آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

نعیمی:"وحدت" اولین عنصر تداوم مبارزه و بازگرداندن فلسطین به صاحبان اصلی‌اش است

نعیمی:"وحدت" اولین عنصر تداوم مبارزه و بازگرداندن فلسطین به صاحبان اصلی‌اش است

یک کارشناس مسائل فلسطین گفت: فلسطینی‌ها باید به این نتیجه برسند که بعد از 70 سال پراکندگی و تک‌روی "وحدت" اولین عنصر تداوم مبارزه و بازگرداندن فلسطین به صاحبان اصلی‌اش است.

مصیب نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره توافق جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس بر سر تشکیل دولت توافق ملی بیان کرد:‌ بی‌شک اعلام مصالحه میان گروه‌های فلسطینی به ویژه میان گروه‌های جهادی حماس و جهاد اسلامی با تشکیلات خودگردان و سازمان آزادی بخش فلسطین تحول و گامی مهم به شمار می‌رود اگر چه این شرایط قطعا با تنش‌ها و چالش‌هایی درآینده مواجه خواهد بود چه با کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی و چه با فشارهای آمریکا و غربی‌ها و چه با توطئه‌های دیگری که در دوره‌های قبل هم باعث تنش میان مجموعه‌های فلسطینی شده است.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانیم درگیری و رویارویی میان فلسطینی‌ها تاکنون یکی از ابزارهایی بوده که صهیونیست‌ها اعمال کردند و به واسطه آن فرصت را برای ادامه طرح‌های توسعه‌طلبانه به ویژه شهرک‌سازی در کرانه باختری و بیت‌المقدس، تغییر هویت فلسطین، از بین بردن آثار و تاریخچه این کشور را که در برنامه‌ی اولشان داشتند، فراهم کردند از این رو این حرکت (توافق) می‌تواند گام مثبتی در جهت بازدارندگی رژیم صهیونیستی تلقی شود مشروط به این که چه در بعد مبارزه سیاسی و چه در بعد مبارزه جهادی تحت تاثیر تهدیدها و فشارهای رژیم صهیونیستی و غیر آن قرار نگیرد. از این رو نفس موضوع مصالحه و همگرایی و تشکیل دولت مشترک گام کاملا مثبت و مفیدی به نظر می‌رسد.

نعیمی پشتوانه‌ این توافق را وجود عوامل متعددی دانست و افزود: یکی از این عوامل اشتباهاتی است که در اصل طرفین مرتکب شده‌اند. تشکیلات خودگردان با تک‌گرایی و توهم صلح و سازش با رژیم صهیونیستی از مجموعه جهادی جدا شد و سرانجام هم دچار فریب‌کاری‌ها، اتلاف وقت‌ها و خیانت‌های رژیم صهیونیستی شد. از طرفی مجموعه‌های جهادی به ویژه حماس که حداقل در غزه دولت داشت و در بعد جهادی موفقیت‌های زیادی به دست آورده بود در تحولات اخیر منطقه و دگرگونی‌ها از حیطه جهادی خود خارج و درگیر مسائل جانبی شد و این آسیب زیادی به روند مبارزه حماس وارد کرد چه در مساله سوریه و چه در مساله مصر. در واقع ورود به خارج از حیطه فلسطین موجب شد که حماس علاوه بر داخل، از خارج هم آسیب‌هایی را متوجه خود کرده و شرایط دشواری پیدا کند. این دو عامل اصلی باعث شد که در بازخوانی مشکلات گذشته مسیر متعادل‌تر و منطقی‌تری را دنبال کنند که آغاز آن همان مصالحه ملی بین فلسطینی‌ها است.

وی ادامه داد:‌ آن چیزی که همیشه به آن توصیه می‌شد این است که چون فلسطین با تفرقه و چندگانگی نمی‌تواند به نتیجه برسد، مخصوصا اینکه دشمن فریبکار و حامیانش از جمله آمریکا در این فریبکاری نقش اساسی دارند، بنابراین فلسطینی‌ها باید این باور را کنار بگذارند که "بخشی" از آنها می‌تواند در بازگرداندن سرزمین فلسطین به تنهایی عمل کند به خصوص وقتی که مورد سوء استفاده دشمن قرار می‌گیرند از طریق یکی از آنها، دومی مورد مجازات قرار می‌گیرد که این اتفاق را طی حداقل ده سال اخیر شاهد بودیم.

این کارشناس مسایل فلسطین درباره تاثیر این توافق بر آینده سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: نفس توافق یک گام است و تداوم و استراتژی‌های بعدی آن گام دوم به شمار می‌روند لذا نفس این مساله با توجه به مخالفت‌هایی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و تهدید‌هایی که صهیونیست‌ها داشتند، نشان می‌دهد که گام مثبت و بسیار خوبی بوده است یعنی همین که رژیم صهیونیستی این توافق را بر خلاف مصالح و منافع و توسعه طلبی خود می‌داند، نشان می‌دهد که توافق حرکت مثبتی است اما این که این توافق تا چه حد بتواند یک انسجام ملی را ایجاد و یک حرکت و اقدام بازدارنده برای توسعه طلبی رژیم صهیونیستی ایجاد کند و دو جناح سیاسی و جهادی و مبارزاتی چقدر بتوانند همگام حرکت کنند به اقدامات بعدی بستگی دارد. تا آنجا که ارزیابی می‌شود هم مجموعه‌های جهادی اعلام کردند که مسیر مبارزه را ادامه خواهند داد و هم مجموعه‌هایی که بیشتر طرز تفکر سیاسی دارند، اعلام کردند که اقدام سیاسی آنها مانع فعالیت‌های جهادی گروه‌های مقاومت نخواهد شد اگر این اتفاق رخ دهد قطعا مساله فلسطینی از نو احیا خواهد شد و دنیا هم نمی‌تواند به این واقعیت و این ملت را با این حجم و موفقیت نادیده بگیرد ولی تا آنجا که از اخبار اولیه برمی‌آید تلاش برای بر هم ریختن این وحدت‌ها آغاز شده است.

وی افزود: آمریکایی‌ها این وحدت را مشروط کردند و صهیونیست‌ها هم گفته‌اند که یا تشکیلات باید به سمت مذاکره با ما بیاید و یا حماس. برخی هم آنها را تهدید کردند که از کرانه باختری اخراج‌شان خواهند کرد. میزان ایستادگی آنها در برابر زیاده‌طلبی رژیم صهیونیستی قطعا می‌تواند آن نتیجه مثبت مصالحه را به همراه داشته باشد. تجربه ما در گذشته، این را نشان می‌دهد که هر بار یک عقب نشینی، یک کوتاه آمدن و یک عقب‌گرد نسبت به مسائل در برابر رژیم صهیونیستی صورت گرفته، آنها سریعا پیشروی کرده و گام بیشتری را در جهت حذف فلسطینی‌ها از صحنه انجام دادند و هر بار که ایستادگی و مقاومت بوده، آنها کوتاه آمده و واقعیت را پذیرفتند و ما این واقعیت را در لبنان و غزه شاهد بودیم. امید است که فلسطینی‌ها از تجربیات گذشته استفاده کنند و روند را به سوی یک وحدت همه جانبه که قطعا دراین وحدت‌ها، حمایت کشورها و ملت‌های اسلامی را به همراه خواهند داشت، گام‌های مثبتی در جهت بازگرداندن فلسطین به صاحبان اصلی‌اش بردارند.

نعیمی درباره عوامل موثر در تقویت وحدت ایجاد شده، بیان کرد: عوامل موثر در تقویت وحدت قبل از هر چیزی یک باور و یک اراده است. درباره‌ی باور فکر می‌کنم بعد از پرداخت هزینه‌های سنگین، تفرقه و جدایی در طرفین ایجاد شده است و اگر باور نبود بحث همبستگی و همگامی پیش نمی‌آمد. مرحله بعدی ایستادگی در برابر زیاده‌طلبی‌ها است قطعا در آینده از یک سو حمایت مردمی در بین مسوولین فلسطینی اعم از تشکیلات خودگردان و گروه‌های جهادی زیاد خواهد شد و این را ما شاهد بودیم که همه طیف‌های فلسطینی در داخل و خارج از این وحدت حمایت کردند و از طرف دیگر فشارهای رژیم صهیونیستی و حامیانش به شدت افزایش خواهد یافت مثل تهدید به عدم پرداخت کمک‌های بین‌المللی به تشکیلات خودگردان، محدود کردن فعالیت‌ها، ایجاد تنش بین مردم و عدم آزادی زندانیان و اگر اینها در برابر این تهدیدها کوتاه بیایند قطعا صهیونیست‌ها مطالبات جدیدی را خواهند داشت ولی اگر ایستادگی کنند در یک مرحله صهیونیست‌ها مجبور خواهند شد تحت فشار افکار عمومی و شرایط قطعا امتیازهایی بدهند و این پایداری و استقامت به دنبال آن تصمیم و اراده می‌تواند مسیر آینده را هموار کند.

انتهای پیام

کد N247466

وبگردی