آفتاب

اوباما در کوالالامپور: آینده درخشان مالزی در سایه تنوع قومی و مذهبی است

اوباما در کوالالامپور: آینده درخشان مالزی در سایه تنوع قومی و مذهبی است

رئیس جمهور آمریکا که سفر سه روزه خود را به مالزی آغاز کرده گفت تنوع قومی و مذهبی در مالزی می‌تواند به آینده درخشان این کشور منجر شود.

رئیس جمهور آمریکا که سفر سه روزه خود را به مالزی آغاز کرده گفت تنوع قومی و مذهبی در مالزی می‌تواند به آینده درخشان این کشور منجر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در مالزی، هواپیمای حامل باراک اوباما بعد از ظهر روز شنبه در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی مالزی در منطقه سوبانگ کوالالامپور به زمین نشست تا بدین ترتیب سفر فشرده رئیس جمهور آمریکا به این کشور جنوب شرق آسیا آغاز شود.

این دومین سفر یک رئیس جمهور آمریکا به مالزی است و پیش از این در سال 1966 لیندون جانسون، رئیس جمهور وقت آمریکا به مالزی سفر کرده بود.

اوباما که در بخشی از تور آسیایی خود به مالزی سفر کرده است، اظهار کرد: مالزی نیز همانند آمریکا می‌تواند نقاط قوت تنوع قومی و مذهبی موجود در کشور را تقویت کند و برای تامین آینده درخشان‌تر برای نسل‌های بعدی از تاریخ یاد بگیرد.

وی که در روز اول سفر خود میهمان پادشاه مالزی بود، تصریح کرد: اگرچه ممکن است آمریکا و مالزی از نظر موقعیت مکانی متفاوت از یکدیگر باشند اما مردم دو کشور آرزوهای مشابهی دارند.

وی گفت: من معتقد هستم که فارغ از اینکه از چه مکانی هستیم تمامی ما آرزوهای بشری یکسانی داریم و آن هم زندگی کردن در صلح و آرامش است.

اوباما افزود: ما می‌خواهیم تا سرنوشت خود را تعیین کنیم، بتوانیم زندگی کنیم و با سخت کار کردن از خانواده‌هایمان حمایت کنیم. اغلب ما می‌خواهیم تا برای نسل‌های بعدی چیزهای بهتری از آنچه نسل‌های قبلی برای ما به جا گذاشته‌اند به جا بگذاریم.

وی تاکید کرد: اینها مواردی است که می‌تواند فصل تازه‌ای از همکاری‌ها را میان مالزی و آمریکا آغاز کند.

مراسم استقبال رسمی از اوباما با حضور پادشاه، نخست وزیر و دیگر مقامات بلندپایه دولت مالزی عصر روز گذشته برگزار شده و پس از آن رئیس جمهور آمریکا برای دیدار و گفت‌وگو با پادشاه مالزی عازم کاخ سلطنتی شد.

قرار است اوباما در دومین روز سفرش به مالزی با حضور در پوتراجایا، پایتخت ستادی مالزی با نجیب تون رزاق، نخست وزیر مالزی دیدار کند و افتتاح یک مرکز خلاقیت و نوآوری و دیدار با رهبران جوان کشورهای آسه‌آن در دانشگاه مالزی از دیگر برنامه‌های وی در روز دوم این سفر خواهد بود.

این سفر در حالی صورت می‌گیرد که رئیس جمهور آمریکا درخواست فعالان مدنی و حقوق بشر برای دیدار وی با انور ابراهیم، رهبرمخالفان دولت را رد کرده است.

وی پیش از سفر به مالزی در گفت‌وگوی نوشتاری با یک روزنامه مالزیایی عنوان کرده بود که مهمترین پیغامش به مالزی این است که دولت آمریکا از کمک این کشور به افزایش امنیت و ثبات در منطقه استقبال می‌کند.

وی تصریح کرده بود: من این سفر را فرصت مناسبی برای توسعه همکاری‌های جامع با مالزی می‌دانم و اعتقاد دارم که این سفر مسیر را برای همکاری‌های نزدیک‌تر در آینده هموار می‌کند.

مالزی پس از ژاپن و کره جنوبی سومین مقصد اوباما در تور آسیایی‌اش بود و وی فردا این کشور را به مقصد فیلیپین ترک خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N247558

وبگردی