آفتاب

استقبال آمریکا از آزادی رهبران "شورشی" سودان جنوبی

استقبال آمریکا از آزادی رهبران "شورشی" سودان جنوبی

وزیر امور خارجه آمریکا در مکالمه‌ای تلفنی با رئیس‌جمهوری سودان جنوبی از آزادی چهار تن از رهبران این کشور آفریقایی که به شورش و خیانت متهم شده بودند، استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به ناآرامی‌های کنونی در سودان جنوبی ابراز نگرانی کرد؛ جایی که یک جنگ داخلی چهار ماهه میان دولت سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و شورشیان وفادار به ریک مچار، معاون وی جان هزاران تن را گرفته، بیش از این یک میلیون تن را آواره کرده و هشدارهای سازمان ملل در خصوص خطر قحطی را به همراه داشته است.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: کری در جریان این مکالمه تلفنی به ناآرامی‌های اخیر در شهرهای بنیتو و بور و هدف‌گیری عمدی غیرنظامیان از سوی گروه‌های مسلح در هر دو طرف درگیر اشاره کرد.

کری از تصمیم دولت سودان جنوبی برای آزادی چهار تن از مقام‌های ارشد سیاسی که از دسامبر گذشته میلادی بازداشت شده بودند، استقبال کرد.

روز جمعه این چهار مقام ارشد سودان جنوبی در اقدامی با هدف کاهش تنش‌ها آزاد شده و از اتهامات تلاش برای سرنگونی دولت مبرا شدند. بازداشت آن‌ها یکی از موانع اصلی در مذاکرات صلح بوده است و این اقدام همزمان با آن صورت گرفت که رهبران هر دو طرف درگیر با تهدید تحریم‌های سازمان ملل در بحبوحه وخیم‌تر شدن ناآرامی‌ها و خشونت‌ها مواجه شدند.

در ادامه این بیانیه آمده است: جان کری به سالوا کر تاکید کرد تا از اقدامات تهاجمی نظامی دست برداشته و از توافقنامه توقف اقدامات خصمانه پیروی کند. واشنگتن همین درخواست را نیز در میان نیروهای ضد دولتی سودان جنوبی مطرح کرده است.

جان کری و سالوا کر در این مکالمه حمایت خودشان را از روند صلاح اعلام کردند.

در حکم دادگاه آمده است، این چهار تن به منظور ترغیب صلح و سازش در میان مردم ما آزاد شده‌اند و در همین حال سالوا کر از مردم خواست تا به افراد آزاد شده احترام بگذارند.

سالوا کر افزود: این تنها راه خلاصی از جنگ است. اجازه دهید تا همه با هم برای این هدف تلاش کنیم.

انتهای پیام

کد N247834

وبگردی