آفتاب

حمله به گشتی ارتش لبنان درطرابلس/ درگیری مسلحانه خانوادگی در بیروت

حمله به گشتی ارتش لبنان درطرابلس/ درگیری مسلحانه خانوادگی در بیروت

بیروت – ایرنا – لبنان بویژه بیروت و شهر طرابلس معروف به پایتخت شمالی آن روز شنبه عرصه برخی اختلال های امنیتی و اجتماعی ازجمله حمله به گشتی ارتش در شمال و درگیری شدید مسلحانه خانوادگی در پایتخت بود.

به گزارش ایرنا، عصر روز شنبه یک گشتی ارتش لبنان که در حال جست وجو برای بازداشت چند متهم تحت تعقیب دستگاه قضایی در محله باب التبانه( منطقه سنی نشین مخالف سوریه) طرابلس بود، مورد حمله قرار گرفت.

یک شهروند لبنانی به نام « عمر الحکیم» به سوی این گشتی بمبی دست ساز پرتاب کرد که در اثر انفجار آن 9 تن از جمله 7 نظامی زخمی شدند و دو تن از نظامیان از افسران ارتش لبنان هستند.

نیروهای ارتش لبنان سرانجام عمر الحکیم را بازداشت کردند در حالیکه با خود یک قبضه سلاح جنگی داشت.



** واژگونی کامیون ارتش و کشته و یا زخمی شدن 6 نظامی

یک کامیون ارتش لبنان عصر شنبه بعد از انحراف از مسیر واژگون شد و در اثر آن یک نظامی کشته و 5 تن دیگر زخمی شدند.

این حادثه خونین در مسیر الهیشه – وادی خالد در شهر عکار در شمال لبنان رخ داد.



** درگیری مسلحانه بین دو خانواده در ضاحیه جنوبی بیروت

بین اعضای دو خانواده موسوم به « آل مقداد » و « آل ناصرالدین»روز شنبه در محله الکفاء ات و خیابان الجاموس ضاحیه جنوبی بیروت ناشی از اختلافات قدیمی خانوادگی درگیری مسلحانه رخ داد و برای چند ساعت ادامه داشت.

طرفین درگیری از سلاح های جنگی سبک و نیمه سبک علیه یکدیگر استفاده کردند.

نیروهای ارتش لبنان با حضور در منطقه و ایجاد حلقه امنیتی به اماکنی که منشاء تیراندازی بودند، یورش برده و توانستند به این حادثه خاتمه دهند.

ارتش لبنان درصدد بازداشت عناصر مسلحی است که از صحنه درگیری فرار کرده اند.

دراثر این درگیری چند تن از جمله رهگذران زخمی و یک آپارتمان بعداز اصابت یک گلوله آرپی جی آتش گرفت و سوخت.



** 8 ساعت پرواز هواپیمای جاسوسی صهیونیستی در آسمان لبنان

ارتش لبنان با صدور بیانیه ای اعلام کرد یک فروند هواپیمای شناسایی دشمن صهیونیستی با نقض حریم هوایی لبنان به مدت 8 ساعت و نیم در فضای مناطق ریاق و بعلبک این کشور پرواز کرد .

این هواپیمای جاسوسی صهیونیستی حدود ساعت 5 صبح وارد آسمان لبنان شد و حدود ساعت 13:30از فضای شهرک رمیش از لبنان خارج و وارد آسمان فلسطین اشغالی شد.



** تحویل سلاح های آمریکایی به ارتش لبنان

تیپ لوجستیک ارتش لبنان براساس برنامه کمک های آمریکا و توافقنامه های امضای شده بین دو کشور، سلاح های جنگی فردی ارسالی از آمریکا را در فرودگاه بین المللی بیروت تحویل گرفت.

این سلاح ها روز شنبه و با حضور افسران ارتش لبنان و افسران دفتر همکاری دفاعی آمریکا در لبنان تحویل شد.



** دعوای دانش آموزان به مرگ ناظر مدرسه منجر شد

درگیری و دعوای بین دانش آموزان مدرسه دولتی پسرانه « البداوی» در شهر طرابلس لبنان به مرگ « فاروق کردواکی» ناظر این مدرسه منجر شد.

وی در اثنای این دعوا با یک وسیله برنده از ناحیه سینه زخمی شد که در اثر شدت جراحات در بیمارستان درگذشت.

این مدرسه تعطیل شد و بعداز اعلام مرگ این ناظر حالتی از ناآرامی و نگرانی شهر طرابلس لبنان را فراگرفت.



** احضار 79 عامل درگیری های اخیر طرابلس لبنان

قاضی « صقر صقر» نماینده دولت لبنان در دادگاه نظامی برای 79 عامل درگیری های اخیر شهر طرابلس لبنان بویژه دو منطقه جبل محسن و باب التبانه کیفرخواست صادر و آنها را احضار کرده است.

تنها 6 تن از این 79 تن در بازداشت بسر می برند و اتهام آنها ، تشکیل گروه های مسلح ، ارتکاب جنایات علیه مردم و وارد کردن خسارت به اموال عمومی و خصوصی، سرپیچی از دستورات مقامات دولتی ، تعرض به ساختمان های دولتی و غیردولتی و نظامی ، شلیک انواع سلاح سبک و نیمه سبک به نیروهای ارتش و مردم عادی اعلام شده است.

بازداشت شدگان در اختیار بازجوی اول نظامی قرار گرفته اند.

در سه سال گذشته بحران سوریه ، شهر طرابلس در 20 مرحله شاهد درگیری های مسلحانه خونین بوده است که حدود 250 کشته و صدها زخمی برجای گذاشته و خسارت های اقتصادی ، اجتماعی زیادی را به این شهر و مردم آن وارد کرده است.

درگیری های مسلحانه بین دو منطقه « باب التبانه» سنی نشین و مخالف نظام سوریه و « جبل محسن» علوی نشین و موافق نظام سوریه متمرکز بوده است و ناظران معتقدند که برخی گروه های سیاسی مخالف نظام سوریه و شیوخ تکفیری حامی گروه های تروریستی در ادامه و گسترش دامنه این درگیری ها نقش اساسی داشته اند.

در آخرین مرحله درگیری های مسلحانه در طرابلس که حدود دو هفته طول کشید و با شروع برنامه امنیتی متوقف شد، 30 تن کشته و بیش از 200 تن زخمی شدند.

در جریان این درگیری ها نیروهای ارتش و امنیتی لبنان چندین کشته و زخمی متحمل شدند.

خاورم ** 1324
کد N246943

وبگردی