آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

فلاحت‌پیشه: پیش از برگزاری انتخابات، مجلس موسسان در سوریه تشکیل شود

فلاحت‌پیشه: پیش از برگزاری انتخابات، مجلس موسسان در سوریه تشکیل شود

یک استاد دانشگاه با تاکید بر تاسیس مجلس موسسان در سوریه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور گفت: با تاسیس مجلس موسسان دیگر مخالفان بهانه‌ای برای زیرسوال بردن انتخابات ندارند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره برگزاری انتخابات در سوریه، گفت: من معتقدم که بهتر بود دولت سوریه در برگزاری انتخابات عجله نمی‌کرد به هر حال هنوز در بخش‌هایی از این کشور شرایط ثبات امنیتی و نظامی برقرار نشده است.

وی اضافه کرد: ممکن است در خارج از سوریه از سوی برخی کشورها و مخالفان توطئه‌هایی علیه انتخابات ریاست جمهوری این کشور برنامه‌ریزی شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه سوریه نیازمند شکل‌گیری مجلس موسسان است، ادامه داد: مجلسی که بتواند درباره سازوکارهای سیاسی آینده از جمله برگزاری انتخابات تصمیم‌گیری کند بر همین اساس باید دولت سوریه فراخوانی برای تاسیس مجلس موسسان انجام دهد. عملا گروه‌های سیاسی که در تاسیس این مجلس مشارکت نکنند حضور نیافتن آنها عدم مشروعیت‌شان را قانونی می‌کند.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه به احتمال بسیار در این انتخابات بشار اسد بار دیگر رئیس‌جمهور سوریه می‌شود، گفت: پیش از همه مسائل می‌بایست شکل‌گیری راهکارها و سازوکارهای بنیادی‌تر و فراگیرتری از صرف برگزاری یک انتخابات ریاست جمهوری در این کشور درنظر گرفته شود.

وی درباره اظهارات برخی از کشورها مانند روسیه مبنی بر ادامه مذاکرات صلح‌ ژنو میان دولت و مخالفان گفت: می‌بایست پیش از انتخابات سازوکارهای سیاسی مانند ادامه مذاکرات صلح پیش‌بینی می‌شد. اگر مجلس موسسان در سوریه تشکیل می‌شد و براساس آن انتخابات برگزار می‌شد دیگر مخالفان بهانه‌ای برای زیرسوال بردن انتخابات نداشتند. اکنون یکی از بهانه‌های مخالفان برای انتخابات آتی این است که این انتخابات بدون شکل‌گیری زیرساخت‌های قانونی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N245832

وبگردی