آفتاب

مدیرکل یونسکو: باید همکاری برای حل مشکلات مشترک نسبت به گذشته بیشتر شود

مدیرکل یونسکو: باید همکاری برای حل مشکلات مشترک نسبت به گذشته بیشتر شود

مدیر کل یونسکو با اشاره به اینکه ثبت اسناد تاریخی ایران مربوط به کل جهان است، اظهار داشت: حفظ این میراث برای گفتمان و صلح در جهان بسیار مفید است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ایرینا بوکوآ، مدیرکل یونسکو که در مراسم رونمایی از نقشه‌های ثبت شده تاریخی ایران در برنامه حافظه جهانی یونسکو سخن می‌گفت با بیان اینکه نقشه هایی از فلات ایران و کتاب هایی که به زبان عربی، اردو و غیره ترجمه شده هر کدام از اسناد داستانی را در خصوص دانش و گفت‌و‌گو و تعامل در ایران بیان می‌کند آن را نشان دهنده فرهنگ عمیق تمدن ایرانی دانست و تاکید کرد حس این میراث برای گفتمان و صلح بسیار مهم است.

وی افزود: صلح صرفا نبود جنگ نیست و باید بر پایه تفاهم، احترام، تحمل و ارزش های مشترک بنا شود و این مبنای برنامه حافظه جهانی یونسکو است.

مدیر کل یونسکو با اشاره به اینکه حفظ و انتقال ارزش های تاریخی بسیار مفید است بیان کرد: یونسکو برای حفظ اسناد تاریخی و فرهنگی تلاش می کند اما متاسفانه بسیاری از این میراث ها از بین رفته و نابود شده و هدف ما این است که میراث انسان ها مشخص و آن را به نسل های آینده منتقل کنیم.

وی گفت: برنامه میراث جهانی شامل موسیقی و چاپ های سنگی و خطی است که هر کدام یک ثبت تاریخی هستند و به زبان جهانی ترجمه شده اند و شاهنامه فردوسی نماینده ارزش های ایرانی منطقه است که ارتباط خاصی با غرب ایجاد کرده است.

وی از وزیر امور خارجه کشورمان برای تلاش هایی که به نمایندگی از ایران برای حفاظت و مراقبت از این میراث انجام داده تقدیر کرد و از کمیته ملل یونسکو و کارشناسان و فرهیختگان نیز برای حفاظت از میراث تشکر کرد و ادامه داد: با توجه به فرهنگی که دربرگیرنده تمام کشورها است ، تلاش جمعی و همکاری برای حل مشکلات مشترک باید نسبت به گذشته بیشتر انجام شود.

مدیر کل یونسکو با اشاره به سخنان ظریف بیان کرد: باید بر پایه گفتمان های بین المللی تلاش کنیم تا مشکلات با همدلی فرهنگ ها به سرانجام رسد. از سال 2001 تا 2010 برنامه یونسکو گفتمان میان تمدن ها بوده است که ایران نقش بسیار مهمی در گفتگوی تمدن ها داشته و ما امروز به این همدلی بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم.

وی تاکید کرد: خوشحالم که امروز میراث ایران را جشن می گیریم حفظ این میراث حفظ میراث صلح جهانی است و خوشحالیم گواهی نامه یونسکو را برای نقشه های دوره قاجاریه به ایران تقدیم می کنیم.

انتهای پیام

کد N245784

وبگردی