آفتاب

مرکل: باید ریشه تفکرات افراطی و نژادپرستانه را خشکاند

مرکل: باید ریشه تفکرات افراطی و نژادپرستانه را خشکاند

صدراعظم آلمان وعده داد که برای از بین بردن تبعیض نسبت به اقلیت‌های سینتی و روما در آلمان به اقدامات جدی دست بزند.

صدراعظم آلمان وعده داد که برای از بین بردن تبعیض نسبت به اقلیت‌های سینتی و روما در آلمان به اقدامات جدی دست بزند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از دویچه وله، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در پیام ویدیویی هفته‌ای خود که روز شنبه منتشر شد، تاکید کرد که قوانین برای از بین‌ بردن تبعیض کافی نیستند بلکه باید با روشنگری و ایجاد جو اجتماعی مناسب، ریشه‌ی تفکرات افراطی و نژادپرستانه را خشکاند.

مرکل همچنین با تاکید بر اینکه شهامت مدنی امکان رشد افراط‌گرایی را کمتر می‌کند، اظهار داشت: برای از بین بردن پیش‌داوری‌ها لازم است که گروه‌های اجتماعی گوناگون، اقلیت و اکثریت، با فرهنگ و رسومات یکدیگر آشنا شوند.

صدراعظم آلمان قرار است فردا (دوشنبه) با نمایندگان اقلیت قومی سینتی و روما در آلمان ملاقات کند. او در پیام ویدیویی خود گفت، دیدار با این نمایندگان امکان خوبی برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره‌ی زندگی آنهاست.

مرکل افزود: بهترین راه برای آشنایی با یکدیگر، دیدار شخصی است.

قوم سینتی و روما که در ایران به کولی معروفند در شمال غرب هندوستان ریشه دارد. شمار زیادی از آنها بیش از ۶۰۰ سال پیش به شکل گروهی به اروپا مهاجرت کردند.

در دوران حکومت نازیسم در آلمان صدها هزار تن از وابستگان به این اقلیت قومی، مانند یهودیان و هم‌جنس‌گرایان، در اردوگاه‌های مرگ جان باختند.

هنوز شماری از سینتی‌ها و روماها ساکن نشده‌اند و بین کشورهای گوناگون کوچ می‌کنند.

آنگلا مرکل در پیام ویدیویی خود وعده داد که در هماهنگی با دولت‌های ایالتی آلمان برای مبارزه با تبعیض علیه اقلیت‌ها، به‌ویژه گروه قومی سینتی و روما، اقدام کند.

او در این رابطه به تبعیض در یافتن منزل مسکونی مناسب اشاره کرد.

دو هفته پیش عفو بین‌الملل به مناسبت "روز جهانی روما" گزارش داد که بیش از 10 میلیون روما در اتحادیه اروپا در زمینه تحصیل یا جستجوی منزل مسکونی مورد تبعیض واقع می‌شوند.

آنها در یونان و کشورهای شرق اروپا از جانب ماموران پلیس هم مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند و پیوسته در معرض خطر حمله‌ی نژادپرستان هستند.

بر اساس یک نظرسنجی که اخیرا توسط ویلهلم هایت‌مایر، جامعه شناس آلمانی صورت گرفت، بیش از ۴۴ درصد آلمانی‌ها معتقدند که سینتی‌ها و روماها اهل خشونت هستند.

بسیاری از شهروندان آلمان معتقدند که آنها بیشتر اهل خوش‌گذرانی هستند تا کار کردن.

کارشناسان این گونه تفکرات کلی‌گرا را نتیجه‌ی پیش‌داوری‌هایی می‌دانند که در طول قرن‌ها شکل گرفته‌اند و کمتر کسی برای مبارزه با آنها اقدام کرده است.

انتظار می‌رود که قصد صدراعظم آلمان برای مبارزه با تبعیض علیه وابستگان به قوم سینتی و روما زمینه را برای اقدامات مشابه در سطح اروپا فراهم کند.

انتهای پیام

کد N247148

وبگردی