاحات و همچنین احزاب اصلاح‌طلب نیست بلکه احزاب فعال اصلاح‌طلب و شورای هماهنگی در این شورای مشورتی نمایندگانی دارند و می‌توانند در راستای منافع ملی به خوبی فعالیت کنند. نمونه آن هم در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و انتخاب آقای روحانی با یک پختگی، درایت و نگاه فراحزبی بود که دستاورد بسیار خوبی بود.

با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس دهم و نقش تاثیرگذار این شورا، تصور می‌کنید نیاز باشد که این شورا کمی تقویت شود یا آنکه از سایر احزاب اصلاح‌طلب نیز نمایندگانی در آن حضور داشته باشند؟

تمام تلاش شورای مشورتی اصلاح‌طلبان از همان زمان تشکیل این بود که مجموعه‌یی از طیف‌های اصلاح‌طلب را دور هم جمع کنند. می‌توان گفت که از همه احزاب اصلاح‌طلب و شورای هماهنگی نمایندگانی حضور دارند و اعضای این شورا ضمن حفظ نقش احزاب برای مسائل کلان کشور تصمیم‌گیری‌هایی می‌کنند.

پس، از نظر شما هم‌اکنون شورای مشورتی اصلاح‌طلبان جامعیت لازم از نظر نیروها را دارد؟

بله این شورا در حال حاضر جامعیت لازم را دارد و از همه طیف‌های اصلاح‌طلب در آن حضور دارند.

در حال حاضر شورای مشورتی چه فعالیت‌هایی دارد و جلسات آن، هر چند وقت یک‌بار تشکیل می‌شود؟

جلسات شورای مشورتی اصولا هر دو هفته یک‌بار تشکیل می‌شود و این جلسات هم بیشتر جنبه کارشناسی دارد چراکه افراد دارای تجربه مدیریتی و فعالیت سیاسی در آن حضور دارند که نظرات و پیش‌بینی‌هایشان را می‌توانند به دولت منتقل کرده و به عنوان مشاوران دلسوز رشد کشور نظر بدهند. در نتیجه باید گفت که هماهنگی و وحدت در شرایط فعلی خوب بوده و نیازی به تشدد تشکیلات نیست و بهتر است آنچه را داریم تقویت کنیم و به جای تنگ‌نظری باید واقعیت‌ها را پذیرفت.

ماه‌هاست که اصولگرایان جلسات انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند. شورای مشورتی اصلاح‌طلبان به عنوان یکی از نهادهای اصلی پرداختن به مسائل انتخاباتی را آغاز کرده است؟

خیر، شورای مشورتی اصلاح‌طلبان هنوز به مباحث انتخاباتی نپرداخته است و خوشبختانه انسجام اصلاح‌طلبان در سراسر کشور حفظ شده است. در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان دیگر قدرت را برای خود نمی‌خواهند بلکه قدرت را برای جامعه و توسعه مردم می‌خواهند چراکه اصلاح‌طلبان به نوعی رشد فکری و بلوغ رسیده‌اند و همین درایت و پختگی آنها موجب شده است که انسجام میان آنها به خوبی حفظ شود و بدون شک تا انتخابات مجلس آینده همین انسجام و وحدت را حفظ می‌کنند.

با توجه به ظرفیت آیت‌الله هاشمی، تصور می‌کنید شورای مشورتی برای انتخابات مجلس آینده هم بتواند به صورت هماهنگ با ایشان عمل کند؟

به هر حال نگاه آقای خاتمی در شورای مشورتی بسیار مهم است و آقای خاتمی این ظرفیت را دارد که از همه نیروها استفاده کند. به ویژه استفاده از نظرات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، آیت‌الله ناطق نوری و یادگار امام سیدحسن خمینی مدنظر آقای خاتمی است البته استفاده از نظرات سایر اشخاص و حتی اصولگرایانی که نگاه ملی به مسائل دارند در انتخابات مجلس آینده از سوی شورای مشورتی دنبال می‌شود. در نتیجه شورای مشورتی به جای آنکه به دنبال شکاف باشد به دنبال این است که در همه انتخابات‌ها از همین نگاه ملی و حفظ انسجام استفاده کند.
کد N247905

وبگردی