آفتاب
آصفری در گفت‌وگو با ایسنا:

انتخابات عراق به ایجاد آرامش در منطقه کمک می‌کند

انتخابات عراق به ایجاد آرامش در منطقه کمک می‌کند

یک عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برگزاری انتخابات پارلمان عراق به ایجاد آرامش در این کشور و در مناطق مرزی‌اش کمک می‌کند.

محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمان عراق گفت: در آستانه نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات در عراق، جریان تکفیری و شکست خورده سیاسی و امنیتی در جای جای عراق تلاش گسترده‌ای را شروع کردند تا برگزاری این انتخابات را با مشکل و چالش روبه‌رو کنند.

وی افزود: این جریانات در مرحله اول تلاش کردند تا با ایجاد ناامنی انتخابات در زمان قانونی‌اش برگزار نشود که برای این کار لشگرکشی برای گروه‌های داعش در برخی مناطق انجام دادند. آنها به دلیل شکست در این مرحله تلاش دیگری را انجام دادند تا جریانی که در براندازی حکومت بعث عراق با همراهی مردم تلاش گسترده‌ای را انجام داد، کرسی‌های لازم را به دست نیاورد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این جریان تلاش دیگری را به کار گرفت تا جریان قومیت‌گرایی را در عراق ترویج دهد که اختلاف گسترده‌ای بین شیعه و سنی در عراق ایجاد کرده و اجازه ندهند آرامش در این منطقه شکل گیرد. علی‌رغم تمامی این تلاش‌ها اخبار و قرائن حکایت از آن دارد دولت نوری‌المالکی با اقتدار توانسته که جلوی این گروه‌های تروریستی و تکفیری را بگیرد.

آصفری خاطرنشان کرد: دولت نوری‌آلمالکی با در پیش گرفتن رویه ایجاد وحدت تلاش خوبی را در جهت ایجاد امنیت و ثبات در عراق به کار گرفت و حتی قراردادهای عمرانی را به مجموعه‌های مختلف منعقد کرد که باعث شکل‌گیری زمزمه‌های سازندگی در این کشور شد. مطمئنا حضور نوری‌المالکی می‌تواند به این اقدامات شتاب بیشتری دهد.

وی افزود: انتظار می‌رود که در شرایط فعلی تمام جریانات و احزاب عراق با وحدت و یکپارچگی جلوی اقدامات جریانی که به دنبال تجزیه عراق و تقسیم آن به فدرال‌های مختلف هستند را بگیرند چون عراق زمانی می‌تواند پایدار و موفق باشد که یکپارچه باشد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دشمنان و بیگانگان از یکپارچگی عراق ضرر می‌بینند گفت: از جریانات احزاب، گروه‌ها، مذاهب و ادیان مختلف در عراق انتظار می‌رود که جلوی گروه‌هایی را بگیرند که به دنبال تجزیه عراق هستند و نگاه‌شان تنها به حفظ عراق منسجم و یکپارچه باشد.

آصفری پیش‌بینی کرد که با توجه به اقدامات خوب نوری‌المالکی جریان مرتبط با دولت فعلی عراق بتواند آینده موفقیت‌آمیزی را برای عراق رقم زده و سطح روابط این کشور را با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه توسعه دهد.

وی در عین حال گفت: جمهوری اسلامی از هر دولتی که با رای مردم عراق انتخاب شود، استقبال می‌کند و آماده همکاری است. جمهوری اسلامی تنها به دنبال آرامش و ثبات در عراق است و هیچ وجه قصد دخالت در انتخابات عراق را ندارد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: جمهوری اسلامی برای ایجاد آرامش در عراق کمک می‌کند چون معتقد است ایجاد آرامش و امنیت در عراق، باعث ایجاد آرامش در مناطق مرزی و منطقه می‌شود.

انتهای پیام

کد N247635

وبگردی