آفتاب

تیموشنکو: اوکراین به عضویت ناتو درآید/ از دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه استقبال می‌کنم

تیموشنکو: اوکراین به عضویت ناتو درآید/ از دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه استقبال می‌کنم

نخست‌وزیر پیشین اوکراین گفت، این کشور باید به منظور حفاظت از خود در برابر تهاجم روسیه به عضویت ناتو درآید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "یولیا تیموشنکو"، نخست‌وزیر پیشین اوکراین که در انتخابات ریاست جمهوری 25 مه سال جاری میلادی این کشور شرکت می‌کند، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: اگرچه پیشتر تنها اقلیت اندکی از مردم اوکراین از عضویت در ناتو حمایت کرده بودند اما اقدامات تهاجمی روسیه در شرق این کشور باعث یک تغییر اساسی در طرز فکر عمومی شده است.

وی با اشاره به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه افزود: پوتین با جنگ علیه ما توانست ذهنیت مردم اوکراین را تغییر داده و ما را به سوی یک مسیر استراتژیک متفاوت سوق دهد. در این مورد ناتو بهترین گزینه برای اوکراین است.

تیموشنکو 53 ساله به دنبال موج گرایش‌های حامی دموکراتیک پس از انقلاب نارنجی سال 2004 میلادی به دفتر نخست‌وزیر راه یافت اما میزان آرای مردم در نظرسنجی‌های انتخاباتی نسبت به وی همچنان پایین است چرا که اوکراینی‌ها همچنان نسبت به رهبری سیاسی و توافق‌های همکاری وی با پوتین در سال‌های گذشته تردید دارند.

تیموشنکو پس از آنکه به سوءاستفاده از قدرت متهم شد، دو سال و نیم را در زندان گذراند؛ اتهاماتی که به گفته غرب با انگیزه سیاسی از سوی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری سرنگون شده اوکراین مطرح شد.

همزمان با تصرف ساختمان‌های دولتی و مکان‌های عمومی توسط شبه‌نظامیان حامی روسیه در دست کم 10 شهر شرق اوکراین، تیموشنکو نیز که پیشتر از عضویت در ناتو حمایت نکرده بود، تغییر عقیده داد.

اوکراین و تعدادی از کشورهای غربی، روسیه را به استفاده از زور برای ایجاد ناآرامی‌ در اوکراین متهم کرده‌اند. آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر موقت اوکراین روز جمعه هشدار داد: روسیه به دنبال آغاز جنگ جهانی سوم است.

اما تیموشنکو در مصاحبه‌اش گفت: فکر نمی‌کنم که پوتین قصد راه‌اندازی جنگ جهانی سوم را داشته باشد. فکر می‌کنم که وی در حال اخاذی از جهان است چرا که می‌داند جهان اجازه راه افتادن جنگ جهانی دیگری را نمی‌دهد و با استفاده از این مساله رفتارهای غیرقانونی و تهاجمی خود را دنبال می‌کند.

تیموشنکو ادامه داد: از دور جدید تحریم‌ها علیه روسیه استقبال می‌کند و امیدوار است این تحریم‌ها آنقدر قوی باشند که پوتین از اقدامات تهاجمی خود دست برداشته و به قلمرو کشورش باز گردد.

انتهای پیام

کد N247201

وبگردی