آفتاب
الشرق الاوسط گزارش داد

افغانستان؛ نیازمند ایران و آمریکا

افغانستان؛ نیازمند ایران و آمریکا

روزنامه الشرق الاوسط در اثنای شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری به نقش ایران و آمریکا در این کشور پرداخته و نوشته است: رئیس جمهور افغانستان برای دستیابی به موفقیت نیازمند کمک هم پیمانانش است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، الشرق الاوسط در ادامه گزارشش نوشته است: انتظار می‌رفت کمیسیون انتخابات مستقل امروز(شنبه) 26 آوریل نتایج انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کند اما علیرغم گذشت سه هفته از برگزاری این انتخابات و مشارکت بی‌سابقه مردم این کشور در آن، هنوز از نتایج قطعی خبری نیست؛ در حالی که همانند گذشته اتهامات فراوان تقلب نیز مطرح است. اگرچه برخی می‌گویند این تقلب‌ها زیاد نیست اما کمیسیون انتخابات. مستقل از این مساله به عنوان بهانه‌ای برای تاخیر در شمارش آراء استفاده می‌کند.

در واقع این اولین بار در تاریخ افغانستان است که مردم افغان قادرند قدرت را از طریق دموکراسی از یک رئیس جمهور به رئیس جمهور دیگر منتقل کنند.

الشرق الاوسط در ادامه آورده است: سیاستمدارن، رهبران قومی و قبیله‌ای افغانستان عادت ندارند به انتخابات مردم احترام بگذارند. با وجود گذشت 12 سال و تغییرات فراوان در این کشور، این رهبران در نهایت پذیرفته‌اند که این راه آخرین انتخابات آنهاست.

نتایج شمارش آراء تا به امروز نشان می‌دهد که عبدالله عبدالله پیروز این انتخابات است، اما به نظر می‌آید کمیسیون انتخابات مستقل تلاش می‌کند به دلیل حفظ پرستیژ اشرف غنی‌ زی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری افغانستان با این اعداد بازی کند. به طور آشکارا این گرایش به سادگی قابلیت احراز ندارد، مگر اینکه عبدالله به شرایط و خواسته‌های رهبران قدرتمند قبایل این کشور تن دهد. اگر وی چنین نکند این انتخابات ممکن است به دور دوم کشیده شود.

احتمالا برای رهبران تندروی پشتون در افغانستان که برخی به طالبان وابسته هستند، دشوار خواهد بود که اجازه دهند یک لیبرال رئیس جمهور بعدی‌شان شود. با توجه به پیشینه ضدطالبانی عبدالله و سوابق وی در مبارزه با جنگجویانی که توسط پاکستان حمایت می‌شوند، به طور قطع وی رئیس جمهوری‌ است که کمتر مورد خواست این رهبران پشتون است.

به نوشته الشرق الاوسط، سفیران غربی در کابل در طول یک هفته گذشته آرام آرام در خصوص دو دستگی و احتمال مناقشات فرقه‌ای ابراز نگرانی کرده‌اند. دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تا کنون در ماجرا دخیل نشده است که ممکن است به دلیل اختلافات اوباما و کرزی رئیس جمهوری کنونی افغانستان باشد، اما برای آمریکا و هم پیمانانش که تاکنون میلیاردها دلار در جنگ افغانستان هزینه کرده‌اند سخت است اجازه دهند تمام تلاش‌هایشان به دلیل سوء مدیریت کرزی نابود شود.

این روزنامه در ادامه این گزارش به نقش ایران در منطقه و تاثیرش در افغانستان پرداخت و نوشته است: دیگر بازیگران منطقه‌ای همچون ایران که بیشترین نفوذ را در افغانستان دارد در این میان سکوت اختیار کرده است. عبدالله برای ایران و گرایش‌های محافظه‌کارانه‌اش بیش از حد لیبرال است. وی پیشتر گفته است که توافق‌نامه امنیتی با آمریکا را که ایران از مخالفان آن است امضا خواهد کرد. بنابراین آمریکا و ایران در این انتخابات یک گام به عقب رفته‌اند؛ ایران که نتوانسته است کاندیدایی مناسب برای حمایت کردن پیدا کند و آمریکایی که به هیچ وجه نمی‌خواهد در این جریان سهمی نداشته باشد.

اما اکنون، نخبگان افغان درهای این کشور را می‌زنند و خواستار کمک آنها هستند.

ایران و آمریکا هر دو دارای نفوذی گسترده در افغانستان هستند. آنها حتی پیش از این در کنفرانس بن در سال 2001 به طور موفقیت‌آمیز در این کشور میانجی‌گری کرده‌اند و از این طریق بود که این عرصه جدید در افغانستان ایجاد شد.

این روزنامه در پایان تاکید کرده است: رئیس جمهور افغانستان هرکه باشد نیازمند حمایت هم‌پیمانان منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش است تا برای موفقیتش به وی کمک کنند.

انتهای پیام

کد N246172

وبگردی